Monday 23 September 2013

Trip Kerja Ke Port Dickson 2013 - Lexis Port Dickson (The Legend Water Chalet) & Grand Lexis Port Dickson (The Legend International Water Homes)


Lexis Port Dickson (Formerly known as The Legend Water Chalet)
Batu 2 Jalan Seremban
71000 Port Dickson, Negeri Sembilan
Tel: +606-653 2000
Email: For reservation, sila google website Lexis Port Dickson
Website: www.lexispd.com


Grand Lexis Port Dickson (Formerly known as The Legend International Water Homes)
Batu 2 Jalan Seremban
71000 Port Dickson, Negeri Sembilan
Tel: +606-653 2000
Email: reservations@grandlexispd.com
Website: www.grandlexispd.com

Alhamdulillah...... rezeki 2013 dapat menginap di Lexis Port Dickson**** manakala konferensi pula diadakan di Grand Lexis Port Dickson*****. 

Kalau selama ini ambo hanya mampu melihat dengan hujung mata sahaja dengan harga yang ditawarkan, hatta melalui Agoda sekalipun. Tapi disebabkan harga bilik dimasukkan sekali dengan pakej untuk konferensi maka merasalah untuk menginap di chalet atas air tanpa mengeluarkan belanja satu sen pun dari poket sendiri (poket kompeni yang rabak..... hehehehe)..... Alhamdulillah.

Mari kita sama2 rewind balik pengalaman ambo bersama Lexis dan Grand Lexis Port Dickson.....

@ Lexis Port Dickson (The Legend Water Chalet)

Pengunjung ke Lexis Port Dickson boleh memilih untuk menginap di tower suite atau water chalet. Harga yang dipaparkan di Agoda untuk tower suite adalah dari serendah RM317++ manakala untuk water chalet adalah dari serendah RM368++.

Tapi disebabkan harga bilik telah dimasukkan sekali ke dalam pakej konferensi, maka untuk deluxe water chalet kompeni ambo hanya dikenakan bayaran RM200 untuk semalaman termasuk sarapan. Mana nak cari ye tak........

Masa check in, ambo yang berpeluh-peluh baru sampai ni disajikan dengan lemonade sebagai complimentary drinks..... segar rasa tekak. Tak puas secawan dengan muka tak malu ambo minta lagi secawan. Staff yang bawa minuman ok je.... minumlah sampai kembung dia tak kisah pun.... hehehe. Tapi nak habaq mai.... memang lazat dia punya lemonade..... hehehe.


Bukan itu saja, siap ada cold towel..... terasa marbeles dia punya layanan kat situ. Ini first time ambo check-in hotel kelas 4 bintang di Malaysia yang siap sediakan cold towel untuk customer. Masa check-in Sama-sama Hotel KLIA dulu pun tak ada rasanya, walau rate bilik RM600++.


Ini masa nak check-in, habis berkeliaran lari staff reception bila ambo cuba nak snap piccas...... hahahaha. Lawak bebudak yang jaga reception, tapi amatlah customer friendly dan amat membantu.


Malu-malu konon..... dapat gak ambo snap muka korang..... hahahahaha!!!!! Tahniah muka anda menghiasi blog Diari Si Ketam Batu. Bebudak reception di Lexis Port Dickson ni ok semuanya.... thumb up...... customer friendly dan peramah.

Kalau anda memilih untuk menginap di water chalet macam ambo.... dari reception ke water chalet anda boleh naik buggy macam golf cart tu. Nak menapak pun boleh juga..... tapi kalau barang banyak dan chalet anda pula jauh ke laut baiklah naik golf cart saja.

Mari kita terjah water chalet yang menjadi tempat ambo bersarang selama dua malam....


Dapat chalet no 69..... hahahaha...... macam chalet bulan madu la pulop...... hehehehe. 

Kunci..... mana kunci...... kita tengok apa ada di dalam......

Melangkah saja masuk ini yang ambo nampak dulu......


Lantai dia ada cermin lut sinar...... boleh nampak laut kat bawah..... jakun kejap...... hahahaha. Hep!!!!! Apa jakun2..... orang Jakun pun dah maju ke depan la der......

Kemudian mulalah tercari-cari private swimming pool..... mana dia? Mana ada private swimming pool kat Lexis Port Dickson der. Nak bilik yang ada private swimming pool kena check-in kat Grand Lexis Port Dickson der...... jangan konpius.

Dah tu apa yang ada kat water chalet Lexis Port Dickson?


Ada private jakuzi je der...... tapi ok juga sebab jakuzi dia di luar tandas dan bilik mandi. Kemungkinan untuk tercemar dengan sisa2 bahan kumuh amatlah rendah...... hehehehe. Jakuzi dia tak besar mana, bebudak kecil selesa le kot berendam tapi kalau mak dengan bapak budak masuk bersama, macam badak berendam la pulak jadinya.

Disebabkan masuk chalet saja kita nampak jakuzi, bilik mandi dan tandas. Jadi bilik kita sembang kemudian ye. Kita jenguk dulu tandas dan bilik mandi..... yang bagusnya ketiga-tiganya diletakkan berasingan. Tak adalah mengganggu umat yang sedang melepaskan hajat, mandi junub atau anak2 yang nak berendam dalam jakuzi pada masa yang sama.


