Thursday 22 May 2014

Panduan Membuat Pinjaman Perumahan Kerajaan - Bahagian Pinjaman Perumahan Perbendaharaan Malaysia

As-Salam,

Syukur Alhamdulillah permohonan pinjaman perumahan pertama ambo telah diluluskan oleh Bahagian Pinjaman Perumahan Perbendaharaan Malaysia. La ni tengah tunggu surat tawaran rasmi sahaja dari Perbendaharaan Malaysia, kemudian kena submit 'surat setuju terima pinjaman perbendaharaan' dalam masa 2 minggu dari tarikh surat tawaran. 

Entry ini ambo buat khusus sekadar untuk mencoret pengalaman peribadi ambo dalam membuat pinjaman perumahan kerajaan, dan boleh juga dijadikan panduan kepada readers yang berminat.

So, kat mana nak mula?

Mula-mula kena cari rumah yang berkenan di hati, bayar deposit rumah kepada pemaju (ada pemaju baguih tak perlu bayar deposit awal, ini ambo cerita kemudian) dan tanda tangan S&P (omputih kata Sale & Purchase Agreement, orang melayu sebut Perjanjian Jual Beli).

Salinan S&P ni memang wajib ada kalau nak buat pinjaman, tanpanya memang tak boleh proceed (masa submit permohonan jangan bagi S&P original, cukup hanya salinan yang disahkan oleh peguam). 

Pada masa yang sama pemohon bolehlah mengisi borang permohonan secara online. Nak isi borang permohonan kena daftar ID dahulu -  semuanya boleh rujuk sini https://sppb.treasury.gov.my/v2/  

Apa yang perlu dikemukakan kepada Perbendaharaan Malaysia dalam usaha untuk memohon pinjaman tersebut?

Sila lampirkan kesemua borang-borang dan dokumen-dokumen berikut;

a) Borang permohonan pinjaman online - lepas isi online sila print out.

b) Surat sokongan Ketua Jabatan - sila berhubung dengan Jabatan Sumber Manusia dimana anda ditugaskan, depa tahulah nak draft surat machiam mana.

c) Salinan kad pengenalan yang telah disahkan oleh Ketua Jabatan @ mana-mana pegawai Gred A.

d) Slip gaji asal atau salinan yang telah disahkan oleh Ketua Jabatan @ mana-mana pegawai Gred A.

e) Salinan surat pengesahan jawatan sekarang dan salinan surat perletakkan ke dalam skim berpencen yang telah disahkan oleh Ketua Jabatan @ mana-mana pegawai Gred A.

f) Salinan surat pemangkuan jawatan - tak perlu kalau anda tak pangku apa-apa jawatan khusus @ pentadbiran.

g) Borang akuan pemilihan insurans/takaful - ini pun diisi secara online bersama borang permohonan online - sila print out.

h) Borang 2 - Surat setuju untuk menyelesaikan segala hutang kerajaan yang akan dibuat - ini juga anda isi secara online bersama borang permohonan pinjaman - sila print out.

i) Wang proses RM100 atas nama Setiausaha Bahagian Pinjaman Perumahan - Kiriman Wang/Bank Draf/Perbankan Internet - jangan lupa update maklumat bayaran secara online.

j) Salinan lesen dan permit iklan pemaju - ini minta pemaju sediakan.

k) Surat pengesahan akaun perbankan pemaju - ini pun pemaju atau lawyer akan sediakan.

l) Salinan S&P (Sale & Purchase Agreement) - lawyer akan sediakan.

m) Borang 3A, Borang 4, Borang 5A dan lain-lain dokumen berkaitan - lawyer akan sediakan.

Jika dilihat, dokumen berkaitan borang permohonan, perjawatan & penggajian kita sendiri kena sediakan.

Manakala lain-lain dokumen lawyer dan pemaju yang perlu sediakan. Ini pentingnya berurusan dengan lawyer dan pemaju yang berpengalaman. 

Mesti akan ada yang tanya, mana nak cari lawyer? 

Tak perlu cari, biasanya pemaju yang akan tolong carikan tapi yuran guaman kita sebagai pembelilah yang kena tanggung. Lawyer yang menguruskan S&P (perjanjian antara pembeli dan pemaju) biasanya akan turut sama menjadi lawyer kepada perjanjian diantara pemohon pinjaman dan Perbendaharaan Malaysia. Mudah kata, tak perlu kita susah-susah cari lawyer, pemaju akan aturkan.

Soalan lazim lain yang biasanya akan ditanya oleh pemohon adalah, berapa lama masa yang diperlukan untuk permohonan ini diluluskan. Biasanya kalau semua dokumen lengkap tiada cacat cela, 2-3 minggu diperlukan. Pengalaman peribadi ambo, lepas 3 minggu dah boleh tahu lulus ke tidak secara online (kita boleh semak status pinjaman secara online).

Itu juga pentingnya kita semak betul-betul dokumen biar selengkap-lengkapnya. Kalau ada kurang sana sini, itu yang jadi berbulan-bulan belum selesai. Biasanya pegawai perbendaharaan akan call minta dikemukakan mana-mana dokumen yang masih belum lengkap. Sila alert dengan henpon masing-masing, juga sila save no phone perbendaharaan. 

Kalau boleh la kan selain sendiri semak, minta pemaju atau lawyer tolong semakkan kerana mereka sudah biasa dengan prosedur pinjaman. In my case, pegawai di Jabatan Sumber Manusia di mana ambo berkhidmat yang tolong semak, terima kasih yang amat di atas jasa baik beliau.

Ada juga individu atau syarikat yang menawarkan perkhidmatan untuk menguruskan pinjaman perumahan dengan perbendaharaan Malaysia. Maknanya mereka akan uruskan segala penyediaan dokumen dan borang permohonan, malahan mereka juga yang akan submit dokumen berkaitan ke Putrajaya. Anda tak pening kepala, cuma kena hulurkan sikit yuran perkhidmatan. Ramai yang guna khidmat agen atau runner ini, malahan di kaunter Bahagian Pinjaman Perumahan Perbendaharaan Malaysia pun ada kaunter khusus untuk agen atau runner. Mudah kan?

Biasanya pemaju atau sesetengah jabatan kerajaan memang ada menggunakan perkhidmatan agen atau runner. Jadi anda sendiri tak perlu ke Putrajaya untuk submit borang permohonan dan dokumen berkaitan. Serahkan saja kepada pemaju, pandai-pandailah dia atur. Lagipun pemaju sebegini ada kenal orang dalam, memudahkan urusan.

In my case, ambo sendiri ke Putrajaya sebab pemaju tak sediakan perkhidmatan untuk submit borang ke Putrajaya. Manakala pemaju rumah yang bini ambo beli pula, segalanya pemaju yang uruskan. Ikut nasiblah.....

Belanja gambaran sikit.....


Blok utama Perbendaharaan Malaysia. Bahagian Pinjaman Perumahan  letaknya selang 2 blok dari blok utama. Jika anda berdiri menghadap blok utama, sila tuju arah kanan anda, akan jumpa CIMB dan kemudian barulah Bahagian Pinjaman Perumahan.

