Friday 6 March 2015

JoM BeRCuTi Ke TaiPiNG 2015 : 01. ReVieW HoTeL TaiPiNG PeRDaNa | 28 Feb - 1 Mac 2015



Jom kita ke Taiping!!!

Ini kali ke-3 ambe dan keluarga berpeluang untuk santai ria ke Taiping. Trip kali ini kami berpeluang untuk menginap di Hotel Taiping Perdana, bilik superior dengan kadar RM150++ termasuk sarapan untuk dua orang.

Kita mulakan review dengan liku-liku untuk sampai ke Hotel Taiping Perdana dari Lebuhraya Plus. Anda boleh exit sama ada dari Changkat Jering ataupun Taiping Utara.

In my case, ambe tak guna GPS tapi on GPOS (GuNa PaLeR oTaK SeNDiRi). Akibatnya tersasar dari Changkat Jering, terpaksa masuk ke Taiping melalui susur Taiping Utara.

Lepas plaza tol baru off GPOS dan on GPS PapaGo serta Waze!!! 

Dan masalah pun bermula, bukan masalah besar mana pun sebenarnya. Data PapaGo sebab sudah 2 tahun lebih tidak update, lokasi tepat Hotel Taiping Perdana langsung tiada dalam carta navigasi.

Manakala plot Waze pula jelas membawa kami ke segenap ceruk perumahan dan kawasan industri. Jalan pintas dan kurang sibuk, tapi agak kurang selesa sebab perlu melalui banyak kawasan perumahan dan perkampungan.

Nak on GPOS, takut nanti ke mana-mana lagi terbabas!!!

Rupanya Hotel Taiping Perdana tidak jauh mana pun dari pusat bandar. Malahan kalau drive, tak sampai 5 minit. Tapi Waze punya bidaah, entah mana-mana dibawanya kami sebelum tiba ke destinasi.

Lupakan Waze sekejap, jom kita check in.

Lobi hotel, lengang pada waktu ini. Mat Salleh ini rasanya tengah cari teksi untuk ke Bukit Larut. Ambe tinggalkan sekejap family kat sini untuk parkir kereta. Barang-barang semua bell boy telah usung dalam trolly.

Basement parking. Outdoor parking pun ada tapi tak banyak. Baik parking di basement la der, kereta tak berpanas dan tak berembun. Cuma kalau parking di basement, kena menapak naik ke lobi. Tak jauh mana pun, satu level je tapi kalau barang banyak naya gak. Jadi drop barang dulu pada bell boy, kemudian baru bawa kereta turun ke basement.

Dalam pada ambe menapak dari basement parking, urusan check-in sudah selesai. Family semua sudah naik ke bilik. Jom kita terjah bilik superior di Hotel Taiping Perdana.

Dari luar bilik sudah dengar suara riuh rendah anak-anak. Maklumlah, sudah lama tidak berpeluang untuk bermalam di hotel.

Terbuka saja pintu Mashaa Allah. Abaikan budak yang sedang tayang montot. Bilik tak besar mana pun kan tapi kira ok lah dengan harganya.

Paling penting TV ada chanel Asteruk. Boleh lah setakat nak layan movie yang sering diulang tayang.

Ada beranda tapi view tak berapa nak cun sangat.

Bilik mandi dan tandas. Tiada bath tub kata anak-anak, terus jerit nak turun mandi kolam. Bilik mandi dan tandas, lepas ISO.

Ada yang minat nak angkut bagi dibuat collection?

Foto penuh unsur seni ini nak tunjuk lantai bilik dilapisi karpet. Jadi tak adalah kaki sejuk sangat.

Alamat dan contact number Hotel Taiping Perdana. Nampak kan?

Nampak sempoi laluan ke hotel bila tengok map. Tapi Waze punya kerja entah mana-mana dibawanya kami.

Ok... anak-anak sudah mula merenyam untuk mandi kolam. Jom kita terjah swimming pool Hotel Taiping Perdana.

Swimming pool di Tingkat 2. Buka jam 7 pagi dan tutup jam 7 malam. Sempat lagi ni kata anak-anak!!!

Mandilah puas-puas, sebelah untuk dewasa dan sebelah lagi untuk kanak-kanak.

Indoor swimming pool. Hatta tidak besar mana tapi anak-anak tetap happy.

WIFI memang ada tapi signal agak lemah. Ni signal dalam bilik kami lah. Tak tahu pula kalau kat bilik lain signal dia terang benderang.

Info yang tertampal di dalam lif. Masa ini anak-anak masih belum puas mandi kolam tapi paksa naik sebab lepas ni nak jalan-jalan cari makan.

Esok paginya kami sempat bersarapan di coffee house hotel. Complimentary coupons hanya untuk dua orang, lain-lain kenalah bayar kalau nak bersarapan di hotel.

Harga agak berpatutan, dewasa RM20 dan kanak-kanak sekitar RM10. Mungkin lebih murah jika bersarapan di luar. Tapi sesekali bagi peluang anak-anak merasa makanan hotel.

Suasana di dalam coffee house, agak tenang dan santai. Pilihan makanan agak terhad tapi tidaklah mengecewakan. Bolehlah untuk mengalas perut sambil santai menghirup kopi panas.

Final verdict; pilihan yang tepat untuk dijadikan tempat menginap jika anda berpeluang untuk bercuti ke Taiping bersama keluarga. Hotel yang selesa, dan bersih, kakitangan yang peramah serta pada harga yang cukup berpatutan.

Jika anda berminat untuk menginap di sini, terus contact pihak hotel untuk dapatkan kadar bilik yang terbaik. Mungkin harganya jauh lebih murah berbanding online.

Sekian.

5 comments:

  1. Assalam bro,
    he3
    iols malu nak ngaku iols orang tepen sebenornya
    ater iols tak tahu pun pasai hotel ni he3

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe biasa tu. orang jauh lebih tahu berbanding orang tempatan.

      Delete
  2. Pakai booking.com ritu...dpt rm120 bilik satu katil queen

    ReplyDelete
  3. Pakai booking.com ritu...dpt rm120 bilik satu katil queen

    ReplyDelete