Monday 15 February 2016

MaKaN KeNDuRi Di KuaLa SeLaNGoR # 2016


Twist owh yeah !

Layan lagu Saloma, Selamat Pengantin Baru ! Hahahaha kampung siapa masih jemput kugiran masa kendurin kawen, kemudian ramai-ramai layan twist machiam video kat atas?

Exit 119 Plus Highway

Bersempena dengan cuti panjang minggu lepas, ramai yang mengambil kesempatan untuk menamatkan zaman bujang. Pendek kata kenduri sana-sini, kepada mereka yang mempunyai ramai kenalan, sehari terpaksa mengharung tiga atau empat kenduri.

Selamat pengantin baru DSKB ucapkan kepada kesemua pengantin baru yang menziarah blog ini, semoga ikatan abadi yang terjalin berkekalan sehingga ke akhir hayat, Inshaa Allah.

Kebetulan pada minggu lepas juga, salah seorang sahabat kepada keluarga melangsungkan perkahwinan, dan kami sekeluarga telah dijemput untuk bersama memeriahkan majlis raja sehari mereka.

Majlis berlangsung di Masjid Puncak Alam pada hari minggu, tapi kami telah dijemput untuk datang lebih awal sehari, bagi membantu keluarga pengantin membuat sedikit persiapan.

Buat pertama kalinya, kami menggunakan laluan Bukit Tagar untuk ke Kuala Selangor, kediaman pengantin perempuan yang juga merupakan rakan karib kepada my wife. Jika sebelum ini, kami sering menggunakan laluan Guthrie dan seterusnya Lebuhraya Latar untuk ke Kuala Selangor dari Muallim.

Tol RM2++

Kata orang lebih dekat jika exit melalui Bukit Tagar, dan memang betul pun, bukan dekat sikit tapi memang dekat banyak. Trafik pun cukup lancar dan lengang, sekejap sahaja kami hampir sampai ke Kuala Selangor, lebih awal berbanding jangkaan awal.


Panorama luar bandar

Selepas exit Bukit Tagar dari Lebuhraya Plus, kena lalu jalan dalam. Kiri kanan penuh kelapa sawit, ada masa jalan ok, ada masa jalan raya beralun-alun.


Universiti Selangor

Lalu juga Unisel kampus Batang Berjuntai atau nama millenium, Bistari Jaya. IMHO patut kekal nama lama, apa salahnya guna Batang Berjuntai instead of Bistari Jaya?

Kampus ini juga pernah popular di kaca TV suatu masa dahulu. Masih ingat akan siri drama Dunia Baru? Mengisahkan kehidupan siswa/i lakonan Elyana sebagai Opie, Pierre Andre sebagai Adif, Ellyas Abdullah sebagai Tajul dan lain-lain.


Korek jangan tak korek !

Tiba di pekan Kuala Selangor, perut mula berbunyi. Tidak perlu rushing kerana masih awal, masih sempat singgah untuk makan tengah hari. Disebabkan musim cuti sekolah dan Tahun Baru Cina, banyak pula kedai makan yang tutup. Maintain buka adalah kedai mamak tapi tak lalu pula nak mengadap kari mapiow !

Puas berpusing mencari kedai makan yang menepati selera, terpandang satu signboard 'Restoran Nasi Korek-Korek' !

Hamek ko, entah apa yang dikoreknya. Tertarik dengan nama restoran, kami singgah untuk makan tengah hari. Kebanyakan menu istimewa ada wording korek-korek ! Contohnya nasi goreng korek-korek, mee goreng korek-korek, tomyam korek-korek, dan aneka korek-korekan yang lain hahahaha !

Basically Restoran Nasi Korek-Korek ini adalah kedai makan Siam, jadi kebanyakan menu hampir sama dengan kedai makan Siam yang lain, cuma ditambah perisa wording korek-korekan.


Nasi goreng korek anak dara?


Affordable !


Sedap yang amat !

Rezeki kami pada hari tersebut adalah sup ekor, kailan ikan masin, kerabu seafood dan sayur goreng. Amat sedap pada harga mampu bayar.

Lepas makan teruskan perjalanan ke destinasi.

Menghampiri lokasi rumah pengantin, diberitahu pengantin berada di Masjid Puncak Alam untuk menyiapkan pelamin dan dewan. Eh ! Jauh gile nak pusing ke Puncak Alam dari Kuala Selangor !

