Demak Motor merupakan salah satu pengeluar motosikal di Malaysia yang berpusat di Sarawak. Mungkin dari situlah bermulanya nama Demak sebagai jenama sebuah motosikal tempatan, diambil sempena nama tempat di mana syarikat ini bermula.
Terkini, Demak telah melancarkan variasi terbaru mereka, Demak Skyline 200 iaitu sebuah jentera 'naked' yang lebih sporty dan ditawarkan pada harga di antara RM9000 sehingga RM10000. Demak Skyline 200 masih lagi dikuasakan oleh enjin 200 cc sepertimana abangnya iaitu Demak DZM 200.
Sumber: Google Image |
Model ini datang dengan empat pilihan warna yang menawan iaitu biru, merah, hijau dan hitam. Mana satu menambat hati anda?
Spesifikasi Demak Skyline 200!!!
Engine: Single Cylinder, Air Cooled, 4 Strokes
Engine Capacity: 193.2 cc
Dimension (mm): 2020 x 710 x 1070
Wheelbase (mm): 1360
Maximum Power: 11 kW/7500 rpm
Maximum Torque: 14 Nm/6500 rpm
Lubrication: Pressure, Splash
Ignition: CDI
Compression Ratio: 9.0:1
Bore x Stroke (mm): 63 x 62
Transmission System: Chain Drive
Brake (Front/Rear): Disc/Disc
Dry Weight: 143 kg
Starter: Electric/Kick
Front Tyre: 110/70-17
Rear Tyre: 130/70-17
Seat Height: 790 mm
Clutch Type: Multiplate Wet Clutch
Ground Clearance: 150 mm
Rider Capacity: 2
Fuel Tank Capacity: 13 L
Battery: 12V/9AH
Sebagai perbandingan, disertakan spesifikasi milik abangnya, Demak DZM 200!!!
Engine: Single Cylinder, Air Cooled, 4 Strokes
Engine Capacity: 193.2 cc
Dimension (mm): 2040 x 800 x 1100
Wheelbase (mm): 1375
Maximum Power: 11 kW/7500 rpm
Maximum Torque: 14 Nm/6500 rpm
Lubrication: Pressure, Splash
Ignition: CDI
Compression Ratio: 9.0:1
Bore x Stroke (mm): 63 x 62
Transmission System: Chain Drive
Brake (Front/Rear): Disc/Disc
Dry Weight: 130 kg
Starter: Electric/Kick
Front Tyre: 110/70-17
Rear Tyre: 130/70-17
Seat Height: 800 mm
Clutch Type: Multiplate Wet Clutch
Ground Clearance: 180 mm
Rider Capacity: 2
Fuel Tank Capacity: 15 L
Battery: 12V/6.5AH
Tiada perubahan besar dilakukan ke atas Demak Skyline 200 berbanding abangnya Demak DZM 200. Perubahan lebih kepada kosmetik disamping kapasiti bahan api yang sedikit berkurang pada Demak Skyline 200.
Spesifikasi Demak Skyline 200!!!
Engine: Single Cylinder, Air Cooled, 4 Strokes
Engine Capacity: 193.2 cc
Dimension (mm): 2020 x 710 x 1070
Wheelbase (mm): 1360
Maximum Power: 11 kW/7500 rpm
Maximum Torque: 14 Nm/6500 rpm
Lubrication: Pressure, Splash
Ignition: CDI
Compression Ratio: 9.0:1
Bore x Stroke (mm): 63 x 62
Transmission System: Chain Drive
Brake (Front/Rear): Disc/Disc
Dry Weight: 143 kg
Starter: Electric/Kick
Front Tyre: 110/70-17
Rear Tyre: 130/70-17
Seat Height: 790 mm
Clutch Type: Multiplate Wet Clutch
Ground Clearance: 150 mm
Rider Capacity: 2
Fuel Tank Capacity: 13 L
Battery: 12V/9AH
Sebagai perbandingan, disertakan spesifikasi milik abangnya, Demak DZM 200!!!