Inilah laluan menghala ke Bahagian Pinjaman Perumahan. Laluan ini boleh dilalui oleh kenderaan. Masa pergi dulu ambo tak tahu, lepas parking bawah pokok ambo cuma berjalan kaki. Nampak bas biru dalam foto di atas? Depan sikit daripada bas tersebut adalah CIMB dan seterusnya Bahagian Pinjaman Perumahan. 

Menapak kira-kira 10 minit dari blok utama, sampailah ke blok Bahagian Pinjaman Perumahan.

Selepas main entrance Bahagian Pinjaman Perumahan, toleh kanan dan anda akan nampak Kaunter Pusat. Di sanalah anda kena submit borang permohonan.

Ini semua mungkin ramai sudah tahu, kadar kelayakan terkini untuk penjawat awam membuat pinjaman perumahan dengan Bahagian Pinjaman Perumahan Perbendaharaan.


Carta alir bagaimana permohonan anda diproses. Pastikan semua dokumen lengkap, Inshaa Allah dalam masa 2-3 minggu semuanya akan selesai.

Moga-moga entry ini sedikit sebanyak membantu kepada readers yang berhasrat untuk membuat permohonan pinjaman perumahan dengan Perbendaharaan Malaysia.

Selamat memohon dan semoga berjaya!!!

Roger and out.

64 comments:

  1. Assalamualaikum tuan,
    saya ingin bertanya, berapa kadar keuntungan% yg dikenakan dan tempoh pinjaman. terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadar faedah pinjaman SPPP ditetapkan sebanyak 4% setahun atas amaun pinjaman yang diluluskan. Perkiraan kadar faedah dibuat atas baki pokok pinjaman setiap bulan.

      Kadar keuntungan pinjaman SPPI ditetapkan sebanyak 7% setahun. Perkiraan dibuat atas baki pokok pinjaman setiap bulan. Peminjam akan terus menikmati kadar keuntungan 4% setahun melalui Prinsip Muqasah dalam setiap ansuran
      bayaran balik pinjaman selagi peminjam berkhidmat dengan Kerajaan dan tidak melakukan kemungkiran.

      Delete
  2. terima kasih atas jawapannya nanti.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum tuan,
    saya ingin bertanya, berapa kadar keuntungan% yg dikenakan dan tempoh pinjaman. terima kasih

    ReplyDelete
  4. Ingin tanya ada direct telephone Bahagian Pinjaman Perumahan? Cuba call no kat website call pagi sampai petang tiada orang jawap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mohon maaf, saya tiada contact number tersebut. hope readers lain boleh bantu.

      Delete
    2. type direktori bpp di google.. akn dpt suma no tipon bpp n unit2 dlm tuh...

      Delete
    3. Hello Dear (e) pelanggan (e) Adakah anda memerlukan pinjaman ????? ANDA lakukan pinjaman ???? Saya sedia untuk pinjaman sebanyak € 5,000 hingga € 750,000. Jadi, jika anda memerlukan pembiayaan untuk projek anda tidak membangkitkan hubungi saya
      e_mail: martinezsantiago964@gmail.com

      Delete
  5. Saya terharu bila baca blok tuan....
    ada org nak tolong bersebab tetapi org macam tuan adalah khazanah yang tak ternilai...
    terima kasih atas penerangan yang sangat detail

    ReplyDelete
    Replies
    1. As-Salam, terima kasih. semoga tuan berjaya dengan permohonan tuan.

      Delete
  6. Salam,tuan blog..info yang sangat berguna.saya merupakan syarikat yang menguruskan pinjaman perumahan kerajaan..membuat semakan dan menghantar borang serta dokumen ke bpp..
    jika ada sebarang persoalan atau masalah fail di bpp boleh hubungi saya di 013 900 7052 Mustaqim..
    semoga memberi manfaat bersama

    ReplyDelete
  7. Kami menawarkan dana perniagaan dan dana peribadi kepada sesiapa pun di atas 18 tahun dengan kadar faedah yang rendah Jika anda kewangan menegaskan, Anda tidak mempunyai masalah lebih lagi kerana saya pasti akan menyelesaikan tekanan kewangan anda dengan mudah. Ini syarikat dana boleh dipercayai kerana pengalaman luas kami selama ini, Pemohon yang serius perlu menghubungi kami melalui e-mel: ronniefinance@hotmail.com

    ReplyDelete
  8. Do you need Personal Loan?
    Business Cash Loan?
    Unsecured Loan
    Fast and Simple Loan?
    Quick Application Process?
    Approvals within 24-72 Hours?
    No Hidden Fees Loan?
    Funding in less than 1 Week?
    Get unsecured working capital?
    Contact Us At :majidvijahlending@gmail.com


    LOAN SERVICES AVAILABLE INCLUDE:
    ================================
    *Commercial Loans(RM500,000 - RM10,000,000)
    *Personal Loans.(RM10,000 - RM100,000)
    *Business Loans.(RM500,000 - RM10,000,000)
    *Investments Loans.(RM500,000 - RM10,000,000)
    *Development Loans.(RM1,000,000 Above)
    *Acquisition Loans .(RM10,000,000 above)
    *Construction loans.
    *Business Loans And many More:

    LOAN APPLICATION FORM:
    =================
    Full Name:................
    Loan Amount Needed:.
    Purpose of loan:.......
    Loan Duration:..
    Gender:.............
    Marital status:....
    Location:..........
    Home Address:..
    City:............
    Country:......
    Phone:..........
    Mobile / Cell:....
    Occupation:......
    Monthly Income:....

    Contact Us At :majidvijahlending@gmail.com

    ReplyDelete
  9. Do you need Personal Loan?
    Business Cash Loan?
    Unsecured Loan
    Fast and Simple Loan?
    Quick Application Process?
    Approvals within 24-72 Hours?
    No Hidden Fees Loan?
    Funding in less than 1 Week?
    Get unsecured working capital?
    Contact Us At :majidvijahlending@gmail.com


    LOAN SERVICES AVAILABLE INCLUDE:
    ================================
    *Commercial Loans(RM500,000 - RM10,000,000)
    *Personal Loans.(RM10,000 - RM100,000)
    *Business Loans.(RM500,000 - RM10,000,000)
    *Investments Loans.(RM500,000 - RM10,000,000)
    *Development Loans.(RM1,000,000 Above)
    *Acquisition Loans .(RM10,000,000 above)
    *Construction loans.
    *Business Loans And many More:

    LOAN APPLICATION FORM:
    =================
    Full Name:................
    Loan Amount Needed:.
    Purpose of loan:.......
    Loan Duration:..
    Gender:.............
    Marital status:....
    Location:..........
    Home Address:..
    City:............
    Country:......
    Phone:..........
    Mobile / Cell:....
    Occupation:......
    Monthly Income:....