Rupanya Puncak Alam sebelah rumah je pun dengan Kuala Selangor. Pengantin bagi guide, jalan lurus, belok kanan, belok kiri, lalu jalan belakang, sudah sampai ! Ada short cut telah dibuka, perjalanan jadi dekat sungguh. Kalau tiba-tiba sakit nak memerut di Puncak Alam, masih sempat balik rumah di Kuala Selangor untuk membuang !


Biru-biruan !


Saham akhirat !

Tiba di Masjid Puncak Alam, pengantin sedang sibuk setting pelamin. Kami cuma bantu tengok sahaja hahahaha ! sebab kesemuanya hampir siap. Bagi sokongan moral sahaja, sambil cuci mata.


Gemerlapan !

Cuci mata sambil test ambil gambar, adjust apperture, ISO, shuttle speed etc. Tapi macam ada something wrong, sama ada kamera atau owner. Tiap kali guna standard lens, akan terjadi over exposure. Nak kena tukar lens, atau owner kena improve his photography skills?

Malamnya my other half and friend temani pengantin untuk majlis berinai. Bukan setakat pengantin, pengapit dan penyepit turut merah jari diinaikan oleh tukang inai. Inai bukan lagi inai melayu dahulu kala, tapi Bollywood punya stylo !

Keluarga pengantin juga amat bermurah hati menjemput kami untuk makan malam di rumah mereka. TQVM buat susah-susah je, burps ! excuse me Alhamdulillah. Sibuk-sibuk urus majlis pun masih sempat jamu kami dengan juadah simple tapi lazat lagi mengenyangkan.

Lepas makan dan kekenyangan, lepak-lepak di luar rumah ambil angin malam.

Perkampungan sekitar rumah pengantin agak sunyi dan mendamaikan, kiri kanan dipenuhi dengan kebun kelapa sawit dan ada banyak parit. Dengan itu kebanyakan nama jalan bermula dengan nama parit seperti Jalan Parit Hj Usop, Jalan Parit Hj Deris dan sebagainya.


D'Kaseh Homestay 

Disebabkan kami tiba sehari lebih awal dari tarikh pernikahan, malamnya terpaksalah kami bermalam di Kuala Selangor. Nak bermalam di hotel malas sebab kebanyakan hotel terletak di pekan. Jadi kami menginap di homestay tidak jauh dari rumah pengantin, D'Kaseh Homestay namanya, RM250 semalaman.


Ruang tamu utama


Ruang tamu kedua


Master bedroom


Bilik tidur kedua


Dapur


Tepi dan belakang homestay - kelapa sawit !

Pemilik D'Kaseh Homestay masih bertugas di Klang Valley khabarnya, jadi rumahnya di kampung dijadikan homestay buat sementara. Banglo setingkat dengan 3 bilik tidur. Dua bilik utama dilengkapi dengan katil queen manakala bilik ketiga hanya dibekalkan dengan TOTO atau Narita. Setiap bilik ada aircond dan kipas. Astro limited channels, kelengkapan memasak disediakan dan keseluruhannya agak lengkap. Sesuai untuk penginapan semalam dua. Jika berminat boleh berhubung terus dengan pemiliknya di talian 013-669 9697 atau 013-317 3183.


Landmark ke D'Kaseh Homestay


Laluan masuk ke homestay

Awal paginya kami bergegas untuk bersarapan di Puncak Alam, restoran yang menyajikan sarapan tradisi Kelantan seperti nasi kerabu dan juga laksam. Seterusnya kami ke masjid Puncak Alam kerana upacara akad nikah dijadualkan bermula jam 10 pagi. Alhamdulillah segalanya berjalan lancar tanpa banyak halangan. Selesai akad nikah, pengantin diarak masuk ke dewan untuk bersanding. Tetamu agak ramai juga, makanan pun sedap-sedap. Paling win adalah tapai pulut dan ubi rebus !


Pendaftar Nikah lengkapkan borang


Salah satu hantaran


Jemputan

Selamat Pengantin Baru kami ucapkan kepada Reen & Abe Ley. Semoga jodoh anda berdua berkekalan hingga ke Jannah dan bakal dikurniakan dengan zuriat yang sempurna lagi comel. 

Terima kasih kerana sudi menjemput kami untuk turut sama berkongsi kegembiraan dan menjadi sebahagian dari detik bersejarah dalam hidup anda berdua.

Selamat Pengantin Baru dan selamat berbulan tanpa bermadu !

No comments:

Post a Comment