Friday, 15 August 2014

Review Din's Apartment, Corus Paradise/Paradise Lagoon Port Dickson

As-Salam, Salam Sejahtera & Salam 1Malaysia,

Lama duk pikior, nak review ke tak nak berkenaan tempat penginapan kami sekeluarga semasa berchuti ke Port Dickson (hari pertama buleh klik sini, dan untuk baca pengalaman hari ke-2 sila klik situ) baru2 ini.

Rizens yang buat duk teragak-agak untuk review itu kerna; satunya sebab amatlah tak best kondishen penginapan tersebut, keduanya karang ada yang enggri2 dan marah2 sebab kata nak tabur pasirun kat periuk nasik Pensonic. 

Tapi bak kata orang Jawa, 'there are room for improvement' khususnya kepada pemilik apartment tersebut maka ambo teruskan jugalah review ini. Kata orang Jawa lagi, ' think positive', jangan marah2 ye der!!!

Machiam mana kami boleh terjebak dengan opera ini? Mudah saja, kalau hangpa ada baca entri berkaitan, kami dapat apartment ini melalui ulat/agen, atau orang Jawa kata 'middle man'. 

Kalau hangpa masuk saja ke perkarangan Corus Paradise Resort, maka hangpa dalam sekelip mata akan dieproch oleh ulat/agen2 kepada pemilik apartment persendirian. Mereka ini tiada kena mengena dengan Corus Paradise Resort, cuma mewakili pemilik apartment persendirian yang letaknya di kiri dan kanan blok Corus Paradise Resort.

Opkoz lah jika mereka berjaya jual, dan anda pula setuju menyewa penginapan yang ditawarkan mereka, maka dapatlah ulat/agen2 ini komishen dari pemilik. Berapa banyak komishen yang dikutip tidaklah ambo pasti dan ketahui.

Biasanya, middle man ini akan bawa anda tinjau dahulu apartment yang ditawarkan. Anda puas hati baru diserahkan kunci. Tarak setuju kalu, middle man mungkin bawa anda ke unit apartment yang lain pula.

Maka disinilah kesilapan besaq kami, masa middle man tunjukkan bilik, memang silap kami tak check betul2. Main dua kilas pandang saja, memang perasan bilik ayor machiam banjirun sedikit, ingatkan baru lepas dicuci dan sebagainya. Unit pula paling bawah, dekat dengan swimming pool dan seaview, terus kami buta hati hehehehehe.

Kadar sewaan semalaman untuk apartment 2 bilik, RM250 sebab wiken katanya, kalau weekdays boleh dapat dalam RM130. 

Tanpa sembang panjang, jom kita lihat kondishen apartment 2 bilik tersebut;

Kena turun aras paling bawah.

Kondishen lift agak skeri, ada bunyi dan cepat tertutup.

Inilah LG5, aras paling bawah.

Nombor apartment pun maen chalit pakai marker saja!!!

Hahahahaha itu baru luaran, dalam pula machiam mana? Jum jemput masuk, jangan malu2 der;

Nampak machiam ok je kan, cukup lengkap.

Sekilas pandang area kitchen pun nampak ok hehehehe!!!

Master bedroom ada satu katil saiz king dan satu single bed.

Satu bilik lagi cuma ada katil saiz king.

Seaview tu beb tapi air berkeladak!!

Sekilas pandang machiam ok je kan? Hehehehehe, itu kalau belum buka makrifat ke-7. Kalau dah terbugel hang pa punya makrifat, inilah yang anda nampak;

Lantai berpasir, sisa kotoran dan kat tepi dinding machiam ada kulat.

Machiam mana buleh idak perasan tadi?

Surprise!!! Buka saja pintu kitchen kabinet *pitam*

Goli den!!!

Hang pa lawas tak berak guna jamban cenggini?

Nak cebok guna ayor dalam bekas ni pun den goli!!!

Dah machiam air terjun, sinki bocoq.