Engine: Single Cylinder, Air Cooled, 4 Strokes
Engine Capacity: 193.2 cc
Dimension (mm): 2040 x 800 x 1100
Wheelbase (mm): 1375
Maximum Power: 11 kW/7500 rpm
Maximum Torque: 14 Nm/6500 rpm
Lubrication: Pressure, Splash
Ignition: CDI
Compression Ratio: 9.0:1
Bore x Stroke (mm): 63 x 62
Transmission System: Chain Drive
Brake (Front/Rear): Disc/Disc
Dry Weight: 130 kg
Starter: Electric/Kick
Front Tyre: 110/70-17
Rear Tyre: 130/70-17
Seat Height: 800 mm
Clutch Type: Multiplate Wet Clutch
Ground Clearance: 180 mm
Rider Capacity: 2
Fuel Tank Capacity: 15 L
Battery: 12V/6.5AH
Tiada perubahan besar dilakukan ke atas Demak Skyline 200 berbanding abangnya Demak DZM 200. Perubahan lebih kepada kosmetik disamping kapasiti bahan api yang sedikit berkurang pada Demak Skyline 200.
Sememangnya jenama Demak masih lagi diragui ramai tapi menurut pengguna-pengguna Demak, kualitinya jauh berbeza kini berbanding di awal kemunculannya. Ini terbukti dengan kejayaannya ditunggang hingga ke UK oleh seorang pengembara solo (lupa pula nama brader kita ni!!!). Thailand jangan cakaplah, setakat Chiang Mai sehinggalah Golden Triangle, dah jadi machiam balik kampung saja kepada pemilik Demak!!!
Seringkali juga Demak dicerca sebagai pengeluar 'copy and paste' kerana meniru design dan teknologi luar terutamanya dari negara China (CEO Demak Motor nama dia Gao Rong pun Made in China). Namun ramai yang lupa bahawa pengeluar motosikal di negara Jepun, Korea, Taiwan dan China juga bermula dengan meniru design dan teknologi negara yang lebih maju sebelum berupaya untuk berdikari. Jepun bermula dengan strategi 'produce by licence' products US, Korea copy paste Jepun, Taiwan pun sama bergurukan Korea, China lagilah memang terkenal sebagai raja chiplak. Tapi lama-lama mereka mampu menghasilkan teknologi sendiri, semuanya berkat reversed-engineering.
Mungkin suatu hari nanti Demak mampu duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan pengeluar motosikal dunia yang lain. Bukan saja Demak, tapi Modenas juga. Sama-samalah kita lihat dan saksikan nanti.
Kita Rider Tiada Beza - Utamakan Keselamatan
http://sukarodadua.wordpress.com/2014/01/20/visitor-bios-175-motor-eksotis-dari-taiwan/
ReplyDeleteYg ni boleh ubah suai psang collen ke..kalau jln jauh enjin cepat panas kalau xde collen...
ReplyDeletemohon maaf, tidak pula saya tahu.
Delete3++ kalau nak pasang coolen
Deleteramai yang kata enjinya tidak tahan lama , kenapa yea ? dan betulkah ? kurang kepastian .
ReplyDeletesaya ada sedikit masalah dengan motosikal baru saya. sebaik menerima telefon dari kedai motorsikal di klebang, ipoh untuk saya membuat pengambilan motorsikal skyline 200 cc saya terus ke kedai tersebut. tapi malangnya apabila saya mendapati enjin motosikal tersebut bergegar dengan kuat dan bising. saya tidak ingin mengambil motosikal dan mohon pihak kedai berbuat sesuatu untuk membaiki sebelum saya mengambilnya. mohon pandangan semua tentang masalah ini. apa yg perlu saya lakukan jika saya masih tidak berpuas hati dgn motorsikal tersebut. boleh kah saya meminta enjin motosikal dibetulkan atau ditukarkan dahulu.
ReplyDeletemotor baru dah bergegar enjin? memang hak pembeli untuk dapatkan yang terbaik dan minta diperbetulkan apa yang patut. jangan sign borang penerimaan sebelum moto diperbetulkan.
Deletetapi enjin skyline mmg kasar sikit tapi tak adalah sampai bergegar satu badan.
