Friday 28 November 2014

Kembara Penang 2014 | Episod 03: Batu Ferringhi

As-Salam dan Salam Sejahtera,

Tiba juga kita ke episod terakhir percutian ambe dan anak ambe ke Pulau Pinang. Entri terdahulu dah gebang pasal Taman Negara, Penang Butterfly Farm, Taman Rimba Teluk Bahang dan Empangan Teluk Bahang.

Entri ini, khusus untuk kita gebang pasal Batu Ferringhi. Menurut textbook Ilmu Alam, Batu Ferringhi letaknya Daerah Timur Laut Penang, dengan erti kata lain Batu Ferringhi meliputi pesisiran barat laut George Town.

Kenapa dinamakan Batu Ferringhi?

Kenapa bukan batu belah batu bertangkup?

Why, why, why?

Selak buku sejarah karya sarjana Portugis, Bento Carlos Edmundo, atau nama Minangkabau, Irwan Prayitno (yang diberi oleh nenek sebelah bapanya yang berketurunan Uganda Selatan).

Ferringhi dikatakan merujuk kepada segerombolan kaki lepak bangsa Portugis yang gemar melepak-lepak di atas batu sambil menghisap rokok Marlboro.

Masyarakat Melayu pada masa itu mengenali bangsa Portugis sebagai Ferringhi. Mengambil sempena nama lelaki2 Portugis yang suka melepak sambil hisap rokok Marlboro atas batu maka muncul lah nama Batu Ferringhi!!!

Macam tak kena je sejarah ambe ni!!!!

####krikkrikkrikkrik#####

Batu Ferringhi di siang hari!!! Langsung tak happening ko!!! Tapi tunggu sajalah senja melabuhkan tirainya, maka terbukalah hijab sebenar Batu Ferringhi.

Batu Ferringhi dipenuhi dengan segala macam hotel dan restoran. Malamnya bertambah meriah dengan lampu lip lap kepunyaan peniaga pasar malam. Sememangnya Batu Ferringhi terkenal dengan Night Market disamping pantainya yang indah.

Pendek kata Batu Ferringhi saling tak tumpah seperti Aonang di Krabi atau Pantai Chenang di Langkawi. Depa ni machiam dah jadi kembar laen bapak laen mak.

Jadi kalau betul2 nak rasai suasana happening Batu Ferringhi datanglah belah malam dan bukannya di siang hari seperti kami. Tapi siang pun ok juga sekadar nak meninjau atau ambil gambirun.


The Ship - replika kapal untuk sebuah restoren, menarik!!! The Ship Batu Ferringhi merupakan salah satu rangkaian The Ship di serata pelusuk tanah air. Restoren ini menyajikan hidangan barat. Halal atau tidak, ambe tak tahu. Singgah sini pun sebab nak ambil gambirun saja.

Next kita cari pantai Ferringhi yang dikatakan indah serta damai;


Pesisiran Jalan Ferringhi memang susah nak nampak pantai sebab dilindungi oleh kedai2, restoren mahupun hotel. Nak ke pantai kena menyelinap di antara kedai2 tersebut machiam lorong di atas. Siang hari kedai ini tutup, sekitar jam 6 petang baru dibuka.


Kami pilih satu lorong dah berjalan sampai ke hujung, baru nampak pasir pantai dan air laut. Tapi sebelum sampai ke pantai, kami kena lalui kaki lima sebuah bar. Lalu ternampak kata2 di atas dilekatkan pada salah satu tiang bar tersebut;

No Job, No Girl, No Money, No Problem

Falsampah sape la ni!!!!


Bior betik, kat Bora-Bora ke? 

Kalau kat Bora-bora Island kan bagus, ini Bora Bora Pub. Kebanyakkan pekerja Bangla, tengah sibuk susun botol minuman beralkohol, untuk berpesta ria malam nanti agaknya.

Dey macha, Helneken kurang menis shatu!!!


Kurang periksa apa nama pantai ini. Pengunjung pun tak ramai masa ni, mungkin sebab sudah hampir tengah hari. Ini lokasi untuk mereka yang gemarkan watersport.


Antara pengendali watersport yang diluluskan oleh Majlis Perbandaran Pulau Pinang. Hanya pantai2 tertentu dibenarkan untuk operator watersport beroperasi. Ini untuk keselamatan pengunjung yang lain dari dirempuh oleh jet ski dan juga bot laju.


Kadar bayaran untuk watersport; jetski RM70 untuk 15 minit, naek pishang RM25 cuma untuk 4 minit, parasailing RM80-150.

Buleh tahan juga dia punya harga. Budak kechik memang dah merengek-rengek nak naek hehehehe. Berangan, baru umur 6 tahun dah ngade-ngade nak naek jetski dan maen parasailing. Ambe yang tua bangka lagi hensem bergaye ni pun tak pernah merasa lagi.

Tunggulah nak, umur dah besar sikit buleh la nak cuba apa pun.

Makin dibiar makin merengek la pulak. Ok maknanya dah sampai masa untuk beredar hehehehe. Puas memujuk untuk berganjak, ngade-ngade le tu hahahaha.


Pernah cuba makanan Arab tak? Mana2 kini restoren Arab tumbuh bak cendawan lepas hujan. Begitu juga dengan pelancong Arab, mereka memang ramai membanjiri negara kita termasuklah Penang. Walau ada yang tak senang, tapi sekurangnya mereka ini pelancong genuine, betul2 datang sini untuk melancong. Bukannya masuk sebagai pelancong tapi end up jadi penyamun pelacur pengedar dadah seperti dari sesetengah negara Aprika.

Lepas Batu Ferringhi nak singgah mana lagi?

Tak de singgah2 dah, terus balik ghumah.


Masa datang dulu tak sempat nak snap gambirun Jambatan Pulau Pinang. On the way balik minta budak kechik snap gambirun. Suka dia diberi peluang guna Nikon D3100.


Biru je langit, pandai pulak budak ni amek view.


Ni ko nak tunjuk view apa nak? Bandar George Town kut!!!


Ini jangan dilupa, datang Penang tak borong jeruk memang tak sah. Pak Ali pun dah jadi jutawan hasil jualan jeruk, Alhamdulillah. Bertambah lagi satu jutawan bumiputera Islam.

Ambe memang suka jeruk, nak je pulun masa tu jugak hehehe. tapi memang ada terpulun pun sebab masa drive mengantuk yang amat. Naseb baek ada jeruk, buleh buat hilang mengantuk. Mantop, rupanya jeruk lagi power dari Red Bulls.

####krikkrikkrikkrikkrik#######

Berjalan sudah, berjeruk pun sudah maka berakhirlah percutian kami berdua ke Pulau Pinang. Father and son vacation bak kata omputeh. Walau hanya sekelumit Penang sempat kami explore, itu pun sudah Alhamdulilah.

Inshaa Allah jika ada rezeki kami pasti akan kembali.

Jumpa lagi di kembara yang lain, Inshaa Allah.


No comments:

Post a Comment