Tuesday 11 April 2017

WISATA MELAKA 2017 : 02. Tempat Menarik Di Melaka

Sambungan dari SINI

Sebelum ke Melaka, aku dah list down dan susun cantek2 beberapa tempat untuk dilawati. Sesuai dengan statusnya sebagai world heritage, aku nak kenalkan anak2 aku dengan sejarah Melaka. 

Jika sebelum ini hanya mendengar celoteh guru di dalam kelas, biar mereka melihat dengan mata kepala sendiri pula. 

Tapi.....

Kita hanya mampu merancang, Allah yang lebih berhak untuk menentukan.

Baby aku tiba2 demam panas semasa bermalam di Hotel Seri Malaysia. Terkejut dengan angin Hang Tuah kut ! Aku gabra sikit kalau baby tetiba demam, machiam2 boleh jadi.

Kalau demam tak kebah juga, memang lepas check out pagi esok, aku sekeluarga terus angkat kaki balik rumah.

Menjelang pagi, demam baby aku berkurang sikit dan dah mula boleh ketawa2. Jadi aku proceed untuk lawati beberapa tempat.

Antaranya.....

Freeport A'Famosa Outlet


Alamat : Jalan Kemus, Simpang Ampat, 78000 Alor Gajah, Melaka

Masa Operasi : 10 pagi - 10 malam (Isnin - Ahad)


Syurga membeli belah kekdahnya. Pelbagai outlet berjenama tempatan mahupun luar negara menawarkan barangan dengan kadar yang amat berpatutan. 

Ada outlet yang menawarkan diskaun sehingga 70%. Tapi pada pemerhatian aku, kalau diskaun kaw-kaw sudah pasti barangan tersebut sudah sedikit out dated.

Contohnya jersey EPL musim lepas dijual kurang dari separuh harga jersey untuk musim semasa.

A'Famosa Resort


Alamat : Jalan Kemus, Simpang Ampat, 78000 Alor Gajah, Melaka

Masa Operasi : Rujuk website

Website : A'Famosa

Ada 4 theme park utama di A'Famosa iaitu Safari Wonderland, Water Theme Park, Old West dan Sport & Recreation.

Parking bagi aku agak terhad. Tiket masuk juga agak mahal, aku rasa lagi berbaloi ke Sunway Lagoon atau Lost World of Tambun.

Tinjau2 dari luar Safari Wonderland dan Water Theme Park saja, kemudian patah balik selepas tengok harga tiket muahahahahaha !

Mini Malaysia


Alamat : Lebuh Ayer Keroh, 75450 Ayer Keroh, Melaka

Masa Operasi : 9 pagi - 5.30 petang (Isnin - Jumaat), Sabtu & Ahad dilanjutkan sehingga 6 petang.

Website : Mini Malaysia

Replika rumah dari seluruh negeri di Malaysia. Replika rumah di seluruh negara ASEAN pula sehingga kini masih belum siap dibaik pulih.

Hujung minggu meriah dengan show. Tarian mahupun permainan tradisional.

Tiket masuk cukup murah. Dewasa RM11.90 dan RM6 untuk kanak2.


List tempat menarik di Melaka

Aku bagi list saja sebab lepas pusing2 Mini Malaysia, demam baby aku datang balik. Terus bedesup tekan minyak balik rumah.





5. To be updated

p/s : Misi tidak tercapai. Tapi jika tiada aral, minggu depan kami repeat Melaka !

- Ketam Batu -

No comments:

Post a Comment