Monday 7 November 2016

aPa YaNG MeNaRiK Di DaeRaH MaNJuNG, PeRaK ?

Entri aku pada kali ini lebih kepada bentuk pertanyaan.

Musababnya, aku tak pernah ke daerah Manjung, iaitu salah satu dari 11 buah daerah atau jajahan negeri Perak Darul Ridzuan.

Tapi betul ke aku tak pernah ke Manjung ?

Bila aku Google untuk menyelongkar keunikan Manjung, tetiba aku rasa nak hempuk kepala sendiri ke dinding !

Baru ku tahu, Manjung adalah daerah yang menempatkan lokasi percutian terkenal di negara kita iaitu Pangkor, Lumut dan Teluk Batik !

Aku pernah ke Lumut !

Aku pernah ke Teluk Batik !

Jadi maknanya aku pernah ke daerah Manjung !

Cuma aku tak pernah cuba menyelongkar khazanah Manjung selain Lumut dan Teluk Batik. 

Lebih lahanat lagi, aku langsung tidak tahu ! Rupanya selama ini Lumut dan Teluk Batik aku telah jejakkan kaki, tanpa aku sedar sebenarnya aku telah ke Manjung !

Lupakan seketika episod pening lalat aku berkenaan Manjung. 

Sejarah daerah Manjung yang sempat aku extract dari Wikipedia...

Daerah Manjung sebelum 1973 dikenali sebagai daerah Dinding. Pada zaman pemerintahan British, atau lebih tepat lagi zaman Negeri-negeri Selat terbentuk, Dinding menjadi sebahagian daripada Pulau Pinang.

Susulan daripada perjanjian Pangkor, kerajaan Perak terpaksa menyerahkan Dinding kepada Pulau Pinang dan hanya dikembalikan semula selepas 10 tahun, iaitu pada tahun 1937.

Menariknya menurut cerita, alasan Sultan Perak untuk menuntut kembali Dinding adalah kerana tanpa Dinding, Perak akan kekal sebagai negeri tidak berpantai !

Kini daerah Manjung merangkumi Sitiawan, Lumut, Pangkor, Pantai Remis, Ayer Tawar, Lekir dan Beruas dengan pusat pentadbiram di Seri Manjung.

Menarik di Manjung;

1. Teluk Batik
2. Teluk Rubiah - kini Vale Eco Centre
3. Lumut Waterfront
4. Pantai Pasir Panjang
5. Teluk Senangin
6. Pasir Bogak
7. Teluk Nipah
8. Pantai Puteri Dewi
9. Pangkor
10. Kota Belanda
11. Muzium Beruas

Serta aku pasti bermacam lagi yang menarik ada di Manjung !

Kenapa aku gigih sangat Google pasal Manjung ?

Minggu depan aku kena campak ke Manjung, out station kata orang kampung aku. Lebih tepat lagi sekitar Seri Manjung dan Beruas.

Sekarang tengah Google pula penginapan yang ok di Manjung. Ada masa ada rezeki aku tulis entri aktiviti aku di Manjung nanti.

Sekian, terima kasih baca entri merapu !

- Ketam Batu -

2 comments:

  1. Assalamualaikum.wr.wb. perkenalkan nama saya Ibu Anita Tki Malaysia, saat menulis ini saya teringat memory masa lalu.saya sangat tergugah hati melihat coretan hati yang Ibu tulis. saya jadi teringat tentang masa-masa sulit dulu,karena iktiar dan usaha , seolah2 menjadi dendam bukan lagi motivasi, cuma satu tujuan saya pada saat bagaiman caranya untuk bangkit..singkat kata berbagai macam iktiar dan cara yang saya lalui, mengingat pada saat itu hutang saya 1,2m yang tidak sedikit, belum lagi bunga renternir yang bertambah. karena usaha, kesungguhan hati, akhirnya menemukan jalan /solusi . saya percaya ALLAH ITU TIDAK DIAM MAHA PENYAYANG , cobaan itu bukan lah ujian tapi hadiah yang tersilmut untuk kebahagiaan yang sebenar2nya. Sudah banyak para normal yg kami mintai angka togel dan uang gaib cuma Ki Witjaksno yg berhasil alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus. jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi Ki Witjaksno:+62852_2223_1459. ingat kesempatan tidak akan datang untuk yang kedua kalinya
    KLIK->Toto Magnum 4D 5D 6D Ki Witjaksono.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atas nm: DILLAH ARYANTI No.rek: 3735-01-014955-53-2 BRI cabang: Purwakarta II.

      Delete