Wednesday 30 November 2016

BON-APP-ETIT # Garden Seafood Tanjong Malim

Garden Seafood
8 Jalan Wangsa Utama
Taman Wangsa
35900 Tanjong Malim
Perak.

Phone : +605-458 3398

Operation hours : Daily 11 am - 11 pm

Satu dari dua kedai chinese food yang memiliki sijil halal di Tanjong Malim, jika aku tidak silap. Menjadi pelanggan Garden Seafood untuk belasan tahun yang lampau. Bukan untuk setiap hari tapi agak kerap jugalah makan di sini terutamanya hujung minggu.

Kebiasaan Garden Seafood akan penuh sesak pada hujung minggu. Dibanjiri oleh bukan sahaja dengan penduduk setempat, tapi juga oleh para pelancong yang dibawa oleh deretan bas persiaran. Tapi biasanya pelancong ada ruang khas untuk mereka. Jadi tidaklah mengganggu kami yang bukan pelancong ini.

Tiba-tiba tour guide inteprem semasa aku nak snap ruang makan untuk para pelancong. Ini baru segerombolan kecil, kalau dua tiga bas persiaran tiba serentak memang penuh sesak tempat ini. Juga hingar bingar penuh meriah terutamanya jika pelancong tersebut dari Tanah Besar China he he he !

Menu ada pelbagai variasi. Boleh pilih sama ada nak makan seafood, non-seafood, eksotik seperti rusa dan ostrich, juga vegetarian. Pendek kata sesuai untuk pelanggan dari pelbagai lapisan masyarakat.

Harga mampu makan, dan bukan sekadar mampu tengok. Aku pun tak perasan, rasanya harga masih kekal sejak belasan tahun lalu. Jika ada sebarang peningkatan pun, masih agak minimal sampai aku tak perasan. Tapi aku memang, kalau makan, dan sedap memang tak peduli apa yang berlaku di sekeliling !

Kangkung goreng belacan, sotong goreng, ikan masak masam manis dan tofu bean curd. Small size. Actually ada order ayam goreng, tapi tidak sampai !

Total RM70++ termasuk nasi putih 4, minuman untuk 4 orang plus semangkuk meehun soup. 

Tarikan utama makan di sini bukan sekadar pada makanan sahaja. Tapi tatarias kedai, cukup menarik. Owner peminat tegar barangan antik. Koleksinya turut dipamerkan di kedai.

Koleksi jam lama, photo, basikal dan sebagainya.

Makan sambil cuci mata !

- Ketam Batu -

No comments:

Post a Comment