    Contact Us At :majidvijahlending@gmail.com

    ReplyDelete
  10. Hello, saya Encik, Mark pemberi pinjaman pinjaman peribadi
    dan disahkan yang memberikan peluang seumur hidup untuk mencari
    pinjaman. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang
    atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda?
    Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah
    anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? kerana kita
    berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda sesuatu
    masa lalu. Kami memberi pinjaman wang kepada individu
    memerlukan bantuan kewangan, wang untuk membayar bil, hutang, atau
    untuk melabur di rumah pada 2%. Saya ingin menggunakan media ini
    untuk memberitahu anda bahawa kami menyediakan bantuan perniagaan
    dipercayai dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman kepada
    anda di mana-mana bahagian dunia dan dalam mana-mana mata wang
    Walaupun sehingga $ 7000000 USD ..
    Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: markander121@gmail.com

      
    Yang ikhlas,
    Mark Pelaburan Pinjaman

    ReplyDelete
  11. Hello, ini adalah sebuah firma pinjaman peribadi yang meminjamkan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Pinjaman kami kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada tahap 2.5%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman, jadi hubungi kami hari ini E-mel: (loanmartcommunityservice@gmail.com) Telefon: 17289862511
    Maklumat peminjam: Nama penuh: _______________ Negeri: __________________ seks: ______________________ Umur: ______________________ Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______ Tempoh Pinjaman: ____________ Tujuan pinjaman: _____________ Nombor telefon: ________
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  12. Do you need Personal Loan?
    Business Cash Loan?
    Unsecured Loan
    Fast and Simple Loan?
    Quick Application Process?
    Approvals within 24-72 Hours?
    No Hidden Fees Loan?
    Funding in less than 1 Week?
    Get unsecured working capital?
    Contact Us At :majidvijahlending@gmail.com

    LOAN SERVICES AVAILABLE INCLUDE:
    ================================
    *Commercial Loans.
    *Personal Loans.
    *Business Loans.
    *Investments Loans.
    *Development Loans.
    *Acquisition Loans .
    *Construction loans.
    *Business Loans And many More:

    LOAN APPLICATION FORM:
    =================
    Full Name:................
    Loan Amount Needed:.
    Purpose of loan:.......
    Loan Duration:..
    Gender:.............
    Marital status:....
    Location:..........
    Home Address:..
    City:............
    Country:......
    Phone:..........
    Mobile / Cell:....
    Occupation:......
    Monthly Income:....

    Contact Us At :majidvijahlending@gmail.com

    ReplyDelete
  13. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  14. Hello Dear (e) pelanggan (e) Adakah anda memerlukan pinjaman ????? ANDA lakukan pinjaman ???? Saya sedia untuk pinjaman sebanyak € 5,000 hingga € 750,000. Jadi, jika anda memerlukan pembiayaan untuk projek anda tidak membangkitkan hubungi saya
    e_mail: martinezsantiago964@gmail.com

    ReplyDelete
  15. Hello Dear (e) pelanggan (e) Adakah anda memerlukan pinjaman ????? ANDA lakukan pinjaman ???? Saya sedia untuk pinjaman sebanyak € 5,000 hingga € 750,000. Jadi, jika anda memerlukan pembiayaan untuk projek anda tidak membangkitkan hubungi saya
    e_mail: martinezsantiago964@gmail.com

    ReplyDelete
  16. Adakah Anda Perlu Segera Kewangan Pinjaman Kredit?
    * Pemindahan Sangat cepat dan cepat ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula 8 bulan selepas anda mendapatkan wang
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun)
    BORANG PERMOHONAN UNTUK PINJAMAN
    ================================
    Nama: ........ ........... nama Kedua: ...............
    Hubungi Alamat: .................
    Negara: ............ .... Umur: ..........
    Seks: ......... ............. Nombor Telefon: ..............
    Status: ....... ............ Pekerjaan: ...............
    kedudukan: ................ Pendapatan bulanan: ..............
    Jumlah Pinjaman: ........ Tujuan Pinjaman: ............
    jangka masa: ....................
    Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum: ................
    Anda memahami Bahasa Inggeris: ..........
    sila mengisi dan menghantar borang ini kepada:
    E-mel: homeofequity@gmail.com
    Website:www.equitycapital5.webnode.com
    Yang ikhlas,
    Nicolas Payne
    Equity Capital

    ReplyDelete
  17. APAKAH ANDA MEMBUTUHKAN KREDIT ??

    Halo,

    Nama saya Mr Fred. Saya seorang pemberi pinjaman swasta yang memberikan pinjaman kepada swasta dan
    individu perusahaan. Apakah Anda pernah ditolak oleh
    begitu banyak bank? Apakah Anda perlu pembiayaan untuk membangun Anda
    bisnis? Apakah Anda perlu pembiayaan untuk ekspansi Anda
    bisnis? Atau apakah Anda membutuhkan pinjaman pribadi? pinjaman saya
    berkisar. dari pribadi untuk pinjaman bisnis. minat saya
    Tingkat sangat terjangkau. 3%, dan paling 50.000,00 € maksimal € 500,000,000,000.00 €, proses kredit kami sangat cepat
    demikian juga. Saya sangat bersedia untuk membuat semua keuangan Anda
    mengacaukan sesuatu dari masa lalu. Jika Anda benar-benar siap untuk
    mendapatkan masalah keuangan Anda terpecahkan, Kemudian cari tidak ada
    lebih lanjut dan mengajukan pinjaman hari ini Email melalui:
    (Fredlarryloanfirm@gmail.com). Saya berharap dalam melakukan
    bisnis dengan Anda.

    Mr Fred larry
    CEO.

    ReplyDelete
  18. APAKAH ANDA MEMBUTUHKAN KREDIT ??

    Halo,

    Nama saya Mr Fred. Saya seorang pemberi pinjaman swasta yang memberikan pinjaman kepada swasta dan
    individu perusahaan. Apakah Anda pernah ditolak oleh
    begitu banyak bank? Apakah Anda perlu pembiayaan untuk membangun Anda
    bisnis? Apakah Anda perlu pembiayaan untuk ekspansi Anda
    bisnis? Atau apakah Anda membutuhkan pinjaman pribadi? pinjaman saya
    berkisar. dari pribadi untuk pinjaman bisnis. minat saya
    Tingkat sangat terjangkau. 3%, dan paling 50.000,00 € maksimal € 500,000,000,000.00 €, proses kredit kami sangat cepat
    demikian juga. Saya sangat bersedia untuk membuat semua keuangan Anda
    mengacaukan sesuatu dari masa lalu. Jika Anda benar-benar siap untuk
    mendapatkan masalah keuangan Anda terpecahkan, Kemudian cari tidak ada
    lebih lanjut dan mengajukan pinjaman hari ini Email melalui:
    (Fredlarryloanfirm@gmail.com). Saya berharap dalam melakukan
    bisnis dengan Anda.

    Mr Fred larry
    CEO.

    ReplyDelete
  19. Adakah Anda Perlu Segera Kewangan Pinjaman Kredit?
    * Pemindahan Sangat cepat dan cepat ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula 8 bulan selepas anda mendapatkan wang
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun)
    BORANG PERMOHONAN UNTUK PINJAMAN
    ================================
    Nama: ........ ........... nama Kedua: ...............
    Hubungi Alamat: .................
    Negara: ............ .... Umur: ..........
    Seks: ......... ............. Nombor Telefon: ..............
    Status: ....... ............ Pekerjaan: ...............
    kedudukan: ................ Pendapatan bulanan: ..............
    Jumlah Pinjaman: ........ Tujuan Pinjaman: ............
    jangka masa: ....................
    Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum: ................
    Anda memahami Bahasa Inggeris: ..........
    sila mengisi dan menghantar borang ini kepada:
    E-mel: homeofequity@gmail.com
    Website:www.equitycapital5.webnode.com
    Yang ikhlas,
    Nicolas Payne
    Equity Capital Loans

    ReplyDelete
  20. Fred Larry lembaga keuangan.

