Monday, 27 August 2018

Monday, 20 August 2018

JADUAL PENYELENGGARAAN BERKALA TOYOTA FORTUNER SRZ 2.7

Toyota Fortuner

BASIC MAXCHECK

Bacaan Odometer: 1000, 5000, 15000, 25000, 35000, 45000, 55000, 65000, 75000, 85000, 95000 dan seterusnya setiap 10000 km.

Servis yang perlu: Engine oil dan drain plug gasket.

Anggaran kos servis: RM200++


MAXCHECK ADVANCE

Bacaan odometer: 10000, 20000, 30000, 50000, 60000, 70000, 90000, 100000, 110000 dan seterusnya setiap 10000 km.

Servis yang perlu: Engine oil, engine oil filter, drain plug gasket dan spark plug (jika perlu sahaja).

Anggaran kos servis: RM500++


MAXCHECK ADVANCE PLUS

Bacaan odometer: 40000, 80000 dan seterusnya setiap 40000 km.

Servis yang perlu: Engine oil, transmission fluid, power steering fluid, brake fluid, coolant, engine oil filter, drain plug gasket, air filter dan spark plug.

Anggaran kos servis: RM1000 ke atas.

Entri ini bersumberkan Maxcheck Periodic Maintenance Service by Toyota Service Centre. Mungkin ada khilaf dimana-mana, jadi sila rujuk service advisor masing-masing sebelum membuat keputusan.

- Ketam Batu - 

Thursday, 16 August 2018

SHELL ADVANTAGE REWARDS (SHARE)


Aku sendiri sebenarnya tak pernah tahu, dan tak pernah cakna pun dengan kempen Shell Advantage Rewards atau kependekkannya 'SHARE'. Bukan kempen yang baru, malahan sudah lama. Mungkin sebab aku bukan pengguna setia Shell. Untuk petrol aku lebih suka Petronas (advantages untuk pemegang kad Mesra Petronas dan kad kredit CIMB-Petronas), manakala bila service kereta biasanya aku akan guna engine oil Toyota ataupun Castrol.

Jadi tahu bila semalam hantar kereta (Toyota Vios) untuk regular service di salah satu bengkel berhampiran rumah. Bengkel tersebut hanya menggunakan minyak hitam jenama Shell untuk para pelanggan mereka. Daripada situlah owner bengkel terangkan kepada aku berkenaan Shell Advantage Rewards.

Antara benefits Shell Advantage Rewards adalah 3+1 untuk Shell Helix Ultra 5W-40. Maksudnya guna 3 kali Shell Helix Ultra 5W-40, customer akan dapat botol ke-4 secara percuma. Manakala untuk lain-lain produk seperti Shell Helix High Mileage, adalah 4+1, guna 4 botol maka botol ke-5 adalah percuma.

Hampir sama dengan Castrol Auto Service Loyalty Program yang aku join sebelum ini. Guna 4 botol Castrol Magnetic, percuma botol ke-5. Guna 3 botol Castrol Edge, percuma botol ke-4.

Lebihnya Shell siap bagi voucher petrol RM10 untuk setiap pembelian produk terpilih Shell Helix. Aku semalam pun dapat, nanti akan ke petrol station Shell untuk redeem. Selain daripada itu, dapatlah juga tuala mandi saiz dewasa sehelai. Ok la kan daripada tak dapat apa.

Maklumat lanjut boleh layari laman web Shell Advantage Rewards



- Ketam Batu -

Tuesday, 14 August 2018

TEBUS MATA GANJARAN KAD MESRA PETRONAS


Setiap kali mengisi minyak di Petronas, aku tak pernah lupa swipe kad Mesra. Jika tidak, rasa tak lengkap pula. Pernah ada sekali lupa bawa, sanggup aku balik semula ke rumah untuk ambil kad Mesra (dengan syarat minyak dalam tangki masih cukuplah).

Kelebihan kad Mesra sekarang, mata ganjaran akan digandakan sebanyak 3x untuk setiap liter minyak petrol atau diesel. Setiap 100 mata ganjaran pula bernilai RM1 yang boleh ditebus di lebih 1000 stesen Petronas seluruh negara.

Aku pula memang tak pernah tebus mata ganjaran sehinggalah mata ganjaran kad Mesra milik aku mencecah 11k lebih. Maknanya ada tunai RM100 lebih yang boleh ditebus. Perlu diingat, sebahagian mata ganjaran akan luput setiap 3 tahun (atau setiap 6 bulan jika tiada transaksi aktif selama 6 bulan berturut-turut). Jadi kira ada banyak jugalah mata ganjaran kad Mesra aku yang telah lebur sebelum ini. 

Nak tebus mudah saja, tunjuk je kad Mesra pada cashier stesen Petronas dan cakap nak tebus mata ganjaran. Nanti dia akan check jumlah mata ganjaran yang ada. Aku masa ke Bidor hujung minggu lepas tebus mata ganjaran untuk beli minuman dan jajan anak-anak. Since masih ada lebihan, guna untuk isi minyak juga, pun masih ada lagi lebihan sekitar RM40++

Selamat duit dalam poket, lebih-lebih lagi tengah bulan dompet penuh dengan duit kecil !

Jadi kepada yang memiliki kad Mesra Petronas tapi tak pernah tebus mata ganjaran, cepat-cepatlah berbuat demikian. Rugi kalau mata ganjaran luput begitu sahaja. Nilainya mungkin kecil, tapi duit tetap duit !

Sekian.

Monday, 13 August 2018

TOYOTA FORTUNER 2.7 SRZ : KOS PENYELENGGARAAN BERKALA (TOYOTA SERVICE CENTRE)


Aku mula menggunakan Toyota Fortuner 2.7 SRZ mulai Mac 2018, maknanya sudah 6 bulan dengan jarak pemanduan menghampiri 15,000 km. 

Sepanjang tempoh itu, Fortuner tersebut telah tiga kali diselenggara di Toyota Service Centre (1000, 5000 dan 10,000 km). Entri ini aku buat khusus untuk merekod kos penyelenggaraan Fortuner (simpanan sendiri dan juga rujukan untuk pengguna Fortuner yang lain jika perlu).

Compulsary 1st Service (1000 km)
Penyelenggaraan pertama dibuat setelah jarak pemanduan mencapai 1000 km. Antara kerja-kerja yang dibuat hanyalah penukaran minyak hitam (6L) dan pemeriksaan rutin dengan kos sekitar RM150++

Compulsary 2nd Service (5000 km)
Penyelenggaraan kali kedua ini pun hampir sama dengan penyelenggaraan kali pertama.

Maxcheck Advance (10,000 km)
Penyelenggaraan kali ke-3 ini aku dah agak mesti akan naik kos sebab tiada lagi free labour charges. Maxcheck Advance ini khusus untuk kenderaan yang telah mencapai jarak pemanduan setiap 10000 km. Antara kerja-kerja yang dibuat adalah penukaran minyak hitam (6L), engine oil filter, drain plug gasket dan spark plug (jika ada keperluan untuk menukar spark plug, jika masih baik tak perlu tukar). 

1. Toyota Genuine Engine Oil (4L) : RM104.29

2. Toyota Genuine Engine Oil (2 x 1L) : 2 x RM28.69 = RM57.38

Nota: Semi synthetic. Setiap kali penukaran perlu sekitar 5L lebih. Jadi botol kecil kedua ada lebihan, boleh simpan untuk next service.

3. Drain plug gasket : RM1.81

4. Engine oil filter : RM32.40

5. Window washer : RM2.38

6. Petrol injector cleaner : RM96.34

7. Wheel balancing : RM43.23

8. Wheel alignment : RM30.88

Nota: Item 5-8 adalah optional. Kita boleh tolak, tiada masalah dan tidak mengganggu warranty.

9. Maxcheck Advance labour charges : RM123.50

TOTAL : RM492.21

Kemudian dapat complimentary carwash dan free gift (water tumbler).

Penyelenggaraan berikutnya apabila Fortuner telah mencapai jarak pemanduan 15,000 km. Jika diikutkan manual penyelenggaraan Toyota, Maxcheck Basic dengan kos dianggarkan sekitar RM205.25 (engine oil + drain plug gasket + labour charges). Kos mungkin bertambah jika main angguk sahaja dengan cadangan service advisor (injector cleaner (RM96.34) + cleverin (RM55.45) + etc). Cleverin bila aku Google-ed, merupakan produk mencegah bau dan pembasmi kuman serta kulat. Perlu sangat ke.... tepuk dahi tanya poket !

Sekian buat masa ini, akan update untuk penyelenggaraan yang berikutnya.


