Saturday 7 September 2013

Trip Raya Ke Sabah 2013 Part 3 - Centre Point & 1Borneo

Masih lagi edisi flashback menjelang raya.... kami masih lagi di Kota Kinabalu. Disebabkan Centre Point hanya bersebelahan dengan Kompleks Api-api tempat kami menginap, ia menjadi pilihan untuk kami ronda2 cuci mata dan juga lokasi untuk MHD dan QM bersarapan.... hehehe..... bersarapan pada bulan Ramadhan di KFC Centre Point.



Kalau kat Semenanjung segan2 saja nak masuk KFC di bulan Ramadhan..... walau bukan kita yang dewasa makan, cuma temankan anak2 kecil yang masih belum sampai tuntutan agama ke atas mereka. Tapi di Kota Kinabalu bukan sesuatu yang janggal bagi keluarga Muslim untuk menemankan anak2 kecil makan minum di mana2 kedai makan secara terbuka.

Ambo pun pada mula2nya segan juga untuk melangkah masuk tapi AT kata.... 'Ini biasa bah kat Sabah.... hehehehe. Tapi kat Sabah kalau bersandarkan rupa paras memang sukar untuk menentukan mana satu Muslim dan mana pula non-Muslim.

Teringat ambo akan salah seorang teman rapat masa sama2 belajar di IPT dulu..... keturunan Melayu pure tapi muka Cina abes..... bulan puasa pun slumber sakan keluar masuk McD..... siap makan open lagi tu..... agaknya penguatkuasa agama pun terkonpius nak tangkap ke tak nak.....



Lepas MHD dan QM selesai dengan sarapan KFC.... kejam giler slumber makan minum tanpa rasa bersalah..... kami gerak untuk ronda2 Centre Point. Pengunjung tak ramai mana sebab masih pagi dan hari bekerja pula tu.... selesa jugalah untuk window shopping tanpa rimas bersesak-sesak dan bergesel montot dengan pengunjung lain.

Kalau dah nawaitu hanya nak window shopping, memang satu benda pun kami tak borong kat Centre Point. Bosan cuci mata kat Centre Point dan kederat pun masih ada.... kami gerak pula ke 1Borneo...... juga dengan nawaitu untuk window shopping. Kalau guna public transport, rasanya ambil masa di antara 20 hingga 30 minit dari pusat bandaraya KK menuju 1Borneo bergantung kepada trafik. Kalau trafik heavy mahu juga lebih 30 minit kat dalam teksi sebelum sampai ke destinasi.

Perlu diingat teksi Kota Kinabalu tak guna meter..... macam kat KL jugalah..... setiap teksi ada meter tapi tak mahu ON.... jadik perhiasan saja sampai ke sudah.... 



Contohnya teksi yang ambo naik..... siap kaver meter teksi dengan topi..... hekellehhhhh..... tak nak bagi orang nampak kunun..... nape tak buang terus saja.

# Tahukah anda?
Beraneka agensi penguatkuasa ditubuhkan oleh kerajaan Malaysia - JPJ, Polis Trafik, LPKP dan terbaru SPAD untuk menyelia sistem pengangkutan awam tapi masalah pemandu teksi tidak mahu menggunakan meter masih lagi berleluasa. Apakah........

Tambang teksi di Kota Kinabalu menggunakan sistem zon.....



Kalau dari Pusat Bandaraya menuju 1Borneo, RM30 dikenakan untuk satu teksi. Kalau travel beramai2 dengan kekawan..... katalah 4 orang..... bolehlah kongsi2. Kalau satu family.... RM30 sehala macam mahal juga..... agaknya kalau ON meter tambangnya tak adalah mencecah RM30 kot.....

Apa kami buat di 1Borneo?

Window shopping cuci mata dan...... opsssss..... window shopping? Mana ada window shopping saja sebab AT dan terbeli dua pasang kain batik....... huhuhuhu



Sekadar info lapuk...... 1Borneo selain berfungsi sebagai kompleks membeli dan membelah.... ada 2 @ 3 buah hotel turut sama beroperasi dalam kompleks 1Borneo. 

Dalam pada sekadar cuci mata dan lenguhkan kaki.... MHD dan QM seperti biasa ada agenda wajib..... iaitu acara makan2..... pergi mana2 sekali pun mesti kena singgah makan.



Singgah makan kat mana lagi kalau bukan KFC..... sarapan KFC..... lunch pun KFC......



Dugaan.... dugaan..... bertugas di bulan puasa.... alah biasa tegal biasa kata adik KFC yang entertain kami.



Pilih jangan tak pilih..... mana satu idaman pewot....... agaknya itulah kata2 staff KFC pada customer kat sebelah kami.....

Lepas selesai MHD dan QM melampiaskan nafsu perut masing2.... kami gerak pulang ke pusat bandaraya, juga naik teksi. Teksi kat 1Borneo mudah dapat..... keluar saja dari entrance berbaris2 teksi menunggu penumpang.



First timer elok juga tanya dulu tambang teksi.... tidak pun cuba baca2 dulu papan kenyataan berhampiran terminal teksi.... ada dinyatakan kat situ senarai tambang teksi mengikut zon. Perlu diingat sekali lagi, teksi di Kota Kinabalu tidak menggunakan meter.



Kembali ke pusat bandar KK kami tidak terus balik hotel tapi singgah sekejap di Centre Point..... untuk tapaw makanan berbuka nanti.

Nasi Ayam CP..... nama kedai yang kami singgah dalam Centre Point untuk tapaw nasi ayam sebagai juadah berbuka. Khabarnya Nasi Ayam CP memang femes saentero KK dengan kelazatan nasi ayamnya.... bagi ambo bolehlah..... sedap juga walau tak sampai tahap marbeles.

Cuma satu ambo tak berkenan dengan Nasi Ayam CP...... cara dia sediakan minuman......



Dibancuh siap2 kemudian dibiarkan ternganga tak bertutup..... kalau ada cicak berak masuk minuman pun tak ada siapa yang perasan. Tapi kata kawan ambo, makanan minuman terbiar macam ni lah sedap.... lalat langau taik cicak semua tu penambah perisa..... prtffffff!!!!!!!

Bila dah balik hotel.... masing2 dah kepenatan..... rehat2 menjelang waktu berbuka. Lepas berbuka pun kami tak kemana2..... rehat cukup2 sebab esoknya kena jalan jauh..... drive 2 jam lebih untuk sampai kampung mertua di Tenom.

Lepas Isya terus zzzzzZZZZZZZZZZZzzzzzzz......

Ariyos!!!!!

No comments:

Post a Comment