    Apakah Anda membutuhkan pinjaman? untuk pendanaan proyek apapun .;

    Seperti:
    a) Personal Loan, Ekspansi Bisnis.
    b) Business Start-up dan Pendidikan.
    c) Konsolidasi Utang.

    Kami menawarkan pinjaman pada tingkat bunga rendah dari 3% dan dengan tidak pemeriksaan kredit, kami bersertifikat perusahaan sepanjang tawaran dunia.Kami
    pinjaman pribadi, pinjaman konsolidasi utang, modal ventura, bisnis
    pinjaman, Pendidikan Pinjaman, pinjaman rumah.

    Catatan: Setiap Pelamar yang berminat harus kembali ke kami melalui email untuk lebih lanjut
    informasi tentang program pinjaman kami.

    Nama: Mr Fred
    Email kami via (fredlarryloanfirm@gmail.com)

    Terima kasih atas pengertian Anda untuk kontak Anda seperti yang kita Tunggu

    Salam
    Pengelolaan

    3% menawarkan pinjaman mendesak

    ReplyDelete
  21. Fred Larry lembaga keuangan.

    Apakah Anda membutuhkan pinjaman? untuk pendanaan proyek apapun .;

    Seperti:
    a) Personal Loan, Ekspansi Bisnis.
    b) Business Start-up dan Pendidikan.
    c) Konsolidasi Utang.

    Kami menawarkan pinjaman pada tingkat bunga rendah dari 3% dan dengan tidak pemeriksaan kredit, kami bersertifikat perusahaan sepanjang tawaran dunia.Kami
    pinjaman pribadi, pinjaman konsolidasi utang, modal ventura, bisnis
    pinjaman, Pendidikan Pinjaman, pinjaman rumah.

    Catatan: Setiap Pelamar yang berminat harus kembali ke kami melalui email untuk lebih lanjut
    informasi tentang program pinjaman kami.

    Nama: Mr Fred
    Email kami via (fredlarryloanfirm@gmail.com)

    Terima kasih atas pengertian Anda untuk kontak Anda seperti yang kita Tunggu

    Salam
    Pengelolaan

    3% menawarkan pinjaman mendesak

    ReplyDelete
  22. Halo, aku mr Recardo, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman kesempatan waktu hidup. Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lebih karena kami berada di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi di bisnis pada tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di: Recardoroland.loanfirm@gmail.com ....(alamat skype.(AgentRecardoRolandloanfirm ) Menambahkan

    ReplyDelete
  23. Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk membayar tagihan, mengembangkan bisnis skala kecil atau menengah Anda? Ibu Elizabeth Louis Pinjaman Perusahaan memberikan kesempatan untuk membuat impian Anda menjadi kenyataan dengan memberikan pinjaman kepada individu swasta atau pemerintah dan Perusahaan dengan tingkat bunga 2% untuk awal untuk setiap jumlah yang dibutuhkan dan dengan jadwal pembayaran yang fleksibel. Hubungi Ibu Elizabeth Louis untuk LOAN Anda hari ini melalui email: elizabethlouisloancompany@gmail.com atau hubungi hotline kami +15022653621

    ReplyDelete
  24. Kami bersertifikat Lender Pinjaman swasta yang berbasis di negara bersatu, kami menawarkan pinjaman aman dan tidak aman untuk individu, perusahaan dan bodies.We perusahaan juga menawarkan semua jenis pinjaman.
    Hubungi kami hari ini melalui e-mail
    dianawhiteloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  25. Adakah anda memerlukan pinjaman? atau memerlukan pinjaman untuk membayar dept atau bil-bil anda bimbang tiada lagi, dan jika ya, sila hubungi kami secara langsung pada: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

    nama: ....
    Jumlah Pinjaman yang diperlukan: ...
    menyatakan: ....
    negara: ...
    nombor telefon:.....

    NOTA: SEMUA MAIL PERLU DIKEMUKAKAN KEPADA EMAIL INI: jeffersoncarsonloanfirm@hotmail.com

    ReplyDelete
  26. APAKAH ANDA MEMBUTUHKAN KREDIT ??

    Halo,

    Nama saya Mr Fred. Saya seorang pemberi pinjaman swasta yang memberikan pinjaman kepada swasta dan
    individu perusahaan. Apakah Anda pernah ditolak oleh
    begitu banyak bank? Apakah Anda perlu pembiayaan untuk membangun Anda
    bisnis? Apakah Anda perlu pembiayaan untuk ekspansi Anda
    bisnis? Atau apakah Anda membutuhkan pinjaman pribadi? pinjaman saya
    berkisar. dari pribadi untuk pinjaman bisnis. minat saya
    Tingkat sangat terjangkau. 3%, dan paling 50.000,00 € maksimal € 500,000,000,000.00 €, proses kredit kami sangat cepat
    demikian juga. Saya sangat bersedia untuk membuat semua keuangan Anda
    mengacaukan sesuatu dari masa lalu. Jika Anda benar-benar siap untuk
    mendapatkan masalah keuangan Anda terpecahkan, Kemudian cari tidak ada
    lebih lanjut dan mengajukan pinjaman hari ini Email melalui:
    (Fredlarryloanfirm@gmail.com). Saya berharap dalam melakukan
    bisnis dengan Anda.

    Mr Fred larry
    CEO.

    ReplyDelete
  27. Hi madams sayang dan puan-puan!

    Penyelesaiannya adalah di pintu anda. penyelesaian untuk menyelesaikan semua masalah kewangan anda. Anda ingin mendapatkan kredit bagi pelaksanaan projek-projek anda. Saya merayu kepada semua orang-orang yang memerlukan pembiayaan untuk jelas mereka bahawa saya menawarkan wang sebanyak € 3,000 - € 6.000.000 dipercayai sesiapa sahaja yang mampu untuk membayar balik dengan faedah sebanyak 3% setiap tahun, dan tempoh antara 1 hingga 35 tahun, bergantung kepada jumlah yang diperlukan. Saya berbuat demikian dalam bidang-bidang berikut:

    - Pinjaman Kewangan

    - Janji Broken

    - Pinjaman Pelaburan

    - Auto Loans

    - Penyatuan Hutang

    - Pemerolehan kredit

    - Pinjaman peribadi

    - Anda berada di dalam arkib

    Anda terjebak, dilarang bank dan anda tidak mendapat manfaat daripada bank-bank atau anda lebih baik mempunyai projek dan memerlukan pembiayaan, kredit lapuk atau memerlukan wang untuk membayar bil, wang untuk melabur dalam perniagaan. Kita boleh memuaskan hati pelanggan kami dalam masa 72 jam
    Hubungi saya melalui alamat e-mel saya: Thecommunityloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  28. KESAKSIAN mengamankan A PINJAMAN DARI PRUDENT DAN RAHASIA KREDIT LAYANAN, ANDA TERLALU BISA MENJADI bagian dalamnya!

