Tuesday 1 July 2014

Demak Skyline 200

Demak Motor merupakan salah satu pengeluar motosikal di Malaysia yang berpusat di Sarawak. Mungkin dari situlah bermulanya nama Demak sebagai jenama sebuah motosikal tempatan, diambil sempena nama tempat di mana syarikat ini bermula.

Terkini, Demak telah melancarkan variasi terbaru mereka, Demak Skyline 200 iaitu sebuah jentera 'naked' yang lebih sporty dan ditawarkan pada harga di antara RM9000 sehingga RM10000. Demak Skyline 200 masih lagi dikuasakan oleh enjin 200 cc sepertimana abangnya iaitu Demak DZM 200.

Sumber: Google Image

Model ini datang dengan empat pilihan warna yang menawan iaitu biru, merah, hijau dan hitam. Mana satu menambat hati anda?

Spesifikasi Demak Skyline 200!!!

Engine: Single Cylinder, Air Cooled, 4 Strokes
Engine Capacity: 193.2 cc
Dimension (mm): 2020 x 710 x 1070
Wheelbase (mm): 1360
Maximum Power: 11 kW/7500 rpm
Maximum Torque: 14 Nm/6500 rpm
Lubrication: Pressure, Splash
Ignition: CDI
Compression Ratio: 9.0:1
Bore x Stroke (mm): 63 x 62
Transmission System: Chain Drive
Brake (Front/Rear): Disc/Disc
Dry Weight: 143 kg
Starter: Electric/Kick
Front Tyre: 110/70-17
Rear Tyre: 130/70-17
Seat Height: 790 mm
Clutch Type: Multiplate Wet Clutch
Ground Clearance: 150 mm
Rider Capacity: 2
Fuel Tank Capacity: 13 L
Battery: 12V/9AH

Sebagai perbandingan, disertakan spesifikasi milik abangnya, Demak DZM 200!!!

Engine: Single Cylinder, Air Cooled, 4 Strokes
Engine Capacity: 193.2 cc
Dimension (mm): 2040 x 800 x 1100
Wheelbase (mm): 1375
Maximum Power: 11 kW/7500 rpm
Maximum Torque: 14 Nm/6500 rpm
Lubrication: Pressure, Splash
Ignition: CDI
Compression Ratio: 9.0:1
Bore x Stroke (mm): 63 x 62
Transmission System: Chain Drive
Brake (Front/Rear): Disc/Disc
Dry Weight: 130 kg
Starter: Electric/Kick
Front Tyre: 110/70-17
Rear Tyre: 130/70-17
Seat Height: 800 mm
Clutch Type: Multiplate Wet Clutch
Ground Clearance: 180 mm
Rider Capacity: 2
Fuel Tank Capacity: 15 L
Battery: 12V/6.5AH

Tiada perubahan besar dilakukan ke atas Demak Skyline 200 berbanding abangnya Demak DZM 200. Perubahan lebih kepada kosmetik disamping kapasiti bahan api yang sedikit berkurang pada Demak Skyline 200.

Sememangnya jenama Demak masih lagi diragui ramai tapi menurut pengguna-pengguna Demak, kualitinya jauh berbeza kini berbanding di awal kemunculannya. Ini terbukti dengan kejayaannya ditunggang hingga ke UK oleh seorang pengembara solo (lupa pula nama brader kita ni!!!). Thailand jangan cakaplah, setakat Chiang Mai sehinggalah Golden Triangle, dah jadi machiam balik kampung saja kepada pemilik Demak!!!

Seringkali juga Demak dicerca sebagai pengeluar 'copy and paste' kerana meniru design dan teknologi luar terutamanya dari negara China (CEO Demak Motor nama dia Gao Rong pun Made in China). Namun ramai yang lupa bahawa pengeluar motosikal di negara Jepun, Korea, Taiwan dan China juga bermula dengan meniru design dan teknologi negara yang lebih maju sebelum berupaya untuk berdikari. Jepun bermula dengan strategi 'produce by licence' products US, Korea copy paste Jepun, Taiwan pun sama bergurukan Korea, China lagilah memang terkenal sebagai raja chiplak. Tapi lama-lama mereka mampu menghasilkan teknologi sendiri, semuanya berkat reversed-engineering.

Mungkin suatu hari nanti Demak mampu duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan pengeluar motosikal dunia yang lain. Bukan saja Demak, tapi Modenas juga. Sama-samalah kita lihat dan saksikan nanti.

Kita Rider Tiada Beza - Utamakan Keselamatan  

39 comments:

  1. http://sukarodadua.wordpress.com/2014/01/20/visitor-bios-175-motor-eksotis-dari-taiwan/

    ReplyDelete
  2. Yg ni boleh ubah suai psang collen ke..kalau jln jauh enjin cepat panas kalau xde collen...

    ReplyDelete
  3. ramai yang kata enjinya tidak tahan lama , kenapa yea ? dan betulkah ? kurang kepastian .