Apa ni?

Suara hang pa laki bini mengerang klimax orang luar boleh dengaq sebab tingkap tak boleh tutup rapat.


Amachiam?

Hang pa boleh e-mejin pengalaman kami semalaman di sana? Kira salah kami la jugak sebab tak check betul2, main setuju saja. Tak apalah. kami redha sebab silap kami. Tapi harap2 owner pun upgrade la kondishen apartment anda, biaq nampak machiam betul2 mahu terbabit sama dengan industri perhotelan dan pelancungan.

Kalau apartment anda bagus, kami kastemer ni pasti akan datang lagi dan lagi, silap2 siap rekemen lagi kepada kekawan. Kalau lagu ni memang harem la kami nak jejak kaki lagi. Think positive ye Mr Owner.

Chup..... chup..... tibi pun tukar baru le kalu buleh, sebab kejap on kejap off, dah machiam apartment berhantu dah sebab tibi pandai buka dan tutup sendiri.


Asteruk ada tapi limited channels, its ok.


Kiranya nasib kami la yang tak berapa nak baek. Bukan kata semua apartment persendirian di Corus Paradise/Paradise Lagoon buruk sebegini. Bila baca pengalaman bloggers yang lain, ada juga yang marbeles dan kebersihan pada tahap mantop.

Kalau anda masih berminat, kalau berminatlah ini contact owner tersebut;

En. Din 017-269 0838 atau 012-362 0911
En. Faiz 012-353 4405

Middle man yang eproch kami tu nama dia Zul, ok brader ni tapi minta dia tunjuk semua unit dulu. 

Zul 011-1230 3847

Kalau nak murah lagi, hang pa boleh kontek terus dengan pengurusan apartment. Mungkin dapat murah dalam dua tiga puluh hengget kut, kut la. Tak rugi menchoba kan?

Nampak tak?

Itulah serba sedikit pengalaman tak berapa nak best kami. Dah terlanjur, redho sajalah. Nak ripit balik berat dah kaki ni, tapi kalau dengan Corus Paradise Resort nak juga menchoba.

Ini komen ikhlas no, jangan duk kechik ati pulak hehehehe.

Oklah, nak gi solat Jumaat dulu.

Chuti2 Malaysia. Roger and out.

16 comments:

  1. Samalah kita kome...1st sampai mcm wow!! Sekali sampai mcm haremssss.......almari baju kopak.....pintu toilet xde tombol.....berkulat.berdaki.....haishhh.mcm2 lah.nk gelak bila mngenangkan..dpt tingkat 3 time tu....groun floor mcm rumah hantu jek

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasib badan terkena yang haremmssss hehehehe

      Delete
  2. Samalah kita kome...1st sampai mcm wow!! Sekali sampai mcm haremssss.......almari baju kopak.....pintu toilet xde tombol.....berkulat.berdaki.....haishhh.mcm2 lah.nk gelak bila mngenangkan..dpt tingkat 3 time tu....groun floor mcm rumah hantu jek

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pa, pengajaran untuk masa hadapan.

      Delete
  3. Alamak. macam scary je. patot la murah. tahun ni kazen arrange family day kat sini bulan 11. adehhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikut nasib sebenarnya, ada yang ok ada KO. minta tengok bilik dulu.

      Delete
  4. smalah saya air aircond menitip sampai satu baldi hampehh saya memang tak puas hati memang teruksangat

    ReplyDelete
  5. Saya baru lepas bercuti kat sana ,tapi dapat tingkat satu boleh la , cuma aircond tu kejap sejuk kejap panas ,tv pon pakai standard lama lagi dan takde Astro .

