Wednesday, 31 May 2017

CARA UNTUK MEMOHON PEMBATALAN ATAU SERAHAN BALIK POLISI INSURANS ETIQA TAKAFUL @ TAKAFUL NASIONAL


Etiqa Takaful Berhad,
(Formerly known as Takaful Nasional Berhad),
Level 19, Tower C, Dataran Maybank,
No. 1 Jalan Maarof,
59000 Kuala Lumpur.

Aku menjadi pelanggan Etiqa Takaful sejak dari tahun 2005, masa itu masih dikenali sebagai Takaful Nasional. Dua produk yang aku langgan iaitu TN Mesra dan TN Prima.

Masa itu aku masih mentah, baru masuk kerja. Sertai insurans pun secara membabi buta, serah bulat-bulat pada agent. 

Kenapa aku tiba-tiba terminate polisi, dan kenapa selepas hampir 12 tahun?

Penyebab utama, agent insurans aku menghilangkan diri secara tiba-tiba selepas beberapa tahun polisi berjalan. Segala permasalahan terpaksa aku selesaikan sendiri. 

Untuk ex-agent aku, suka ati ko ek ! Seronok makan komisyen tapi service haprak dan yillek !

Tambahan pula aku banyak menghabiskan masa di luar negara pada masa itu, jadi khidmat agent amat aku tagih. Mula-mula susah nak dapat, akhirnya bila pick-up call kata dah berhenti dari Etiqa ! Dah tak ada kuasa nak buat apa-apa katanya !

Sekembali ke tanah air, aku dibizikan pula dengan tugas-tugas hakiki. Maka makin tertangguhlah hasrat aku untuk menamatkan polisi Etiqa atau TN.

Fed-up dengan Etiqa atau TN yang medical card pun tak ada (produk lama), aku seisi keluarga sertai BSN Prudential.

Agent pun bagus, informative dan supportive ! Nasib badan, belum setahun sertai BSN Prudential, musibah melanda keluarga aku.

Mujur ada medical card BSN Prudential, kos rawatan melebihi 20k ditanggung sepenuhnya oleh pihak insurans. Kalau nak harapkan produk lama dari Etiqa, merangkak aku nak tampung kos rawatan.

Back to cerita asal, BAGAIMANA CARANYA NAK TAMATKAN POLISI ? BERAPA PULA NILAI SERAHAN BALIK YANG BAKAL KITA DAPAT ?

Menjawab persoalan BERAPA BANYAK SERAHAN BALIK, sila rujuk ilustrasi produk yang agent bekalkan masa-masa mula-mula dia datang untuk promo dahulu !

Nak kata tepat sangat pun tak juga. Kes aku agak jauh tersasar berbanding prediction agent.

Contohnya untuk polisi TN Mesra selepas 12 tahun, aku cuma dapat pulangan balik sekitar 56% berbanding prediction agent sekitar 78%.

TN Prima aku lagilah, serahan balik ciput sangat. Itu pun nasib baik produk ini setiap 3 tahun dapat manafaat berjangka sekitar 2k plus. 

Congak-congak aku cuma dapat separuh dari apa yang aku laburkan (baca LEBURKAN) selama ini.

Untuk MENYERAHKAN KEMBALI POLISI pula, kekdahnya agak mudah. Bawa saja polisi asal ke pejabat Etiqa di blok C Dataran Maybank.

Jangan jadi machiam aku, mamai terbawa diri ke Menara Maybank, jenuh cari Blok C memang tak akan jumpa punya. Nasib baik abam dan hakak polis bantuan Maybank sedar-dirikan aku;

"Encik, ini Menara Maybank. Dataran Maybank kat Jalan Maarof nun ! Hehehehehe..."

Adeh ! Machiam mana boleh silap !


Setibanya di Dataran Maybank, terus ke kaunter informasi Etiqa di blok C. Masuk main entrance blok C jalan terus, 10 kali menapak dah nampak kaunter, betul-betul depan lif. 

Senang nak jumpa, aku pun mulanya masuk melalui blok A. Tanya receptionist di blok A, dia siap minta security tunjukkan aku jalan ke blok C.

Thumb up depa punya khidmat pelanggan.

Segala urusan serahan balik boleh dilakukan di kaunter informasi, tak perlu panjat naik lif ke pejabat depa.

