Sunday 11 May 2014

Short Ride | Memburu Tudung JelitaSARA @ Stadium Tertutup Shah Alam

As-Salam dan Selamat Berhujung Minggu,

Cerita ride ambo bersama FZ150i kembali lagi, setelah beberapa minggu tanpa ride santai. Keadaan kesihatan anak yang tidak mengizinkan setelah ditimpa kemalangan baru-baru ini, memaksa ambo menggantung riding gear buat seketika.

Kini keadaan anak ambo semakin stabil malah makin galak, jadi ambo kembali menyarung jaket. Destinasinya tidak lain dan tidak bukan adalah Shah Alam.

Tapi kenapa Shah Alam, dan kenapa tajuknya memburu tudung JelitaSARA?

Ambo mahu bertudung kah? Ekekekekeke...... dua alam ko?

Nak dijadikan hikayat, semalam dan hari ini berlangsungnya festival busana muslimah di Stadium Tertutup Shah Alam. Jadi dengan gediknya HM minta tunjukkan jalan ke Shah Alam. Ambo ok saja, ambo ride dan HM follow dari belakang dengan kereta.

Itu plan asal la kan, tapi endingnya HM selamat sampai ke Shah Alam dengan bantuan GPS manakala ambo masih lagi terhegeh-hegeh di Guthrie menggunakan lorong motor. Speeding tak lebih dari 60 km/h mana nak catch-up dengan kereta. Memang weekend banyak saja motor gunakan highway, tapi ambo masih lagi dengan prinsip, kalau tak sedap hati ikut saja naluri.

Bila mana sampai area stadium, wallawei sesak sakan dengan kereta. Rupanya berpusu-pusu umat mengunjungi Vendor Festival, atau bahasa mudahnya Festival Busana Muslimah di Stadium Tertutup Shah Alam. Khabarnya semalam, kira-kira 10 ribu pengunjung membanjiri festival tersebut. Agaknya kalau Fareeda buat festival lagi gempak.

Seketika Seksyen 13 Shah Alam sesak bak sardin. Bila ambo hello HM, dia pun turut sama bersesak-sesak dalam stadium. Ambo malas nak menyesakkan diri sama, jadi terus ride ke Taman Tasik Shah Alam untuk lepak-lepak. 

Nampak syiok juga lepak-lepak sini sambil picnic, machiam kat obersea la pulop. Terkenang memori semasa menetap di Perth dulu.....

Bukti Ketam Besi sudah sampai Taman Tasik Shah Alam.

Bagus ni untuk program kecilkan saiz perut!!!

Sebenarnya Shah Alam tidak kalah dengan lokasi tarikan pelancongan. Maknanya kalau ada urusan kerja di Shah Alam, tak adalah asyik terperap di bilik hotel jika ada masa senggang. Masa tersebut boleh diisi dengan mengunjungi beberapa mercu tanda bandaraya Shah Alam seperti Masjid Shah Alam, Muzium Shah Alam, Galeri Shah Alam, Laman Budaya dan Taman Botani Bukit Cerakah.

Apa agaknya ada di dalam?

Okied selepas puas lepak-lepak di Taman Tasik Shah Alam, ambo pulas minyak ke Seksyen 14 Shah Alam untuk meninjau Galeri Shah Alam.

Apa ada di Galeri Shah Alam?

Ekcelli sampai ke sudah ambo tak tahu apa yang ada di Galeri Shah Alam sebab tujuan utama ambo singgah sini hanyalah untuk.....

Ketam Besi berlatarbelakangkan Galeri Shah Alam.

Tu dia, tujuan utama singgah nak bagi peluang Ketam Besi berposing depan bangunan Galeri Shah Alam. Bangunannya memang cantik, bangunan kayu, mesti mahal.

Setelah balik rumah baru ambo Google apa fungsi Galeri Shah Alam. Rupanya ia merupakan lokasi untuk penggiat seni tempatan juga luar negara mempamerkan hasil karya mereka, terutamanya lukisan. Kepada bakal pengantin, Galeri Shah Alam juga menawarkan tempat untuk majlis perkahwinan.

Kepada mereka yang berminat untuk ke sini, Galeri Shah Alam dibuka Isnin-Jumaat dari jam 8.30 pagi hingga 5.30 petang. Sabtu dan Ahad ditutup kecuali jika ada pameran lukisan. Agaknya tadi ada pameran sebab itu pintu pagarnya terbuka luas..... hehehehe. Okied lain kali boleh singgah lagi.

Masa keluar dari Galeri Shah Alam, ternampak Laman Budaya Shah Alam. Apa ada di situ ye?

Amik gambar dulu dan balik rumah baru Google, hehehehe!!!

Mana pintu masuknya?

Bila Google baru tahu, setiap Ahad pertama dan ke-3 ada persembahan kebudayaan di Laman Budaya Shah Alam. Laman ini juga dibuka untuk majlis perkahwinan kepada yang berminat. 

Laman Budaya Shah Alam pun ambo cuma singgah untuk ambil gambar tanpa sempat untuk menjengah apa yang ada di dalam. KIV untuk lawatan yang lebih proper pada masa yang akan datang.

Next destinasi cadangnya Muzium Shah Alam tapi perut mula berkeroncong. Hello HM katanya on the way ke Giant Shah Alam, cadangnya lunch kat sana. Tapi bila dipikiaq-pikiaq, Giant sudah pasti sesak dengan limpahan pengunjung Vendor Festival. Jadi ambo terus cadang lunch saja di RnR Guthrie. Maknanya terus balik rumah la lepas ittew.

Kalau singgah di RnR Guthrie hala utara, ada satu kiosk sebelah Sate Kajang Haji Samuri jual mee bakso. Bukanlah yang terbaik tapi sedap jugalah. Kalau singgah sini sama ada ambo order mee goreng atau mee bakso. Meatball yang diletakkan sebagai salah satu ramuan mee bakso terasa lembut dan segar, pendek kata kena pula dengan selera ambo.

Awan nano makin gelap.

Short distance ride tapi keselamatan tetap diutamakan.

Selepas pekena mee bakso semangkuk dan 100 plus sebotol, mata machiam mahu layu pula. Bahaya ni, pantang ride atau drive dalam keadaan mata penuh kelayuan. Lepak-lepak sekejap di pondok rehat RnR sambil buat senaman regangan. 

Agak-agak mata dah boleh beri kerjasama semula, terus hempas montot atas motor dan pulas minyak untuk pulang ke rumah. Nasib baik walau awam nano makin lama makin gelap tapi cuaca agak baik tanpa hujan. Memang hari yang bagus untuk ride. Kalau hujan memang sesak napas juga sebab motor masih pakai tayar stended kilang, tayar Kenda. Ada modal sikit ingat mahu tukar Pirelli atau Maxxis.

Alhamdulillah selamat sampai rumah tanpa sebarang malapetaka. Walau sudah sampai rumah, jangan sangka boleh terus rehat. Kena pulas minyak pusing tawaf taman perumahan dalam dua tiga round. Bukan apa, kasi puas anak-anak yang teringin sangat nak ride sama. Kasi duduk itu belakang motor, jadi pillion sekejap pusing-pusing sekitar perumahan. Janji anak-anak happy, baru senang nak ride next time.

Sekian dulu, roger and out.  

No comments:

Post a Comment