Friday 7 August 2015

SToRY MoRY RaYa 2015 : MeNJeLaNG RaYa


Malam-malam menjelang raya, anak2 yang paling gumbira. Gumbira sebab dapat main bunga api dan mercun. Mak bapak memerhati dari jauh sambil hirup kupik dan makan biskut. 

p/s: Tenom terkenal sebagai pengeluar kupik di negeri Sabah pada suatu ketika dahulu. Kini, usaha penanaman kupik seperti hidup segan tapi mati tak juga!!!

Manusia tak nampak sebab diselubungi asap bunga api. Sebenarnya ramai si kenit yang sedang riang ria main bunga api. Berkotak-kotak bunga api boleh diperabih dalam satu malam. Mana yang tamak, kiri kanan tangan ada bunga api, bukan reti nak main satu-satu.

Pic ini ok sikit, nampak si kenit tengah cucuh mercun. Sebenarnya ada ramai lagi tengah bertempiaran berlarian ke sana dan ke sinun. Terserlah kegembiraan dapat berjumpa sepupu sepapat walau cuma setahun sekali. 

Paling tak berkenan, suka bebenor si kenit menyelit kat bawah punjut atau pelita. Risau bukan apa, kut terlanggar pelita berisi minyak tanah, ada yang rentung di malam raya. 

Jika merayau disekitar kampung, ramai juga yang pasang punjut untuk memeriahkan malam raya. Mana-mana yang berkemampuan, siap beli dan pasang lampu lip lap lip lap. Kampung yang biasanya gelap gulita tetiba menjadi terang benderang.

Badang kampung, gagah purkasa mendirikan khemah. Entah mana ilham mai tetiba ambe punya mertua nak buat open haus. Malam-malam buta kontek towkey khemah, minta pacak khemah. nasib baik towkey masih belum tidur dan masih ada khemah yang available. Lalu dikerahnya rakyat jelata untuk segera menjunjung perintah. 

Peneman malam raya, hirup kupik sambil bersembang sesama ahli keluarga. Maklumlah setahun sekali dapat berkumpul. Ada yang langsung tidak tidur hingga ke Subuh, ralit menyembang. 

p/s: kupik dan teh O di atas sebenarnya khusus untuk badang2 purkasa yang gigih mendirikan khemah, tapi yang tak berkaitan pun ramai yang tumpang sekaki dua.

Ambe, tak de makna nak bersengkang mata. Jam 11 malam dah berkelubung dalam selimut, dah biasa tido awal. Lagi pun waktu Subuh di Tenom awal bebenor, pukul 5 pagi dah masuk waktu. Tidur lewat silap2 terbabas solat Subuh.

To be continued... Klik


No comments:

Post a Comment