Yang pintu ternganga tu bilik mandi manakala sebelahnya toilet. Kebersihan amatlah ok..... tandas pun memang selesa untuk sesi melepaskan hajat. Cuma yang ambo tak berapa berkenan sliding door bilik mandi, susah benor nak menutupnya. Kena cuba tiga pat kali baru boleh lock dengan selamatnya. Bukan apa kot tengah shiok mandi sekali terbuka pintu, kesian opismate ambo kot ternampak ekor terjuntai ke depan...... huhuhu.


Opposite jakuzi ada sinki tempat gosok gigi, berbedak atau nak cuci muka. 

Kalau kita fokus pada sebelah kiri sinki akan nampak benda ni....


Segala macam items yang biasa kita jumpa dalam mana2 bilik hotel kecuali yang satu ni...... ambo fokus lagi dekat.....


Procare mouth wash..... perisa cool mint lagi tu...... ini first time ambo menginap di hotel yang siap sediakan mouth wash perisa cool mint...... betul2 untuk pengunjung berbulan madu nih..... kahkahkah...... ke ambo yang dah ketinggalan komuter..... hotel la ni memang sediakan mouth wash ek?

Kita tinggalkan kejap kisah Procare mouth wash..... kita melangkah pula ke ruang tempat beradu.


Ini dia..... katil amat luas dan cukup empuk untuk melelapkan mata. Kalau saiz kecil molek memang tiga orang ngam2 boleh baring..... kalau saiz badak berendam dua orang cukup le kot......

Tapi kalau datang lebih dari dua pun tak apa..... sebelah katil besar tu ada satu lagi ruang untuk beradu.......


Nampak tempat opismate ambo dok melepak tu..... satu lagi ruang macam single bed gitu...... p/s: baik hati sungguh brader opismate ambo tu..... 2 malam kat single bed itulah dia tido manakala ambo conquer queen/king size bed...... hehehehe..... trimas der.

Nak tengok TV...... silakan.....


Tapi apa curlasss datang jauh2 sekadar nak tengok TV...... kalau nak tengok TV baik duk rumah je der. Mai kita saksikan keindahan laut Port Dickson dari tirai kamar........ 


Seaview kata omputih...... tapi water chalet yang ambo menginap tu tak berapa nak seaview sangat sebab berhadapan dengan chalet orang lain dan dekat sangat dengan daratan. Nak lagi marbeles dia punya seaview sila pilih chalet paling jauh dari daratan.


Pandangan dari chalet ambo...... jenuh nak cari angle tetap nampak chalet orang lain.....


Dari sudut yang lain pula...... kalau takut tsunami anda boleh pilih untuk menginap di tower suite (bangunan putih belah kiri).

Lenguh kaki berdiri ye?


Boleh duduk2 bila kaki dan lenguh..... comel je kerusi malas dia.

Dah habis review serba sedikit berkaitan bilik..... kita sembang pasal makan2 pula. Ambo berkesempatan untuk sarapan dan dinner di Lexis Port Dickson. No complain kata ketua kampung ambo, everythings kena dengan selera tekak. Ni ada piccas sikit buat tatapan semua.

Ini masa breakfast..... sedap mee goreng dia.



Ini pulak masa dinner.....



Sempat capture side menu sahaja..... main menu segan nak snap piccas sebab hidangan secara ala-carte....... kena pula semeja dengan jemputan VIP, takkan nak snap picca la pulak masa VIP dok sibuk senduk nasi.

Lupa nak tunjuk luaran hotel awai2 tadi.....


Lorong2 sebegini mengingatkan ambo kepada Colmar Tropicale. Nanti golf cart akan menyusuri lorong2 sempit sebegini untuk hantar pengunjung ke bilik masing2...... mana nak cari pengalaman sebegini ye tak?


Mini garden di antara blok penginapan.

Disebabkan ambo ke Lexis atas tujuan rasmi, jadi tak sempat nak explore kemudahan2 rekreasi yang disediakan. Ada outdoor swimming pool, games room, bar dan massage kalau sapa2 yang berminat.

@ Grand Lexis Port Dickson

Grand Lexis pula lokasi tempat kami berkonferensi bagai. Tak ada rezeki nak menginap di bilik yang ada private swimming pool. Mungkin rezeki bersama famili nanti. Kalau ikut harga di Agoda, kadar bilik untuk Deluxe Suite bermula pada harga RM524++ manakala Pool Villa pula pada harga serendah RM552++.


Di Grand Lexis Port Dickson pun ada complimentary drink. Air kaler merah tu pun sedap.... bukan sirap tapi ada rasa lemonade juga. Ini pun saya balik2 minum..... FOC tak ada sape nak marah kalau anda minum banyak kali. Kekadang kalau rasa haus masa melepak kat lobi ambo buat macam rumah sendiri saja, ambil gelas dan tuang sendiri...... hehehehe.

Nak tunjuk piccas bilik tak boleh sebab memang tak menginap kat sini. