Thursday 30 October 2014

Bercuti Ke Cairns, Queensland, Australia | Episod 02 : Welcome To Cairns | Makanan Halal?

As-Salam & Salam Sejahtera,

Semalam dah bagi intro kan pasal perchutian basi kami ke Cairns 3 tahun lepas. 3 tahun lepas tu der, tapi basi pun basilah janji ada info2 berguna yang mungkin boleh membantu mana2 readers yang meranchang untuk ke Cairns.

Kita belajar ilmu alam kejap ye nohhhh, kat mana letaknya Cairns?

Ehsan Google

Cairn merupakan sebuah bandar pelanchongan yang letaknya di utara negeri Queensland, Australia. Asal-usulnya dikatakan bandar ini membangun kerana penemuan emas di Hodgkinson River dan juga lain2 mineral. Nama Cairns diambil sempena nama bekas gabenornya yang terawal, William Wellington Cairns.

William Wellington Cairns - tak tahulah siapa mamat ni, tengok nama machiam hebat. Nama tengahnya dah jadi nama bandar Wellington kat NZ nun, nama akhir melekat kat bandar Cairns, Queensland. Kira golongan bangsawan le kut masa tu.

Itu sejarah dulu le kan.

Masa la ni, Cairns jadi pemes sebab bandar ini merupakan bandar masuk ke Great Barrier Reef. Hang pa kenai apa itu Great Barrier Reef

Great Barrier Reef ini dikatakan sistem terumbu karang yang terbesar di dunia, meliputi kira2 344,400 km persegi dan memiliki gugusan kira2 900 buah pulau. Besar bagak tu der.

Selain itu, apa lagi daya tarikan perwisataan ke Cairns?

Ini ambe senaraikan;

a) The City of Cairns - The Esplanade, The Pier, Cairns Art Gallery

Itu diantara yang sering menjadi tumpuanlah. Sebenornya ada banyak lagi. Adakah ambe berjaya mengunjungi ke semua tempat tersebut?

Nak tahu jom follow penghikayatan ambe yang seterusnya.

Kita throwback balik apa yang berlaku pada 7 Oktober 2011 nan lampau;

Previous punya cherita, ambe dan mem besar masih kat Perth Airport kan? 

Dipendekkan cherita, Alhamdulillah kami selamat mendarat di Cairns Airport selepas melalui penerbangan selama 4 jam 20 minit dari Perth. 

Pestaim sampai di Cairns Airport, ambe dapat rasakan yang mat salleh ni memang sempoi. Regional airport depa biasa2 saja, chukup2 sekadar berfungsi sebagai hub penerbangan. Kalau airport kita machiam dah masuk Sogo, sekejap rasa machiam kat airport sekejap lagi rasa machiam kat shopping complex.

#######krikkrikkrikkrik########

Disebabkan ambe dan mem besar masuk ke Cairns melalui Perth, urusan di Cairns Airport berjalan lancar. Tak perlu melalui kaunter imigresen dan kaunter kastam. Melenggang kangkung saja keluar airport bawa backpack.

Keluar airport terus chari taxi untuk ke Pacific Hotel Cairns. Mudah saja untuk ambil taxi, keluar dari Cairns Airport, anda semua pusing ke kiri terus nampak tempat menunggu taxi. 

Selain dari taxi, boleh juga naik bas dari airport ke pusat bandar. Tiket bas boleh tempah secara online atau boleh saja beli dari kaunter di airport.

Naik bas memang lebih jimat dan tak perlu risau, kerana bas akan hantar anda sehingga ke pintu hotel. Chuma jangan lupa beritahu pemandu bas nama hotel penginapan anda.

Tapi saya dan mem besar tak ambil bas, sebab selepas dihitung congak, harga tiket untuk kami berdua hampir sama dengan tambang satu teksi. Jadi kami naik teksi sajalah, perasan machiam pelanchong orang kaya.

Ko jangan tak tahu Jah, kat obersea pelanchong dan orang berduet je naik teksi hehehehe.

Brader taxi yang hangkut kami buleh tahan peramah, customer-oriented dan depa semua ni dah biasa dengan pelanchong. Kenchang sembang, naseb baek ambe dah terer speaking masa tu, kalao idok duk yes no yes no sampai ke sudah.

Satu lagi, hang pa jangan duk risau nak naik taxi kat obersea. Pemandu taxi kat Ostolia chukup berdisiplin, depa memang wajib pasang meter dan tak main konar jauh. Kalau buat onar pun bukan pemandu tempatan, tapi biasanya pemandu taxi warga asing.

Pung pang pung pang sembang kenchang, sampai pun kami ke Pacific Cairns Hotel. Tambang taxi tak ingat berapa tapi tak mahal manalah, kurang dari 50 dollar.


Pacific Cairns Hotel @ Pacific International Hotel, disinilah kami menginap sepanjang berada di Cairns.

Masa nak check-in, kami terserempak dengan uncle bellboy muka machiam Melayu. Ambe dan mem besar takut2 nak tegur, mana tahu bukan Melayu. Muka aboriginal people Australia pun kekadang nak ada iras2 Melayu, itu belum lagi dari Christmas Island.

Tapi dah rezeki nak kenal, masa kami lepak2 sementara receptionist uruskan bilik, uncle bellboy tersebut datang tegur kami;

Uncle BB: Malaysia or Singapore?
Ambe: Malaysia hehehehe

Dari sapaan ringkas tersebut melarat kepada cerita asal-usul bagaimana uncle tersebut boleh sampai ke Australia.

