Wednesday 19 December 2012

Penginapan Murah @ Sekolah Menengah Merapoh

Pernah berkunjung ke Taman Negara tak? Lebih tepat lagi Taman Negara Sungai Relau, Merapoh. Lokasinya tepat di antara sempadan Pahang-Kelantan. Persekitarannya amat menarik tapi itu bukan topik utama N3 ini, kita nak bercerita sikit pasal penginapan alternative kepada pengunjung Taman Negara Sungai Relau.

Sekolah Menengah Merapoh, kedudukannya amat berhampiran dengan pintu masuk ke Taman Negara, kira2 10 minit perjalanan darat (tiada udara atau laut pun....) menggunakan kenderaan pacuan empat roda (kenderaan lain sama gak...). 

Semenjak satu blok asrama baru bagi pelajar perempuan dibina, blok lama asrama lelaki sekolah tersebut telah diubah kepada bilik2 penginapan alternatif untuk para pengunjung Taman Negara. Penginapan tersebut sama ada dalam bentuk unit apartment 3 bilik dan juga dormitori yang mampu memuatkan di antara 6-20 pengunjung. Kadar caj harian juga amat murah, dormitori hanya RM7 bagi satu kepala, begitu juga untuk unit apartment.

Amat murah kan... tapi barang murah ni biasanya banyak kekurangan. Unit yang saya sewa kebersihannya amatlah tidak munasabah.... bayangkan rumah yang sudah lama tidak berpenghuni.......berdebu, tandas tersumbat dan berbagai lagilah. Tapi rasanya bagi yang sudah biasa ke sana sini sebagai backpackers, kekurangan ini bukan masalah besar rasanya... lebih adventure + harga murah.

Kalau anda jenis yang tidak boleh tidur dalam bilik yang berhabuk atau dalam erti kata lain rumah tinggal... anda boleh saja menginap di chalet yang disediakan di Taman Negara Sungai Relau.... atau teruskan saja pemanduan ke bandar Gua Musang.... di sana ada banyak    hotel bajet dengan harga yang amat berpatutan.... 

Berikut sedikit gambaran unit yang saya sewa di Sekolah Menengah Merapoh;

Ini ruang tamu unit apartment 3 bilik. Fully furnished nampak bersih je kan... tapi kalau ditepuk2 berterbangan habuk2 dan debu2 beserta bau hapak dari set sofa tersebut.

Dining hall menempatkan meja makan untuk 6 orang... 

Master bedroom.... bila difikir balik, macam mana saya boleh lena selama 2 malam di bilik berhabuk ni... hahaha... adventure la sangat!!!!!

Gambar bilik air dan dapur saya lupa nak ambil... akan menyerlahkan keuzuran unit tersebut. Bagai dikata diawalan tadi... ini hanya penginapan alternatif, kalau anda tak kisah dengan kebersihan persekitaran dan mahukan harga yang murah... dormitori Sekolah Menengah Merapoh mungkin jawapannya.

No comments:

Post a Comment