UPDATE 1/10/2018

Maxcheck Basic (15,000 km)

Fortuner kami sudah mencapai jarak perjalanan sejauh 15,000 km. Jadi pada hari Sabtu yang lepas telah dihantar sekali lagi ke service centre bertauliah untuk penyelenggaraan berkala. Kerja-kerja penyelenggaraan yang dibuat adalah penukaran;

1. Toyota Genuine Engine Oil (semi-synthetic)
          *1 x 4L : RM104.27
          *2 x 1L : 2 x RM 29.17 = RM58.34

2. Window washer : RM2.38

3. Gasket : RM1.90

4. Petrol injector cleaner : RM96.34

5. Wheel alignment : RM32.73
         *Wheel alignment setiap 5000 km
         *Wheel balancing setiap 10,000 km

6. Maxcheck Basic labour charges : RM39.00
    *Engine Inspection:
          *Inspect drive belt
          *Inspect cooling system, hoses and connections
          *Inspect exhaust, pipes and mountings
          *Inspect engine compartment area for fluid leakage
          *Inspect engine coolant level
          *Clean air cleaner element
    *Brakes and clutches Inspection:
          *Inspect brake pedal
          *Inspect parking brake
    *Chassis Inspection:
          *Inspect steering wheel
          *Inspect tyre condition and inflation pressure
          *Inspect front and rear suspension leakage
          *Inspect undercarriage for fluid leakage
    *Electrical Inspection:
          *Inspect horn, wiper and washer
          *Inspect all lights
          *Inspect seat belt operations
          *Inspect battery terminals and electrolyte

TOTAL : RM335.25

Akan datang, Maxcheck Advance apabila kenderaan telah mencapai jarak perjalanan sejauh 20,000 km. Kos selenggaraan dianggarkan sekitar RM570.30 !

Regards


UPDATE 26/03/2019

Maxcheck Advance (20,000 km)

Kali ini lambat sikit kami update. Fortuner kami mencapai perbatuan 20,000 km pada awal bulan 12, 2018. Sebagai penutup tahun 2018, kami ke Toyota Service Centre pada 8/12/2018 untuk kerja-kerja penukaran berikut;

1. Toyota Genuine Engine Oil (semi-synthetic)
          *1 x 4L : RM102.32
          *2 x 1L : 2 x RM29.17 = RM58.34

2. Oil filter : RM33.82

3. Gasket : RM1.90

4. Window washer : RM2.38

5. Petrol injector cleaner : RM48.17

6. Petrol engine flush additive : RM40.11 + RM13.09 (labour charge)

7. 4 wheels balancing : RM45.82

8. 2 wheels alignment : RM32.73

9. Maxcheck Advance labour charges : RM130.91

TOTAL : RM509.60

Sepatutnya Fortuner kami perlu diselenggara semasa mencapai perbatuan 25,000 km (Maxcheck Basic) dengan anggaran kos RM291.35. Tetapi sehingga kini kami masih belum ke Service Centre, perancangannya dah dekat2 30,000 km baru nak hantar service.

Regards


Update 05/08/2019

Maxcheck Basic (25,000 km)

Penyelenggaraan berkala pada perbatuan 25,000 km (Maxcheck Basic) kami lakukan apabila perbatuan mencapai 27,368 km (30/03/2019). Sedikit tersasar tapi masih dalam syarat2 untuk warranty kenderaan (5 tahun tanpa had perbatuan).

1. Toyota Genuine Engine Oil (semi-synthetic)
          *1 x 4L : RM109.35
          *2 x 1L : 2 x RM29.17 = RM58.34

2. Oil filter : N/A : RM0

3. Gasket : RM1.90

4. Window washer : RM2.38

5. Petrol injector cleaner : RM48.17

6. 2 wheels alignment : RM32.73

7. Maxcheck Basic labour charges : RM39.27

TOTAL : RM292.15


Maxcheck Advanve (30,000 km)

Disebabkan penyelenggaraan Maxcheck Basic terdahulu kami lakukan agak lewat iaitu pada perbatuan 27,368 km (sepatutnya 25,000 km), Fortuner kami hanya diselenggara untuk Maxcheck Advance pada perbatuan 34,014 km (sepatutnya semasa mencapai perbatuan 30,000 km).

1. Toyota Genuine Engine Oil (semi-synthetic)
          *1 x 4L : RM102.32
          *2 x 1L : 2 x RM29.17 = RM58.34

2. Oil filter : RM33.82

3. Gasket : RM1.90

4. Window washer : RM2.38

5. Petrol injector cleaner : RM51.30

6. Petrol engine flush additive : Additive, RM42.96 + Labour, RM13.09 = RM56.05

7. 4 wheels balancing : RM45.82

8. 2 wheels alignment : RM32.73

9. Maxcheck Advance labour charges : RM130.91

Apabila mencapai perbatuan 30,000 km, mengikut manual perlu buat penyelenggaraan sistem penghawa dingin. Boleh tolak jika mahu, tak meyebabkan hilang warranty kenderaan. Air-cond pun masih sejuk dan ok, tapi aku service juga ! Berikut apa yang dibuat atau ditukar.