    Halo Setiap Satu, saya Mrs. Caro Putih dengan nama, warga negara Amerika Serikat. Aku segera ingin menggunakan media ini untuk menyiarkan kesaksian bagaimana Tuhan membawa saya ke pemberi pinjaman dan pinjaman nyata Legit yang telah mengubah hidup saya dari rumput untuk rahmat, dari tingkat kemalangan untuk wanita sukses yang sekarang dapat membanggakan kaya, hidup bahagia kaya dan sehat tanpa stres atau kesulitan keuangan. Hari ini saya sekarang dianggap sebagai wanita kehormatan. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet, itu tidak berhasil dan saya kebetulan jatuh di tangan penipuan, yang scammed saya jumlah $ 2000. Dan ketika hal ini terjadi, saya jadi bingung dan putus asa dan berdoa kepada Tuhan untuk mencari saya untuk nyata, legit dan asli pemberi pinjaman kredit online yang tidak akan menambah rasa sakit saya. Jadi aku memutuskan untuk memanggil seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas tentang masalah ini dan untuk kesimpulan kami dia bercerita tentang seorang pria bernama Mr Russell Raymond yang merupakan CEO dari RAYMOND RUSSELL INTERCONTINENTAL FINANCE WORLDWIDE. Jadi saya mengajukan pinjaman untuk jumlah ($ 506,000.00), dengan tingkat bunga serendah 3% per tahun, dan saya memberi mereka corporation maksimum dan mematuhi petunjuk yang diberikan kepada saya oleh Lembaga, dan segera, pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres atau keterlambatan, dan semua persiapan yang dibuat mengenai kredit transfer dan dalam waktu kurang dari dua (2) hari dari pinjaman disetorkan ke Rekening Bank saya. orang saya jauh dan dekat, apakah ini bukan kesaksian besar? Ini sekarang membuat saya percaya bahwa di mana ada yang buruk masih ada yang baik dan jujur. Jadi saya ingin saran Anda yang ada yang ingin mengamankan nyata dan pinjaman asli, untuk silahkan hubungi Russell Raymond Intercontinental Keuangan melalui alamat email berikut: (Russellintercontinentalfinance@gmail.com), saya selalu berdoa agar Tuhan di Sorga untuk memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Sekali lagi, berhati-hatilah saat mencari pemberi pinjaman pinjaman online banyak yang penipuan! Satu hal yang saya selalu memberitahu orang-orang adalah bahwa mengajukan pinjaman di lembaga ini, Anda harus memiliki itikad baik Utmost dan Trust layak.

    Terima kasih dan Tuhan memberkati

    Tertanda
    Ibu Caro Putih

    ReplyDelete
  29. Kami bekerja secara legal di bawah Rentenir 1951 kami menawarkan pinjaman uang tunai instan kepada karyawan pemerintah dan swasta. Kami akan memberikan pelayanan yang terbaik untuk Anda.
    Anda butuh uang mendesak?
    * Sangat mudah dan cepat transfer ke rekening bank Anda.
    * Pembayaran dimulai delapan bulan setelah Anda mendapatkan uang Anda.
    rekening deposito
    * Suku bunga rendah 2%
    * Pembayaran jangka panjang (1-30 tahun) periode.
    * Jangka waktu pinjaman dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama waktu yang diperlukan untuk mendanai? Setelah mengirimkan aplikasi pinjaman
    Anda dapat mengharapkan respon awal kurang dari 24 jam.
    Pendanaan di 72-96 jam setelah menerima informasi yang kita butuhkan.
    Dari
    Hubungi perusahaan kartu kredit Anda resmi dan berlisensi berlisensi.
    bantuan keuangan ke negara-negara lain.
    Untuk lebih bentuk informasi dan aplikasi kontak dengan pinjaman ini.

    E-mail: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Website: Thecomloan.com
    Tel: +17604417002

    ReplyDelete
  30. Kami bekerja secara legal di bawah Rentenir 1951 kami menawarkan pinjaman uang tunai instan kepada karyawan pemerintah dan swasta. Kami akan memberikan pelayanan yang terbaik untuk Anda.
    Anda butuh uang mendesak?
    * Sangat mudah dan cepat transfer ke rekening bank Anda.
    * Pembayaran dimulai delapan bulan setelah Anda mendapatkan uang Anda.
    rekening deposito
    * Suku bunga rendah 2%
    * Pembayaran jangka panjang (1-30 tahun) periode.
    * Jangka waktu pinjaman dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama waktu yang diperlukan untuk mendanai? Setelah mengirimkan aplikasi pinjaman
    Anda dapat mengharapkan respon awal kurang dari 24 jam.
    Pendanaan di 72-96 jam setelah menerima informasi yang kita butuhkan.
    Dari
    Hubungi perusahaan kartu kredit Anda resmi dan berlisensi berlisensi.
    bantuan keuangan ke negara-negara lain.
    Untuk lebih bentuk informasi dan aplikasi kontak dengan pinjaman ini.

    E-mail: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Website: Thecomloan.com
    Tel: +17604417002

    ReplyDelete
  31. Hi dear sir and madams

    The solution is at your door. Solutions to solve all your financial problems. You want to take credit for the realization of your projects. I appeal to all those who need funding for their express offering money of € 2000 - € 6000.000 credible to anyone able to repay with interest of 2% per year, and periods ranging from 1-35 years, depending on the required amount. Do the following fields:

    - Financial Loan

    - Mortgages

    - Investment Loan

    - Auto Loan

    - Debt Consolidation

    - Acquisition of credit

    - Personal loan

    - You're on file

    You are stuck, prohibited bank and you do not have the benefit of banks or you better have a project and need financing, bad credit or need money to pay bills, money to invest in business. We are able to satisfy our customers within 72 hours

    Contact e-mail: Thecommunityloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  32. AKHIR TAHUN PINJAMAN PENAWARAN .. AKHIR TAHUN PINJAMAN PENAWARAN ..
    Saya Chloe Morrison, A pemberi pinjaman kredit, saya meminjamkan uang kepada individu atau perusahaan yang ingin mendirikan sebuah bisnis yang menguntungkan, yang merupakan periode utang lama dan ingin membayar. Kami menyediakan semua jenis pinjaman Anda dapat pernah berpikir, kita baik pinjaman swasta dan pemerintah, dengan suku bunga kredit dari 2%.
    Hubungi kami sekarang dengan alamat email panas kami: (Chloemorrisloanfirm@gmail.com) Kebahagiaan Anda adalah perhatian kami.

    (CHLOEMORRISLOANFIRM)

    ReplyDelete
  33. KESAKSIAN NYATA PINJAMAN PENAWARAN
    Nama saya Razaini dari Jakarta INDONESIA Saya ingin menggunakan media ini untuk berterima kasih kepada Ibu Sunhine dari SUNSHINELOANCOMPANY yang membantu saya dalam mendapatkan kualitas tanpa jaminan untuk keberhasilan operasi dari bayi saya dan bayi saya sehat dan kuat saat ini.
    Aku punya uang pinjaman saya dalam waktu kurang dari satu, setelah pinjaman saya disetujui dan saya diminta untuk membayar biaya pendaftaran yang saya lakukan dan dalam waktu kurang dari 3 jam dari jumlah pinjaman saya sebesar Rp.800,000,000 ditransfer ke rekening bank saya.
    Anda dapat menghubungi Ibu sunshine melalui email: sunshineloancompany@gmail.com
    atau hubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: fadiarazaini@gmail.com.
    lebih berkat Ibu sunshine dan Tuhan memberkati keluarga Anda.

    ReplyDelete
  34. Hi
    Saya Korejs Fillip, Pengurus Pemasaran, Perdagangan Int Global.
    Kami menawarkan perkhidmatan pinjaman kewangan untuk semua orang di seluruh dunia pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%

    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Terima kasih & Salam,
    Korejs Fillip

    +60183723787
    Pengurus Pemasaran Perniagaan.

    ReplyDelete
  35. Aku Mary james, pemberi pinjaman kredit pribadi
    kesempatan dipinjamkan seumur hidup.
    Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda, atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda?
    Anda telah ditolak oleh
    bank dan lembaga keuangan lainnya?
    Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek?
    mencari lagi karena kami berada di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan dana untuk Individu
    membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang
    untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi dalam bisnis pada tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami memberikan bantuan handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan loan.So menghubungi kami hari ini melalui email:
    (Maryjamesloanfirm4 @ gmail. Com)
    peminjam DATA
    1) Nama Lengkap: .............................. ............... ..........
    2) Negara: .............................. ................ ........... ..
    3) Alamat: .............................. ................ ............
    4) Negara: .............................. ................ ................
    5) Jenis Kelamin: .............................. ................ .............. ....
    6) Status Pernikahan: .............................. ............... ....
    7) Pekerjaan: .............................. ................ .. .....
    gelas Emoticon Nomor Telepon: .............................. ............... ...
    9) Posisi Sementara di tempat kerja: .....................
    10) Pendapatan Bulanan: .............................. ...............
    11) Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: .............................. .......
    12) Pinjaman Durasi: .............................. ............... ...
    13) Pinjaman Bunga: .............................. ..............
    14) Agama: .............................. ................ ..... .....
    15) Apakah Anda menerapkan sebelum ........................ .........
    Terima kasih,

    ReplyDelete
  36. Mary Williams
    kata ...
    Halo,
    Aku Mary Williams, Pemberi Pinjaman kredit Pribadi
    meminjamkan kesempatan Seumur Hidup.
    Apakah Andari memerlukan Pinjaman mendesak untuk review melunasi Utang Andari ATAU Andari Membutuhkan Pinjaman untuk review meningkatkan Bisnis Andari?
    Andari has ditolak Oleh
    Bank Dan Lembaga Keuangan lainnya?
    Apakah Andari memerlukan card center Pinjaman ATAU hipotek?
    Mencari Lagi KARENA kitd here for MEMBUAT SEMUA masalah Keuangan Andari Sesuatu Dari Masa Lalu. Kami meminjamkan dana untuk review Individu
    Membutuhkan Bantuan Keuangan, Yang memiliki kredit buruk ATAU Membutuhkan Uang
    untuk review Tagihan membayar, untuk review berinvestasi di BISNIS di Tingkat 2%. Saya Ingin Media using Penyanyi untuk review memberitahu Andari bahwa Kami MENYEDIAKAN Bantuan Yang can be diandalkan Dan PENERIMA Dan akan bersedia untuk review offers pinjaman.Jadi hubungi kami hari Penyanyi through email:
    (Marywilliams25loancompany@gmail.com)
    DATA peminjam
    1) Nama Lengkap: .............................. ............... ..........
    2) Negara: .............................. ................ ........... ..
    3) Alamat: .............................. ................ ............
    4) Negara: .............................. ................ ................
    5) Jenis Kelamin: .............................. ............... . .............. ....
    6) Status Perkawinan: .............................. ............... ....
    7) Pekerjaan: .............................. ................ .. .....
    8) Nomor Telepon: .............................. ............... ...
    9) POSISI Saat BEKERJA: .....................
    10) Pendapatan Bulanan: .............................. ...............
    11) Jangka Waktu Pinjaman Dibutuhkan: .............................. .......
    12) Jangka Waktu Pinjaman: .............................. .............. . ...
    13) Bunga Pinjaman: .............................. ..............
    14) Agama: .............................. ................ ..... .....
    15) Apakah Andari Checklists Memverifikasi SEBELUM ........................ .........
    Terima kasih,

    Mary Williams

    ReplyDelete
  37. Hello Tuan Dan Puan-Puan,

    Anda butuh uang pinjaman antara individu untuk menghadapi kewangan
    masalah yang akhirnya memecahkan kebuntuan didorong oleh bank, oleh
    penolakan fail mereka untuk memohon? Saya seorang pakar kewangan dapat
    membuat pinjaman dalam jumlah yang kau perlukan dan dengan keadaan yang membuat hidup
    lebih mudah. Di sini adalah tempat di mana aku boleh membantu:
    * Kewangan
    * Meminjamkan Menyewa
    * Pelaburan pinjaman
    * Auto pinjaman
    * Hutang Penyatuan
    * Garis kredit
    * Kedua janji
    * Kredit Penebusan
    * Peribadi pinjaman

    jadi, jika anda berminat untuk mendapatkan yang asli pinjaman hanya Email:
    Chrisrichardloanfirm@gmail.com

    Terima kasih

    ReplyDelete
  38. Hello Tuan Dan Puan-Puan,

    Anda butuh uang pinjaman antara individu untuk menghadapi kewangan
    masalah yang akhirnya memecahkan kebuntuan didorong oleh bank, oleh
    penolakan fail mereka untuk memohon? Saya seorang pakar kewangan dapat
    membuat pinjaman dalam jumlah yang kau perlukan dan dengan keadaan yang membuat hidup
    lebih mudah. Di sini adalah tempat di mana aku boleh membantu:
    * Kewangan
    * Meminjamkan Menyewa
    * Pelaburan pinjaman
    * Auto pinjaman
    * Hutang Penyatuan
    * Garis kredit
    * Kedua janji
    * Kredit Penebusan
    * Peribadi pinjaman

    jadi, jika anda berminat untuk mendapatkan yang asli pinjaman hanya Email:
    Chrisrichardloanfirm@gmail.com

    Terima kasih

    ReplyDelete
  39. Hello Tuan Dan Puan-Puan,

    Anda butuh uang pinjaman antara individu untuk menghadapi kewangan
    masalah yang akhirnya memecahkan kebuntuan didorong oleh bank, oleh
    penolakan fail mereka untuk memohon? Saya seorang pakar kewangan dapat
    membuat pinjaman dalam jumlah yang kau perlukan dan dengan keadaan yang membuat hidup
    lebih mudah. Di sini adalah tempat di mana aku boleh membantu:
    * Kewangan
    * Meminjamkan Menyewa
    * Pelaburan pinjaman
    * Auto pinjaman
    * Hutang Penyatuan
    * Garis kredit
    * Kedua janji
    * Kredit Penebusan
    * Peribadi pinjaman

    jadi, jika anda berminat untuk mendapatkan yang asli pinjaman hanya Email:
    Chrisrichardloanfirm@gmail.com

    Terima kasih

    ReplyDelete
  40. Adakah anda sedang mencari pinjaman? anda berada di tempat yang tepat untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Global Finance Limited memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%. sila hubungi kami melalui e-mel melalui (bellaalbert6@gmail.com)


    DATA PERMOHONAN

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negeri:
    5) Seks:
    6) Status perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor telefon:
    9) Kedudukan Semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
    12) Tempoh Pinjaman:
    13) Tujuan pinjaman:
    14) Agama:
    15) Adakah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh lahir:
    Terima kasih,

    ReplyDelete
  41. Hello, semua orang, sila, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman kredit yang benar-benar mengubah hidup saya kemiskinan dengan seorang wanita kaya dan kini saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kewangan kesukaran,

     Selepas berbulan-bulan cuba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu sebanyak 400 juta saya menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian adalah legit dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kita bercakap mengenainya dan kesimpulan kami memberitahukan kepadanya tentang seorang wanita yang bernama Puan Theresa yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Theresa Loan.Company

     Saya memohon untuk jumlah pinjaman (800 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi pinjaman yang diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat pada pindahan kredit, disebabkan oleh hakikat bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen daripada mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman itu telah didepositkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 800 juta. Saya amat gembira kerana akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan pesanan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberikan keinginan hati saya.