    ReplyDelete
  4. saya ada sedikit masalah dengan motosikal baru saya. sebaik menerima telefon dari kedai motorsikal di klebang, ipoh untuk saya membuat pengambilan motorsikal skyline 200 cc saya terus ke kedai tersebut. tapi malangnya apabila saya mendapati enjin motosikal tersebut bergegar dengan kuat dan bising. saya tidak ingin mengambil motosikal dan mohon pihak kedai berbuat sesuatu untuk membaiki sebelum saya mengambilnya. mohon pandangan semua tentang masalah ini. apa yg perlu saya lakukan jika saya masih tidak berpuas hati dgn motorsikal tersebut. boleh kah saya meminta enjin motosikal dibetulkan atau ditukarkan dahulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. motor baru dah bergegar enjin? memang hak pembeli untuk dapatkan yang terbaik dan minta diperbetulkan apa yang patut. jangan sign borang penerimaan sebelum moto diperbetulkan.

      tapi enjin skyline mmg kasar sikit tapi tak adalah sampai bergegar satu badan.

      Delete
  5. Motor nie org krg tinggi boleh bawa ke?teringin nk angkat satu..tp takut kaki xsmpai je..hehe

    ReplyDelete
  6. Pernah nampak depan mata....first ingatkan moto apa yang gah sangat parking tepi SS2 aku ni,rupa-rupanya si Skyline.Sekali pandang memang jatuh cinta dengan designnya.Tail lamp serupa Panigale memang nampak mengancam.

    ReplyDelete
  7. selamat petang,
    saya ada beli motor DZM200 tapi naik meter 125 km aje
    boleh saya tahu masalah nye
    \]

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Siapa tau wet clucth plate sykline bleh guna yg sama dengan model motor apa lagi yaa..

    ReplyDelete
  10. Saya dh lanyak lebih dri 1 thn dah odometer dh dekat 30000km.. tiba masa kena servis wetclucth tu..siapa yg tau specification or gantian yg setara tuu minta bantu maklumat.. camt tu juga set sprocket kecil n besar..bleh guna yg motor mna..tolongg

    ReplyDelete
  11. Saya dh lanyak lebih dri 1 thn dah odometer dh dekat 30000km.. tiba masa kena servis wetclucth tu..siapa yg tau specification or gantian yg setara tuu minta bantu maklumat.. camt tu juga set sprocket kecil n besar..bleh guna yg motor mna..tolongg

    ReplyDelete
  12. Siapa tau wet clucth plate sykline bleh guna yg sama dengan model motor apa lagi yaa..

    ReplyDelete
  13. CC x padan ngan body lg Skyline ni.. Kena up jd 350cc keatas n pasang radiator baru cun.. Enjin lemah cepat longgar mungkin faktor material utk buat enjin ni kurang baik,kena masuk barang racing utk prestasi lebih cemerlang..

    ReplyDelete
  14. CC x padan ngan body lg Skyline ni.. Kena up jd 350cc keatas n pasang radiator baru cun.. Enjin lemah cepat longgar mungkin faktor material utk buat enjin ni kurang baik,kena masuk barang racing utk prestasi lebih cemerlang..

    ReplyDelete
  15. Motor cantik.. tak da coolen tak jadi hal.. wave 125 ultimo aq relex ja lanyak johor terengganu non stop.. enjen elok lagi walaupun tak da coolen.. cuma kalau up sikit cc buat 250 dua piston.. baru cun.. :D

    ReplyDelete
  16. BRO KALAU BASIC RM1,300 BOLEH LEPAS KE LOAN???
    X SABAR NAK BELI SATU

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti boleh punya, tapi kena tengok juga komitment.

      Delete
  17. ko tepek je 20 sen kat dahi tokeh tu.. komfem lepas loan xD

    ReplyDelete
  18. Salam.. Saya basic rm900 full loan ok je .. Sya dah guna hmpir 6 bln sdng mncri member untk tkar infomation pasal skyline 200cc

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum. .tumpang tanya..saya pakai demak 200 2016..motor dh ada problem dimana kenapa bila tegak dlam engine hidup bergegar macam nak roboh engin..tapi bila senget ke kiri sket engine trus senyap tak bergegar..pelik dan misteri..ada sesiapa boleh detect tak ape masalah dia..terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hope ada yang sudi bantu dan bagi info.

      Delete
    2. cek balik skru coverset n skru enjin..cube ketok ekzos,ade bunyi gegar tak dlm ezos tu..kalu ekzos gegar kne operate balik hanta kdai besi utk welding atau tkr ezos lain..

      Delete
  21. Penggunaan petrol mcm mne ? Kalau maintain 100km/j brape km boleh pergi ?

    ReplyDelete
  22. Plate gear pecah mana boleh dapat ya

    ReplyDelete
  23. Who need demak all spare parts can contact me .my whats app 01139027529

    ReplyDelete