10. Ventilator : Ventilator, RM51.97 + Labour, RM6.55 = RM 58.52

11. GASR134A/NO8 : RM61.75

12. Evaporator detergent : RM42.75

13. Basic aircond service : RM98.19

TOTAL : RM776.80

Regards

Sunday, 12 August 2018

YAMAHA R15 V3


ENGINE SPECIFICATION

Engine type
4 stroke, SOHC, VVA

Displacement
155 cc

Cylinder Arrangement
Single Cylinder

Bore x Stroke
58 x 58.7 mm

Compression Ratio
11.6 : 1

Maximum Power
14.2 kW per 10000 rpm

Maximum Torque
14.7 Nm per 8500 rpm

Starting System
Electric starter 

Ignition System
TCI

Lubrication System
Wet Sump

Engine Oil Capacity
1.05 L


TRANSMISSION SPECIFICATION

Transmission Type
6 speed

Clutch Type
Wet, multiple, assist and slipper clutch


BRAKES

Front Brake
Disc brake

Rear Brake
Disc brake


CHASIS

Frame Type
Deltabox

Overall Length
1990 mm

Overall Width
725 mm

Overall Height
1135 mm

Minimum Ground Clearance
160 mm

Seat Height
830 mm

Wet Weight
137 kg

Fuel Tank Capacity
11 L


SUSPENSIONS

Front Suspension Type
Telescopic

Rear Suspension Type
Monocross


TYRES

Front tyre
100/80 - 17M/C 52P

Rear tyre
140/70 - 17M/C66S


Source: Hong Leong Yamaha Malaysia

Saturday, 11 August 2018

DO IT YOURSELF (DIY) : MENAMPAL KEMBALI JUBIN ATAU MOZEK YANG TERTANGGAL

Kejadian mozek, dikenali juga sebagai jubin tercabut atau pecah antara masalah yang sering kita hadapi. Antara puncanya adalah pemasangan yang tidak mengikut prosedur (simen tidak sekata, simen tidak dicampur dengan adhesive ataupun menggunakan adhesive kurang berkualiti), tapak mendap dan juga tekanan (suhu dan persekitaran).

Jika banyak yang tertanggal, boleh juga panggil tukang. Tapi bagaimana kalau hanya dua tiga keping yang tanggal? Nak panggil tukang juga ke...? Ada tukang yang tak kisah, sekeping pun sekepinglah tapi ramai juga yang tak berminat. Sebabnya tak berbaloi dengan upah, atau mungkin upah yang bakal dikenakan agak tinggi berbanding buat yang baru.

Jadi untuk memudahkan, menjimatkan dan juga peluang untuk mempelajari kemahiran baru, apa kata kita DIY. Banyak informasi yang kita boleh dapat melalui Google. Informasi di hujung jari kata orang sekarang. Google punya Google saya jumpa blog Heder House Working. Beliau cadangkan guna saja silikon kayu seperti di bawah (VT-230 Construction Adhesive Sealant). Mudah didapati dan juga murah. Saya dapat dengan harga 9 ringgit sahaja di kedai hardware. Jangan lupa cartridge gun, pun murah harganya tapi saya tak beli, pinjam jiran sebelah rumah.



V-tech Vital Nails Construction Adhesive Sealant (VT-230)


Cartridge gun


Langkah 1
Sediakan semua keperluan. Tak banyak pun, adhesive sealant, cartridge gun dan apa-apa yang perlu untuk bersihkan tempat kerja.

Mozek saya bukan setakat tercabut malahan patah dua

Langkah 2
Bersihkan sisa-sia simen pada jubin dan juga lantai. Kalau nampak ada simen yang retak atau pecah-pecah, kikis atau buang terus. Bersihkan juga dari habuk dengan vacuum cleaner.

Kikis kepingan simen yang melekat kalau ada

Langkah 3
Sapu adhesive sealant pada tapak dan juga jubin. Ada yang kata salah satu sahaja pun dah cukup. Mana-mana sajalah, DIY kan. Saya buat macam dalam gambar di bawah.

Hentam sajalah Labu !