    ReplyDelete
  6. Salam tuan..saya baru2 ni bercuti ke penang,kemudian cameron highland..destinasi terakhir kami ke port dickson..saya booking paradise lagoon apartment melalui online booking.com..dlm gambar nampak cantik semua kemas..dah sampai mcm haram rupa apartmentnya..hilang mood cuti aku masa tu..aku dr cameron highland bertolak pukul 10 pagi,sampai port dickson pukul 4 petang..sampai kt corus tu ade brader india mmg dah kontek dia akan tunggu kt sane..dia bwk aku pegi ke bangunan belah kiri..bila parking kereta aku tgk kawasan tu mak ai..scary beb,dgn kotornya..keadaan lif yg hidup segan mati tak mahu..byk button lif tercabut..aku dpt tingkat 5..mmg silap aku tak check betul2 apartment tu,aku tgk sekali dua je terus setuju..lepas ulat tu dah blah bwk anak bini masuk apartment..grill jahanam x boleh kunci,cuma pintu kayu je..balkoni takde grill,tak safety takut anak aku jatuh ke bawah..pintu sliding door tu budak2 pandai bukak..pinggan mangkuk kotor nauzubillah,dapur dgn ruang tamu berhabuk mcm takde org masuk unit tu dah berbulan-bulan..pukul 6.30 ptg aku jalan sorang2 nak ke pantai dan swimming pool kena turun tingkat bawah,sampai bawah mak ai gelap gila..sunyi je tiba2 bulu roma meremang..seriously aku mmg tak fikir hantu ke ape..badan dah penat,aku plan 2 pagi nak checkout..nak rehat kejap je kt apartment tu..lepas balik ke apartment bini aku bagitau kattle pemanas air tu pon rosak tak boleh guna..so aku decide kitorg blah dr apartment tu pukul 9 mlm lepas isyak..mcm celaka punya owner apartment dgn ulat..x puas hati aku dpt unit mcm tu..anak aku dah la kuat susu,kattle rosak camne nak buat susu..mmg melalak la budak2 tu sepanjang mlm..pukul 9 aku call ulat tu suruh dtg pick up kunci apartment and aku minta deposit rm50 utk masuk ke area swimming pool corus..mlm tu jgk blah mcm taik punya servis..better mana2 yg baca komen aku ni takyah la checkin ke sana..cari ke hotel atau apartment lain kt port dickson tu..tp ingat review dlu and check betul2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan Rockers Malaya, nasib dan pengalaman kita serupa. Kesilapan utama kita adalah gagal buat inspection keadaan apartment sebaik mungkin. Saya dan isteri memang dah bertaubat tak mahu lagi check in ke sana, serik yang amat.

      Boleh dijadikan panduan untuk rakan-rakan yang lain. Tidak dinafikan ada juga owner yang bertanggungjawab dan keadaan apartment mereka sentiasa superb.

      Delete
  7. saya baru jew balik lari dari sana...mmg seram dpt tingkat L1..beli kat booking.com indah khabar dari rupa..peralatan semua mmg lama..masuk bilik seram sangat..tiba2 pukul 12.30 malam sampai kat bilik dari lepas makan malan..macam2 bunyi kedengaran diluar...dengar macam perabot di alih2kan..serta bunyi seperti suara lelaki mendengus...pastu dengar suara perempuan ketawa lama sangat... terus kemas barang...cabuttttttttttttttt...just nak taw..paradise lagoon nie sama dengan mayang sari ke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih puan noryn sudi kongsi pengalaman. Memang saya pun cabut kalau begitu sekali gangguannya.

      Paradise Lagoon dan Mayang Sari lain-lain lokasi. Paradise Lagoon tak pernah dengar ada gangguan tapi Mayang Sari memang kerap orang cerita.

      Delete
  8. Saya ada berkunjung di sana dgn harga tidak sampai seratus ringgit satu malam melalui portal penginapan. Bilik yang sangat selesa dan puas hati. Cuma paip sahaja yg berkarat.Cuma waktu malam ada sedikit gangguan bunyi atas bumbung. Abaikan saja. Saya nasihat agar jangan melalui ulat tiket dan jangan booking lower ground. Bilik saya sangat selesa dan puas hati.

    ReplyDelete