Thursday 4 September 2014

Pengalaman Ubahsuai Rumah Baru | Kipas dan Lampu Hiasan

As-Salam, Salam Sejahtera & Salam 1Malaysia,

Boleh dikatakan kesemua lampu perhiasan dan kipas kami beli dari House of Lightings Bandar Puchong Utama, yang sememangnya cukup femes emos.

House of Lightings
No. 33 & 35, Jalan BPU 6
Bandar Puchong Utama
47100 Puchong, Selangor.
Tel: +6012-266 3790 @ +603-5882 3790 

Ada juga dua tiga ketul yang kami beli dari Kedai Lampu Hiasan Achiever Sungai Buloh

Achiever Lighting
No. 51-3 & 53-3
Jalan Nautika AU20/A
TSB Commercial Centre
Sungai Buloh, Selangor.
Tel: +603-6150 8408

Kalau nak dikira dari pilihan dan harga, memang House of Lightings thorbaek - jejak masuk saja ke dalam kedai, memang terus rambang mata.

Tapi yang tak best pasal House of Lightings, sesak machiam pasar malam terutamanya pada hujung minggu. Pendek kata memang bergesel montot.

Achiever Lighting pula, pilihan dan harga tak lah heaven machiam House of Lightings. Tapi orang tak ramai, kita nak memilih barang pun rasa lega yang amat.

Ini antara hasil rampasan di House of Lightings;






Kalau hang pa beli dari House of Lightings dan rumah hang pa tak jauh dari Bandar Puchong Utama, mereka menyediakan perkhidmatan pemasangan lampu2 hiasan dan kipas yang dibeli dari kedai depa. Kos pemasangan ambo tak pasti berapa, ambo tak tanya sebab kepompem rumah ambo jauh dari Pusat Bandar Puchong Utama.

Jadi ambo terpaksa menchari kontraktor untuk kerja2 pemasangan lampu2 hiasan dan kipas. Ambo survey harga dari beberapa kontraktor - Indon, Bangla, malahan kontraktor Cina - biasanya mereka caj RM30 untuk setiap lampu atau kipas yang dipasang. Kalau lampu jenis biasa mungkin murah sikit, tapi kalau jenis chandelier yang kena susun satu persatu, lagi mahal kos pemasangan.

Ambo sedikit bernaseb baek kerana kontraktor yang buat plaster ceiling dan electrical wirering rumah ambo bersetuju untuk pasang kesemua lampu2 hiasan dan kipas tanpa caj tambahan. Kira chin chai lah kata Ah Wai (kontraktor plaster ceiling & electrical wirering). Chin chai pun ambo rasa dia dah kenyang sakan - kontraktor Cina mana pernah chin chai pasal duet maaaaaa!!!!!

Kalau minat D-I-Y, memang lumayan lah kos yang dapat anda jimatkan. Ambo pun minat juga D-I-Y cuma tak berapa nak konpiden je. Alang2 kontraktor plaster ceiling nak tolong pasangkan, 'biaq pi la ngan depa', hehehehehe.

Roger & out!!! 

No comments:

Post a Comment