Dia ni dulu berasal dari Singapore dan ramai juga saudara-mara di Malaysia. Dahulunya berkhidmat sebagai kelasi kapal sekitar tahun 60an dan 70an. Memang kapalnya selalu singgah di pelabuhan Cairns. Entah machiam mana beliau terjatuh chinta dengan awek tempatan lalu mengambil keputusan untuk menetap di Cairns.

Kawen dengan minah salleh tu usik ambe, hehehehe. Gelak besar uncle tersebut.

Pada zaman beliau, memang jadi trend dikalangan kelasi2 Melayu. Ramai yang tersadai di London, Perth, dan pelabuhan2 utama di Eropah selepas menemui jodoh di sana. La ni pun kalau kita berkunjung ke London atau Perth, masih boleh ditemui mereka2 ini dalam usia lewat 70an atau 80an. Malah beranak berchucu di perantauan.

Uncle bellboy tadi nak bawa beg kami ke bilik tapi kami kesian pula, orang tua dah der. Dia jadi bellboy pun sekadar nak hilangkan rasa bosan duk kat umah. Kami kata tak pe lah, kami boleh bawa sendiri. Kami tinggalkan dia sekejap, nak tengok bilik dan berehat sekejap.

Malangnya der, ambe tak snap pun gambirun bilik. Jadi tak dapeklah ambe nak kongsi dengan hang pa semua. Tapi nak habaq, bilik memang bersih tip top dan kemas. Memang ambe rasa puas hati sangat. Rate semalaman kalau ambe tak silap masa tu sekitar 150-170 dolar, standard room. Harga terkini hang pa buleh rujuk website Pacific Hotel Cairns

Lepak2 sekejap, nak tido tapi mata tak buleh katup. Ghairah nak explore Cairns punya pasai. Teghuih buka map Cairns;

Ehsan Google

City of Cairns idok le besau mana. Boleh merayau jalan kaki saja. Kami pun ambil keputusan untuk merayau sambil chari makan. Dah petang sangat dah ni tapi kami masih belum makan.

Mudah ke nak cari makanan halal kat Cairns dan tempat2 lain di Australia?

Mudah je der, komuniti Islam memang ramai di Australia. Hang pa google saja Inshaa Allah maklumat akan terpapar. Untuk info makanan halal di Cairns hang pa boleh rujuk website Cairns Mosque.

Aussie Kebab dan Ali Baba Kebab di Cairns memang disahkan halal oleh pihak Cairns Mosque. Tapi hati2, tak semua kebab halal ye, walau pemilik kata halal tapi sebenarnya tidak, Wallahuallam.

KFC dan Red Roaster Cairns boleh masuk tapi cuma ayam yang halal manakala Nando's halal sepenuhnya.

Tempat makan memang banyak di Cairns, cuma tak tahu halal atau tidak saja. Bila mengembara atau berkelana, soal makan bagi kita memang sedikit crucial. Ada pengembara Muslim yang cukup jaga makan minum, hanya makan di tempat2 yang disahkan halal saja.

Ada pengembara yang moderate, masuk kedai tanpa tanda HALAL tapi cuma ambil makanan berasaskan vegetarian atau seafood. Ayam atau daging memang tak sentuhlah. Ambe memang masuk dalam kategori ini lah hehehehe.

Tapi khabarnya ada juga pengembara Muslim yang tak kisah. Babi je dia tak ngap, maklumlah darurat katanya. Darurat ye, entahlah. Tanya iman masing2.

Jadi di mana kami makan?

Ada satu Japanese Restaurant, NO PORK tapi tiada tanda halal. Kami order saja hidangan berasaskan seafood. Lupa lah nama restoren tersebut. Awek Jepun yang served kami memang happening dan peramah hehehehe.

Banyak tahu pasal Malaysia walau masih belum pernah sampai Malaysia. Hati ambe berkata, agaknya atuk korang la yang datang Malaya potong kepala atuk aku..... LoL!!!


Tu dia, kami makan nasi goreng dan mee ape ntah namanya. Jauh datang tapi tetap pekena nasi goreng hehehehe.

Kalau hang pa nak tahu, warga dan keturunan Jepun memang ramai di Cairns. Pelanchong Jepun pun ramai, kedai2 milik warga Jepun pun banyak. Malahan sesetengah kedai turut menerima matawang Yen untuk diperdagangkan.

Ambe tak sempat nak tanya awek Jepun tadi, asal-usul Japanese di Cairns. Lapor punya pasal der, lepas chekik nasi goreng baru lega.

Ni nak kongsi sikit gambirun yang sempat kami snap pada hari pertama di Cairns;

Tipikal kedai2 di serata Australia machiam ginilah. 

Tradisi Aussie, asal petang je lepak2 bar minum beer.

Hotel Rydges, hampir saja dengan Pacific Cairns Hotel. Rate pun lebih kurang sama.

Pukies hehehehe. Kedai apa ntah, lupa dah memori 3 tahun yang lepas.

Sampai malam kami merayau. Hotel bajet dan rumah tumpangan pun banyak di Cairns. Tak perlu risau jika bajet anda sedikit terhad.

Ini makchik2 dan pakchik dari group anti-cancer buat persembahan kutip derma.

Hari pertama kami tak ada apa yang menarik sangatlah. Baru sampai check-in hotel, jalan2 chari makan dan explore The City of Cairns sikit2.

Esoknya dan hari2 berikutnya baru kami pulun sakan. Inshaa Allah jika ada masa ambe akan kongsikan di sini.

Chukuplah untuk hari ini, lapo la der. Nak gi lunch dulu, sat gi ambe sambung ye.

Roger and out!!!

No comments:

Post a Comment