Langkah 4
Tekan dan rapikan supaya sekata atau duduk sama rendah dan tegak sama tinggi dengan mozek-mozek yang lain. Guna tisu atau kain untuk buang sealant yang berlebihan. Kalau dah kering boleh kikis untuk nampak kemas dan bersih.

Tekan bagi padat dan sama rata

Langkah 5
Biarkan kering untuk tempoh sekitar 24 jam. Jangan pijak mozek tersebut dan mozek bersebelahan dalam tempoh masa tersebut. Nak lagi bagus letak ragum supaya mozek benar-benar melekat. Saya tak ada ragum, jadi saya letak benda berat sahaja iaitu storage box berisi buku.

Nak bagi padat, juga halangan dari gangguan

Langkah 6
Selesai sudah DIY menampal kembali mozek yang tercabut (selepas 24 jam). Bersihkan dengan mengikis sealant yang telah kering dan mengeras. Cuba ketuk atau check, bagi memastikan mozek benar-benar telah lekat. Jika masih longgar (sepatutnya tidak !), ulang balik langkah-langkah di atas.

Senang dan mudah !

Selamat duit upah, paling utama dapat ilmu baru. Selain adhesive sealant, ada juga yang cadangkan guna simen dicampur dengan adhesive. Pun boleh juga, pernah tengok orang buat. Tapi saya lebih suka guna adhesive sealant sebab lebih cepat dan memudahkan. 

Sekian.

Friday, 10 August 2018

TOYOTA FORTUNER

Toyota Fortuner (model 2017 dan ke atas)


Harga Toyota Fortuner (tertakluk kepada perubahan semasa)


Spesifikasi Toyota Fortuner 2.7 SRZ 4WD

Thursday, 9 August 2018

KOS PENYELENGGARAAN KIA RIO SELEPAS USIANYA MENCAPAI 13 TAHUN (AKHIRNYA AMBIL KEPUTUSAN UNTUK DIJUAL)

KIA Rio 1.4 (Model 2005)

Hatchback

Akhirnya kami sekeluarga tidak lagi mampu menanggung sara hidup Emchek Kia Rio. Kos makan minum dan rawatan susulan beliau makin lama makin tinggi. Bersama kami sejak tahun 2006, memang banyak jasa beliau kepada kami. Spec beliau yang bertaraf CBU (direct dari negara Winter Sonata) memang sedap dipandu. Handling memang sedap dengan body yang sedikit berat. Uniknya, siap ada heater walau tak berguna dengan climate negara kita.

Menjelang usianya 13 tahun bersama kami, Emchek Kia Rio makin tenat. Beliau diserang sakit kronik pada starter, memaksa kami menukar starter beliau sebanyak dua kali. Kemudian datang pula penyakit pada alternator, pun dua kali kami terpaksa tukar sepanjang usianya di antara 10-13 tahun. Penghawa dingin beliau juga turut kronik, sehingga doktor kereta menggeleng kepala tidak tahu macam mana lagi nak rawat beliau.

Rosak starter kali pertama (2014) = RM400++ (baru, local)

Rosak starter kali kedua (2017) = RM500++ (baru, local)

Rosak alternator kali pertama (2017) = RM700++ (reconds, kena kelentong dengan bengkel)

Rosak alternator kali kedua (2018) = RM200++ (reconds)

Rosak penghawa dingin beberapa kali = RM2000++

Itu belum lagi masalah minyak hitam bocor yang tiada kesudahan, shock absorber yang telah tiba masa untuk berganti baru dan juga stering rack system yang makin hari makin galak mengeluarkan bunyi-bunyian.

Meng 'kronik' kan keadaan, kami tinggal di luar Lembah Klang. Organ-organ dalaman Emchek Kia Rio memang sukar untuk didapati. Terpaksa order pakai courier, order pagi petang baru sampai. Esok pula baru doktor kereta pasang. Bila Emchek Kia Rio kena bermalam dalam wad, maka patahlah kaki kami untuk bergerak ke tempat kerja. 

Beribu ringgit kami berhabis demi memulihkan kesihatan Emchek Kia Rio. Akhirnya kami redha, beliau bukan lagi Kia Rio yang dulu. Jodohnya bersama kami sampai setakat ini saja. Maka ke Teluk Intan kami hantar dia kepada pemilik baru (used car) dengan hantaran RM3000 sahaja. Sedih tak terkira, bukan sedih dengan perpisahan tapi mengenangkan wang hantaran yang diterima begitu ciput sekali !

Bye-bye Emchek Kia Rio. Banyak jasamu, akan kami kenang. Berbahagialah kamu dengan tuan barumu.

Sekian.