Thursday 24 July 2014

Lembu Sape Kena Curik?

Sumber Imej: Harian Metro Online.

Naik kesian den nengok lembu tu heh, bersesak-sesak dalam kereta Proton Iswara. Kok lembu pun naik kereta, rock and ride nohhhhh!!!

Rupanya deme berdua tu kena kitnep, lepas kena sumpit dengan pelali oleh dua barua jantan dan seko barua betina. Kejadian penchulikan ini berlaku di Kuala Krai (hukalloh, kampung den nohhhh!!!!), kemudian mangsa dibawa lari ke Pasir Puteh.

Barua jantan yang terlibat dalam insiden penkitnepan ini datang jauh, dari Jengka, Pahang nun. Giler cadbury, jauh2 datang ke kampung den sekadar nak kitnep lembu orang kampung. Kuang ajaq nohhhhhhhh!!!!! Turut sama bersubahat, barua betina bawah umur yang baru berusia 16 tahun. Anak sapa la ni?

Naseb bek Inspektor Shahab berjaya menangkap barua2 ini semua. Menurut sidang media oleh Inspektor Shahab, skuad gerak-gerak khas telah menyerbu saspek kira-kira jam 5.30 pagi (kiranya lepas bedal sahor la ni!!!) di Kampung Lot 23, Cherang Ruku, Pasir Puteh.

Katanya lagi, selepas menyedari kehadiran skuad gerak-gerak khas, barua2 tersebut terus melarikan diri ke dalam rumah dan bersembunyi di belakang almari.

Hekellehhhhh..... dah la kitnep lembu, tukang kitnep pun otak lembu jugak. Kalau dah lari masuk rumah, haruslah dengan mudah dan senang hatinya Inspektor Shahab nak tangkap kamu urang. Palui punya pengkitnep!!!! 

Ini yang dapat kena tangkap, yang terlepas pun ada. Raya kan dah dekat menjelang, haruslah barua2 ini semua gegeh mengkitnep lembu untuk dijual dagingnya. Kita kan suke makan daging di hari raya, rendang lah, kari lah dan berbagai resepi berasaskan daging. Silap congak tercekik daging curik.

Kesian tuan empunya lembu, gegeh membela sekali dekat raya dah kena kitnep lembu-lembunya. Tapi tuan lembu pun kekadang ada gak yang tak berapa nak betul, espeseli jenis yang suka kasi lepas lembu merata-rata. Lepas tu mulalah lembu-lembunya merayau merata-rata dan melepas merata-rata.

Kalau sesiapa yang sering melalui lebuhraya Kuala Krai-Gua Musang, memang dah biasa sangat terserempak dengan segerombolan lembu-lembu duk melepak kat tepi jalan raya. Kekadang sesuke ati melintas tanpa menoleh kiri dan kanan. Tuannya sibuk melombong dengan binik kat rumah agaknya, sampai tak ada masa nak tambat atau bawa lembu masuk kandang. Dah hilang baru nak melalak satu kampung, hukallohhhhh!!!!

Salah sape, pengkitnep tentulah salah sebab pencurik, tuan empunya pun tumpang saham sekaki le kot sebab tak jaga lembu betul2. Tengok pada hidung manchung lembu tersebut, tak ada pun tanda2 kena cucuk hidungnya. Ini mesti jenis yang lepas bebas ni, berak merata dan makan tanaman sayuran orang.

Moral of de setori, lu pikiaq le sendiri der!!!

Roger and out!!!

No comments:

Post a Comment