1. Beratur ikut giliran depan kaunter informasi Etiqa.

2. Cakap nak serah balik polisi (jangan lupa bawa polisi asal).

3. Kena isi form dan serahkan IC untuk diphotostat.

4. Form cuma kena tulis nama, alamat dan no account bank.

5. Surat pengesahan polisi telah diserahkan akan diberi oleh staf Etiqa.

6. Estimate sebulan untuk dapat duit serahan balik kalau ada.

Mudahkan, dan memang laju. Tak sampai 10 minit dah selesai dengan syarat anda bawa polisi asal/original, IC dan jangan lupa no account bank.


Kes aku agak lama sikit sebab aku lupa no account bank. Check dalam sistem Etiqa, belum update no account terkini. Terpaksa aku menapak cari CIMB Bank untuk print mini statement yang tercatat no account.

Nasib badan sebelah Menara Maybank ada Oldtown White Coffee, dalamnya ada mesin ATM CIMB.

Dah dapat no account terpaksa kembali ke kaunter Etiqa untuk menyelesaikan urusan yang tertangguh tadi.

Urusan yang sepatutnya settle dalam masa 10 minit, lajak kepada hampir setengah jam.

BERAPA LAMA KENA TUNGGU UNTUK DAPATKAN WANG SERAHAN BALIK ?

Kalau ikut SOP katanya sebulan, tapi kalau semuanya ok, tak perlu tunggu sampai sebulan. Aku dapat duit selepas 10 hari polisi diserahkan.

Cuma yang aku ralat potongan ANGKASA. Masih lagi ANGKASA potong duit gaji aku untuk Etiqa. Orang kata ANGKASA ambil masa 3 bulan, baru dia clearkan nama kita dari potongan insurans.

Sikit punya lama de !

Update 22/6/2017 - masuk bulan ke-2 selepas penamatan polisi, ANGKASA dah tak potong gaji aku, muahciked !

Hope pengalaman yang aku kongsikan ini boleh kamurang jadikan panduan.

Personally aku tak salahkan Etiqa. Bagi aku mana-mana produk atau syarikat pun bagus. Kena ingat insuran adalah protection dan bukannya mekanisme pelaburan.

Paling penting, cari agent yang betul-betul ikhlas dan bergiat sepenuh masa dalam jalur insurans, bukan jenis sekadar buat part time atau sebab belum ada kerja tetap.

Terkena agent yang tak jujur atau tak komited dengan bidang insurans, senasib la machiam aku !

Selamat berpuasa !

28 comments:

  1. salam tuan kalau nk batal polisi kita hantar surat boleh kan pastu mcm mna utk henti potongan agkasa kita kene maklum sndri ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam tuan, saya tidak pasti pula jika mahu tamatkan polisi melalui surat atau pos. Tapi kita boleh wakilkan ejen insurans, tulis surat dan ejen akan uruskan penamatan polisi tersebut.

      Berkaitan pemotongan Angkasa, saya difahamkan oleh staf Etiqa tidak perlu kita maklumkan kerana Etiqa sendiri yang akan uruskan. Tetapi jika berlanjutan terlalu lama (eg melebihi 3 bulan) minta follow up kembali dengan Etiqa mahupun Angkasa.

      Delete
  2. Salam tuan kalau polisi hilang ada tak cara lain utk batalkan polisi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam tuan, saya jawab berdasarkan penerangan agen BSN Prudential. Bergantung kepada syarikat insurans, ada yang perlu serahkan balik polisi, dan ada juga yang tanpa polisi pun boleh tamatkan hanya dengan menghantar email. Tuan pelanggan syarikat insuran yang mana?

      Delete
  3. Ptg tuan.. duit yg potong angkasa lepas kita terminate insurans tu,dapat refund balik tak?kan angkasa masi potong gaji dlm 2 or 3 month.. yg tu dpt blik tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dapat balik, dalam beberapa bulan selepas penamatan.

      Delete
  4. kalau dh terminate blh dpt refund semula tak duit yg yg kite byr2 bulan tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh dapat refund dan jumlah refund bergantung kepada berapa lama kita mencarum. Macam saya, selepas 12 tahun cuma dapat serahan balik sekitar 60%.

      Delete
  5. Saya belum dapat wang serahan.. T_T
    Saya sudah sign surat berhenti sejak bulan 12/2017 sampai sekarang...
    Terpaksa pergi ke menara etiqa, naik dan turun minggu depan... 😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lama juga tu, saya dulu selepas 10 hari dah dapat refund. Mungkin juga sebab hujung tahun, banyak company buat kira2 akaun. Jadi payment sepanjang bulan 12, 1 dan 2 biasanya huru hara sikit.

      Delete
  6. Wang serahan tu dpt dlm tempoh sebulan hari bekerja ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Termasuk hujung minggu rasanya, mungkin lewat sikit jika kebetulan ada cuti umum yang panjang atau hujung tahun.

