Thursday 3 August 2017

CERITA RAYA 2017 PART I - AKU RAYA DI TENOM SABAH !


Tahun ini mencatat sejarah sebagai tahun pertama aku beraya sebagai anak yatim piatu soob ! soob ! soob !

Ayah aku meninggal dunia 10 tahun yang lalu, mak aku pula menyusul bulan April yang sudah. Tak sempat dia nak merasa suasana Ramadhan dan Syawal untuk tahun ini.

Al-Fatihah buat arwah mak dan ayah aku, semoga roh mereka dicucuri rahmat dan tenang di sana sementara menunggu hari kebangkitan.


Tahun ini aku beraya di Tenom, Sabah dan terbang bersama airlines tambang murah Air Asia. Tambang murah yang membuatkan poket aku rabak. Tahu sajalah tiket musim perayaan untuk 2 dewasa dan 3 kanak-kanak. Murah bagi orang lain kut, tapi senak juga bagi aku.

Kebiasaan balik raya kami guna waran kerajaan sebab bini aku kakitangan gomen. Tapi disebabkan masalah teknikal, terpaksa guna duit poket sendiri. Simpan waran untuk balik hujung tahun kalau ada rezeki.

Penerbangan Alhamdulillah smooth, sumandak yang jadi stewardess pun come lote belaka. Anak jantan bongsu aku sempat rembat koleksi patung beruang yang dijual dalam penerbangan tersebut. Pelik aku, anak jantan suka patung beruang !

Tenom ini agak jauh dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu. Sekitar 2.5 hingga 3 jam pemanduan jalan darat. Sebaik mendarat di KKIA, melalui bantuan salui aku (salui bermaksud biras) kami dapatkan teksi untuk ke Tenom. 

Boleh hubungi Vincent 012-8114285 kalau korang perlukan teksi untuk ke Tenom/Keningau dari Kota Kinabalu. Toyota Unser beliau agak selesa jugalah.

Apa istimewanya Tenom? Nanti aku cerita apa menarik di Tenom, mungkin korang berminat nak melawat Tenom dan nombor Vincent mungkin berguna.

Untuk makluman, Tenom terkenal sebagai pusat kebudayaan Murut, dan juga terkenal sebagai pusat pengeluaran kopi bagi negeri Sabah.

Sekian dulu, nanti sambung cerita lagi. PART II

- Ketam Batu -

No comments:

Post a Comment