    Terima kasih kepada Puan Theresa untuk membuat adil hidup saya, jadi saya cadangkan sesiapa yang berminat dalam mendapatkan pinjaman untuk sila hubungi Cik Theresa melalui e-mel Theresaloancompany@gmail.com untuk maklumat lanjut mengenai bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi terima kasih banyak untuk masa yang anda luangkan untuk membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam kehidupan anda.
    Saya menamakan martini, anda boleh hubungi saya untuk lebih banyak rujukan melalui e-mel saya: martinimarais1986@gmail.com atau fatma melalui feyzilfatma@gmail.com. terima kasih

    ReplyDelete
  42. KABAR BAIK!!! KABAR BAIK!!! KABAR BAIK!!!

    Nama saya Endah. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan putus asa, saya telah scammed oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan digunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Mrs.Lucy Smith yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari $ 150,988USD dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dengan tingkat bunga hanya 2%.

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan menghubungi dia melalui email: (Lucysmithloanfirm@gmail.com) dan oleh kasih karunia Allah dia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda menuruti perintahnya.

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya (faridahendah007@gmail.com) dan saya diperkenalkan dan diberitahu tentang Ms. Lucy Smith, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Lucy Smith, Anda juga dapat menghubungi dia melalui emailnya: ( ervitaazis@gmail.com) sekarang, semua yang akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya kirim langsung ke rekening bulanan.

    ReplyDelete
  43. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon: ............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima Kasih
    Mrs.Flora johnson

    melawat forum pergi ke webboard

    ReplyDelete
  44. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon:............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima kasih
    Mrs.Flora johnson

    melawat forum pergi ke webboard.

    ReplyDelete
  45. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon:............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima kasih
    Mrs.Flora johnson

    melawat forum pergi ke webboard.

    ReplyDelete
  46. Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.
    Anda memerlukan wang dengan segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    Akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari
    Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
    bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  47. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon:............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima kasih
    Mrs.Flora johnson

    melawat forum pergi ke webboard.

    ReplyDelete
  48. Kami adalah sebuah organisasi yang dibentuk untuk membantu orang yang membutuhkan
    bantuan, seperti bantuan keuangan. Jadi, jika Anda akan melalui keuangan
    masalah, jika Anda memiliki kekacauan finansial dan Anda perlu dana untuk
    memulai bisnis Anda sendiri atau Anda membutuhkan pinjaman untuk melunasi hutang atau membayar
    tagihan, memulai bisnis yang baik atau Anda merasa sulit
    mendapatkan pinjaman modal dari bank lokal, hubungi kami hari ini via e - email
    brendaconnollyloanfirm@gmail.com

     "Jadi, jangan biarkan kesempatan ini berlalu begitu,
    Anda disarankan untuk mengisi dan mengembalikan rincian di bawah ini ..

    Namamu: ______________________
    Alamat Anda: ____________________
    Negaramu: ____________________
    Tugas Anda: __________________
    Jumlah pinjaman yang dibutuhkan: ______________
    Jangka waktu pinjaman: ____________________
    Pendapatan bulanan: __________________
    Nomor handphone: ________________
    Apakah Anda mengajukan pinjaman sebelumnya: ________________
    Jika Anda telah mengajukan pinjaman sebelumnya, di mana Anda diperlakukan dengan jujur? ...

    Bertindak cepat dan keluar dari tekanan keuangan, berantakan, dan tantangan
    hubungi BRENDA Connolly PINJAMAN PERUSAHAAN hari ini melalui e - mai
    brendaconnollyloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  49. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon:............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima kasih
    Mrs.Flora johnson

    melawat forum pergi ke webboard.

    ReplyDelete
  50. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon:............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima kasih
    Mrs.Flora johnson

    melawat forum pergi ke webboard.

    ReplyDelete
  51. Hai semua,
    Memerlukan perkhidmatan pinjaman sah dan cepat? Memohon Prosedur Lanjut. Kami menawarkan semua jenis Pinjaman Pada 2% Kadar Faedah Tahunan From The Ranges Of 5.000-50.000.000. Mana-mana orang yang berkepentingan Sekiranya Balas Back To Kami Dengan Yang Berikut: E-mel: thompson.loanservice@gmail.com

    Maklumat yang diperlukan, sila hubungi kami.

    Nama penuh: ..........
    Nombor telefon:.......
    Pendapatan bulanan: .............
    Negara ...............................
    Tujuan pinjaman ...........
    jumlah yang diperlukan .................
    Pinjaman Status / Tempoh: ...........................

    Hubungi kami melalui e-mel: thompson.loanservice@gmail.com
    juruhebah kredit,
    syarikat kewangan
    Hubungi Speedy kredit sekarang !!!

    ReplyDelete
  52. Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.
    Anda memerlukan wang dengan segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    Akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari
    Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
    bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete

  53. PELUANG PINJAMAN INVESTASI:

    Apakah Anda Meminta untuk pinjaman mendesak dijamin?
    Apakah Anda mengalami kesulitan mendapatkan pinjaman untuk modal kerja dari lokal
    bank dan lembaga keuangan lainnya?

    Layanan ini adalah untuk memberikan dukungan keuangan kepada individu,
    pengusaha dan perempuan dalam bisnis.
    Jika Anda tertarik, silahkan hubungi kami sekarang melalui email:
    margretmarita@gmail.com: Kami siap melayani Anda.

    Email kami sekarang di: margretmarita@gmail.com
    untuk mendapatkan formulir aplikasi pinjaman.

    Salam Hormat,
    Margret Marita Pinjaman Terbatas
    E - Mail: margretmarita@gmail.com

    ReplyDelete
  54. PELUANG PINJAMAN INVESTASI:

    Apakah Anda tertarik untuk mendapatkan jenis pinjaman?
    Saya direktur Margret Marita Pinjaman Limited,
    layanan pinjaman Margret Marita adalah lisensi kredit investasi hukum, kami menawarkan
    pinjaman kepada orang Individu dan bisnis serta menyediakan
    layanan yang handal dan investasi untuk berbagai pelanggan / calon tingkat
    dengan tingkat bunga yang terjangkau dari 3%, dengan jumlah minimum pinjaman dari
    (3000 $ / €) untuk jumlah pinjaman maksimum (300,000.000 $ / €) dengan
    durasi 1 tahun sampai 25 tahun. Hubungi kami oleh perusahaan
    E-mail di: margretmarita@gmail.com

    Misi perusahaan ini adalah untuk memberikan individu dan perusahaan dengan
    bahwa lembaga kerjasama membutuhkan layanan keuangan membantu mereka
    memenuhi kebutuhan mereka, harapan dan membantu meningkatkan kehidupan pelanggan kami
    dan komunitas mereka. Butuh Pinjaman mendesak ?? disetujui sekitar
    48 jam layanan lengkap kepada pelanggan kami.

