Showing posts with label Kad Debit Mastercard CIMB. Show all posts
Showing posts with label Kad Debit Mastercard CIMB. Show all posts

Monday, 24 July 2017

MENUKAR KAD DEBIT CIMB BANK SEMUDAH ABC !


Kejadian pada 1 Julai 2017 - aku nak keluarkan duit dari mesin ATM CIMB, tiba-tiba mesin mintak maap dengan aku. Minta maap sebab dia tak dapat tolong aku keluarkan duit, kad debit aku dah expired muahahahaha !

Padan muka, asyik bertangguh walau bank dah berulang kali hantar message suruh activate kad debit yang baru sebelum 1 Julai. 

Lagipun kad baru sampai di alamat lama aku, nun di Kajang nun ! hostel UKM ! Ye aku ex-UKM. 

Bila kad dah expired, duit tak dapat nak korek, maka rajinlah aku menjengahkan diri ke CIMB. 

Dulu aku pernah berurusan di CIMB Bangunan UMNO Shah Alam. Pergi sana sudah yillek, rupanya pindah ke Plaza Azalea. Nasib tidak jauh Bangunan UMNO dengan Plaza Azalea.

Mula-mula nak guna mesin kat bawah untuk tukar kad debit, tapi mesin temporary out of service.

Naik tingkat 1 ambil nombor giliran. Belum cecah montot kat kerusi, nombor sudah kena panggil. Di kaunter, staff CIMB cuma minta kad debit yang lama dengan IC.

Kemudian isi form serba ringkas, tulis nama, no IC dengan tanda tangan. Tak sampai 5 minit kad debit CIMB yang baru sudah ada di tangan.

Fuhhhhh laju giler, semudah ABC !

Kalau aku tahu cenggini, dah lama aku pi tukar kad debit muahahahaha !

- Ketam Batu -

Wednesday, 1 July 2015

MaNa PeRGi DuiT RM200 DaRi aCCouNT CiMB?


Surprise di awal pagi Selasa.
Nak cucuk duit, sekali balance kurang RM200 dari yang sepatutnya.

Adeh, mana duit aku hilang?

Macam mana tahu duit telah berkurang?

Sebelum ke ATM, sudah semak baki di CIMBClick dengan jumlah sekian-sekian.

Tapi bila check di ATM, berlaku perbezaan sebanyak RM200. Mana duit aku? RM200 banyak tu de.

Ok tak pe, keluarkan duit yang mana ada dulu, setelkan bil-bil tertunggak. Balik opis tenangkan diri dan cuba call customer service.

Tapi sebelum call, cuba Google dulu kut la pernah ada yang alami pengalaman yang sama.

Hasil carian di Google.....

Amek ko, ramai juga yang pernah terkena. Tetiba duit dighaibkan sebanyak RM200 dari akaun.

Nak tahu sebabnya?

Angkara mengisi minyak di pump station menggunakan kad debit!!!

Rupanya bila kita swap debit card untuk urusan pembelian minyak, secara otomatik pihak bank akan hold duit kita sebanyak RM200 sebagai deposit.

Sebab itu secara tiba-tiba duit kita boleh hilang seketika. 

Tapi jangan risau, duit deposit sebanyak RM200 itu akan dikembalikan setelah pembayaran sebenar kos pembelian minyak tadi telah clear dan dikreditkan ke akaun pengusaha pump station.

Proses pengembalian deposit RM200 ini akan mengambil masa kira-kira 3 hari bekerja (dikira dari tarikh kita swap kad debit tersebut).

Bila direnung balik, memang betul, Sabtu lepas ambe tersilap swap kad debit CIMB untuk mengisi minyak di Shell.

Biasanya ambe guna kad kredit, tapi pada hari tersebut tersalah cucuk kad, tercucuk kad debit. 

Bahaya main salah cucuk ni rupanya hehehehe!!!

Elakkan cucuk kad debit di pump station. 

Maka hari ini, bila ambe check kembali saving account ambe, duit tersebut telah kembali available dan sedia untuk dijolikan hahahahaha!!!!

Sekian