Friday 2 December 2016

TAMAN NEGARA PULAU PINANG (PENANG NATIONAL PARK) - Pusat Konservasi Penyu Pantai Kerachut

Letaknya di Pantai Kerachut dan di bawah bidang kuasa Jabatan Perikanan Pulau Pinang. Dibuka setiap hari, 10 pagi hingga 4.30 petang. Tutup seketika dari jam 1 hingga 2 petang, waktu lunch dan rehat bagi staf. Masuk adalah percuma, tetapi bilangan pengunjung ke Pantai Kerachut dihadkan kepada 80 orang pada satu-satu masa.

Spesis penyu yang mendarat di Pantai Kerachut adalah penyu Agar dan penyu Lipas. Telur-telur penyu akan dikutip oleh kakitangan dan orang awam berlesen, kemudian akan ditetaskan di pusat ini sebelum dilepaskan ke laut. Jika anda bernasib baik, anda akan merasai sendiri pengalaman melepaskan anak-anak penyu yang comel ke laut. Malangnya, tidak semua anak penyu yang comel ini akan survive kerana terdedah kepada pemangsa seperti jerung dan juga helang. Norma kehidupan, mangsa dan pemangsa, hanya yang kuat dan bernasib baik akan meneruskan kelangsungan hidup !

Disinilah telur penyu dilindungi dan ditetaskan. Bukan sahaja anak penyu, malahan telur juga perlu dilindungi dari pemangsa. Biawak dan tidak terkecuali manusia !

Trivia 1 : Apa beza di antara penyu Agar dan penyu Lipas?

Trivia 2 : Berapa lama tempoh masa yang diambil oleh telur penyu untuk menetas?

Trivia 3 : Sekumpulan anak penyu, yang mana jantan, yang mana betina?

Pusat konservasi ini turut memiliki galeri mini, atau pusat penerangan berkaitan penyu. Banyak bahan menarik dipamerkan termasuklah rangka penyu Agar ini.

Info lanjut;



- Ketam Batu -

No comments:

Post a Comment