    Saya berharap untuk meminta Anda sesegera mungkin untuk melanjutkan
    waktu dekat, kami siap melayani Anda.

    pencari pinjaman yang tertarik untuk mengisi formulir aplikasi pinjaman di bawah Persetujuan ..

    (PEMINJAM INFORMASI)

    Nama lengkap:......................
    USIA.............................
    STATUS PERKAWINAN ..................
    Kontak Alamat:...........................
    Negara....................................
    Negara...................................
    Telepon:.....................................
    E-mail:.....................................
    Pendudukan:................................
    Pendapatan bulanan:............................
    Agama:..................................
    Keluarga terdekat:...............................
    Apakah Anda berbicara atau mendengar bahasa Inggris? .............................

    (PINJAMAN INFORMASI)

    Jumlah Dibutuhkan sebagai Pinjaman: .....................
    Pinjaman Durasi: .............................
    Tujuan Pinjaman: ................................
    Jaminan:................................
    Apakah Anda mengajukan pinjaman sebelumnya? ..........................
    Cara pembayaran: bulanan atau tahunan ....................


    salam benar-benar istimewa.
    Margret Marita Pinjaman Terbatas
    E - Mail: margretmarita@gmail.com

    ReplyDelete
  55. PELUANG PINJAMAN INVESTASI:

    Apakah Anda tertarik untuk mendapatkan jenis pinjaman?
    Saya direktur Margret Marita Pinjaman Limited,
    layanan pinjaman Margret Marita adalah lisensi kredit investasi hukum, kami menawarkan
    pinjaman kepada orang Individu dan bisnis serta menyediakan
    layanan yang handal dan investasi untuk berbagai pelanggan / calon tingkat
    dengan tingkat bunga yang terjangkau dari 3%, dengan jumlah minimum pinjaman dari
    (3000 $ / €) untuk jumlah pinjaman maksimum (300,000.000 $ / €) dengan
    durasi 1 tahun sampai 25 tahun. Hubungi kami oleh perusahaan
    E-mail di: margretmarita@gmail.com

    Misi perusahaan ini adalah untuk memberikan individu dan perusahaan dengan
    bahwa lembaga kerjasama membutuhkan layanan keuangan membantu mereka
    memenuhi kebutuhan mereka, harapan dan membantu meningkatkan kehidupan pelanggan kami
    dan komunitas mereka. Butuh Pinjaman mendesak ?? disetujui sekitar
    48 jam layanan lengkap kepada pelanggan kami.

    Saya berharap untuk meminta Anda sesegera mungkin untuk melanjutkan
    waktu dekat, kami siap melayani Anda.

    pencari pinjaman yang tertarik untuk mengisi formulir aplikasi pinjaman di bawah Persetujuan ..

    (PEMINJAM INFORMASI)

    Nama lengkap:......................
    USIA.............................
    STATUS PERKAWINAN ..................
    Kontak Alamat:...........................
    Negara....................................
    Negara...................................
    Telepon:.....................................
    E-mail:.....................................
    Pendudukan:................................
    Pendapatan bulanan:............................
    Agama:..................................
    Keluarga terdekat:...............................
    Apakah Anda berbicara atau mendengar bahasa Inggris? .............................

    (PINJAMAN INFORMASI)

    Jumlah Dibutuhkan sebagai Pinjaman: .....................
    Pinjaman Durasi: .............................
    Tujuan Pinjaman: ................................
    Jaminan:................................
    Apakah Anda mengajukan pinjaman sebelumnya? ..........................
    Cara pembayaran: bulanan atau tahunan ....................


    salam benar-benar istimewa.
    Margret Marita Pinjaman Terbatas
    E - Mail: margretmarita@gmail.com

    ReplyDelete
  56. Hello
    Anda tidak perlu untuk meminjam sebarang pinjaman segera untuk menjelaskan hutang atau perlu untuk mendapatkan kembali wang anda.
    Untuk meningkatkan perniagaan anda
    Saya telah ditolak oleh
    Bank-bank dan institusi kewangan lain
    Hutang atau gadai janji anda atau tidak.
    Mencari tiada lagi, dan kami berada di sini untuk melakukan apa yang semua masalah kewangan anda dengannya.
    Oleh kerana kita telah meminjam
    Yang memerlukan bantuan kewangan dengan kredit yang buruk atau memerlukan wang.
    Kos pelaburan dalam perniagaan dengan kadar yang munasabah sebanyak 2%, dan saya ingin mengambil ini.
    Sederhana untuk memberitahu anda bahawa kita boleh dipercayai dan benefisiari dan membantu kita.
    Bersedia untuk membuat wang anda. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel.
    easyloancompany830@gmail.co
    kata: ..................................
    Jumlah yang diperlukan: .............................
    Jangka masa: .......................
    Negara: ............................
    Topic: ....................
    objektif: ..............................
    nombor telefon:............................

    Kami menanti maklum balas anda.
    Terima kasih
    Mrs.Flora johnson

    melawat forum pergi ke webboard.

    ReplyDelete
  57. halo semua kita Dewi Ahmad pemberi pinjaman perusahaan pinjaman dapat diandalkan dan dipercaya selama lebih dari 46 tahun di bidang pinjaman yang Anda seorang pengusaha yang Anda pedagang atau Anda memiliki perusahaan yang yang untuk memperbesar pantai atau Anda memiliki mimpi untuk membangun kredit Anda bisnis, akan ketidakstabilan keuangan benar atau Anda di mana menolak pinjaman oleh bank kemudian mencari tahu sebagai Dewi Ahmad lender menawarkan pinjaman dari semua jenis pada tingkat yang paling menarik dari 2% untuk semua jenis kredit dan ke setiap tempat di dunia dan kami memberikan out hingga 5 miliar dari mata uang di dunia jangan lewatkan kesempatan ini untuk mencapai impian keuangan Anda hanya dengan tingkat bunga 2% dan dewi pemberi pinjaman akan memberikan mimpi keuangan Anda menjadi kenyataan hubungi kami hari ini untuk aplikasi pinjaman Anda di (Dewiahmad.loanfirm@gmail.com) untuk formulir aplikasi pinjaman Anda hari ini dan akan mendapatkan setiap hal yang dilakukan dalam waktu kurang dari 24 jam terima kasih untuk dukungan Anda Tuhan memberkati Anda

    ReplyDelete
  58. Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.
    Anda memerlukan wang dengan segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    Akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari
    Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
    bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  59. Hello, adakah anda mencari pinjaman? anda berada di tempat yang betul. kita mampu memberikan anda pinjaman untuk tujuan mengembangkan perniagaan anda, penyatuan hutang, pinjaman gadai janji, pinjaman kereta atau pinjaman pelajar dengan kadar faedah yang berpatutan sebanyak 2%. anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui marquezmartha911@gmail.com

    DATA PERMOHONAN

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negeri:
    5) Seks:
    6) Status perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor telefon:
    9) Kedudukan Semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
    12) Tempoh Pinjaman:
    13) Tujuan pinjaman:
    14) Agama:
    15) Adakah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh lahir:
    Terima kasih.

    ReplyDelete