Motor nie org krg tinggi boleh bawa ke?teringin nk angkat satu..tp takut kaki xsmpai je..hehe
ReplyDeleteBoleh.try pakai kasut tumit tinggi
DeleteBoleh.try pakai kasut tumit tinggi
DeleteBoleh.try pakai kasut tumit tinggi
DeletePernah nampak depan mata....first ingatkan moto apa yang gah sangat parking tepi SS2 aku ni,rupa-rupanya si Skyline.Sekali pandang memang jatuh cinta dengan designnya.Tail lamp serupa Panigale memang nampak mengancam.
ReplyDeleteselamat petang,
ReplyDeletesaya ada beli motor DZM200 tapi naik meter 125 km aje
boleh saya tahu masalah nye
\]
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteSiapa tau wet clucth plate sykline bleh guna yg sama dengan model motor apa lagi yaa..
ReplyDeleteSaya dh lanyak lebih dri 1 thn dah odometer dh dekat 30000km.. tiba masa kena servis wetclucth tu..siapa yg tau specification or gantian yg setara tuu minta bantu maklumat.. camt tu juga set sprocket kecil n besar..bleh guna yg motor mna..tolongg
ReplyDeleteSaya dh lanyak lebih dri 1 thn dah odometer dh dekat 30000km.. tiba masa kena servis wetclucth tu..siapa yg tau specification or gantian yg setara tuu minta bantu maklumat.. camt tu juga set sprocket kecil n besar..bleh guna yg motor mna..tolongg
ReplyDeleteSiapa tau wet clucth plate sykline bleh guna yg sama dengan model motor apa lagi yaa..
ReplyDeleteCC x padan ngan body lg Skyline ni.. Kena up jd 350cc keatas n pasang radiator baru cun.. Enjin lemah cepat longgar mungkin faktor material utk buat enjin ni kurang baik,kena masuk barang racing utk prestasi lebih cemerlang..
ReplyDeleteCC x padan ngan body lg Skyline ni.. Kena up jd 350cc keatas n pasang radiator baru cun.. Enjin lemah cepat longgar mungkin faktor material utk buat enjin ni kurang baik,kena masuk barang racing utk prestasi lebih cemerlang..
ReplyDeleteMotor cantik.. tak da coolen tak jadi hal.. wave 125 ultimo aq relex ja lanyak johor terengganu non stop.. enjen elok lagi walaupun tak da coolen.. cuma kalau up sikit cc buat 250 dua piston.. baru cun.. :D
ReplyDeleteBRO KALAU BASIC RM1,300 BOLEH LEPAS KE LOAN???
ReplyDeleteX SABAR NAK BELI SATU
mesti boleh punya, tapi kena tengok juga komitment.
Deleteko tepek je 20 sen kat dahi tokeh tu.. komfem lepas loan xD
ReplyDeleteadeh ko ni LoL
DeleteSalam.. Saya basic rm900 full loan ok je .. Sya dah guna hmpir 6 bln sdng mncri member untk tkar infomation pasal skyline 200cc
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletememang ngancan body skyline.... lazat !
DeleteAde geng boleh buat griup
DeleteAde geng boleh buat griup
DeleteAssalamualaikum. .tumpang tanya..saya pakai demak 200 2016..motor dh ada problem dimana kenapa bila tegak dlam engine hidup bergegar macam nak roboh engin..tapi bila senget ke kiri sket engine trus senyap tak bergegar..pelik dan misteri..ada sesiapa boleh detect tak ape masalah dia..terima kasih.
ReplyDeletehope ada yang sudi bantu dan bagi info.
Deletecek balik skru coverset n skru enjin..cube ketok ekzos,ade bunyi gegar tak dlm ezos tu..kalu ekzos gegar kne operate balik hanta kdai besi utk welding atau tkr ezos lain..
DeletePenggunaan petrol mcm mne ? Kalau maintain 100km/j brape km boleh pergi ?
ReplyDelete300km
DeletePlate gear pecah mana boleh dapat ya
ReplyDeletemohon readers bagi info, tqvm.
DeleteWho need demak all spare parts can contact me .my whats app 01139027529
ReplyDeleteSpepat Skyline
ReplyDelete