      Delete
  7. slm ..nak tnya.. sy ada ambik insurans etiqa plan prima pada thun 2008, tp sy nak tamatkan la... berbaloi x klu sy tamatkan...? adakah sy akan dpt duit sy semula wlupun x sepenuhnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini cuma pendapat peribadi saya, bagi saya berbaloi sebab perlindungan tidak berapa baik berbanding plan BSN Prudential yang saya ambil sekarang. Duit memang dapat tapi tidak sepenuhnya, anggaran jumlah encik kena rujuk balik dokumen anggaran bayaran balik (sepatutnya agen ada bagi semasa encik mula mendaftar dahulu).

      Delete
  8. boleh tau form yg en isi?
    form pembataln atau endorsement form? selepas ckp nk batalkn polisi staf bg endoramnt form utk fill, after that return n mereka proceed.. n mkn masa sebulan.. lepas tu cek balik status.. dan sy tak dpt refund utk jumlah yg dibayar

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun lupa nama form yang kena isi, sekeping saja. Masa puan serahkan polisi ada tak staf bertugas bagi anggaran jumlah bayaran balik? Memang kita tak dapat semua jumlah yang dibayar, bergantung kepada berapa lama kita mencarum. Saya jadi ahli selama 12 tahun, cuma dapat bayaran balik sekitar 60-70% sahaja (bergantung kepada plan).

      Delete
  9. Assalam tuan..nk tnye, sbln ni sy ambil insurans etiqa lbhbkurangvtempoh aktiv selama 7 tahun tapi dh xaktif byr dalam 2 tahun sbb agent tu berhenti..rsnye sy boleh dpt xrefund blk atau duit tu kira burn?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 7 tahun banyak juga tu sepatutnya yang terkumpul. Mungkin dapat balik sebahagian tetapi tidak banyaklah.

      Delete
  10. Assalamualaikum tuan..sy Ade ambik insurans tp x sampai setahun..mcm mn sy nk batalkan yerr..sama jugak kerr..rasa macam terbeban la plak ambik..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Sama saja, serahkan polisi ke HQ.

      Delete
  11. Salam Tuan,
    Terima Kasih atas maklumat perkongsian. Saya juga mahu membatalkan polisi. Namun polisi asal dh tak tau ke mana simpan sbb berpindah randah. Lama juga saya mencarum, dari 2002; sama kes mcm tuan, agen tak tau kemana, dan saya tak dpt banyak maklumat, tambahan pula mula2 mencarum tu saya baru setahun jagung bekerja. Pengajaran bagi saya supaya berfikir sblum buat apa2 keputusan berkaitan pemotongan gaji. Sekali lagi terima kasih, tuan. Doakan saya juga berjaya sbgaimana tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Puan, puan hubungi atau walk-in saja ke HQ. Berkaitan polisi yang hilang, mungkin ada sedikit prosedur tapi sepatutnya bukan masalah besar. Mereka mesti ada rekod puan.

      Delete
  12. as salam bro..sy pun ada insuran etiqa sjk taun 2011..polisi asal tu mcm mna e bro..sbb sy pun nk bhntikan polisi insurans sy tu..ptongan sbln 72rgt..bp sy bole dpt blik refund ea

    ReplyDelete
    Replies
    1. ingat tak masa kita sign polisi, agen ada beri satu file, dalam dia ada dokumen maklumat peribadi, plan yang kita ambil, manafaat etc. itulah polisi insurans. Susah nak predict, separuh pun kekadang tak sampai kalau kurang 10 tahun.

      Delete
  13. Slm tuan..sy punnya polisi hilang..tp nk tamatkn polisi insurans ni .Blh ke x erk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh tuan/puan. terus ke ibupejabat insurans, atau call dulu untuk tentukan prosedur tuntutan. polisi ada atau hilang, kita tetap boleh tamatkan bila-bila masa.

      Delete
  14. Salam tuan, saya ada ambil insuran juga. Tapi sy bayar dalam 1 bulan saja. Sebab sy ada ambil loan asb. Sdh 7 bulan saya tak bayar. Adakah insuran bulanan saya akan terkumpul. Dan adakah saya berhutang dengan insurans. Saya baru nak batalkan polisi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasanya jika lebih 3 bulan tidak berbayar (pengalaman saya sbg pelanggan Takaful Nasional dan BSN Prudential), insurans tuan telah luput (tiada perlindungan dan tidak lagi sah). Dalam kes ini tuan tidak dikira berhutang, melainkan tuan mahu mengaktifkan kembali polisi tersebut.

      Delete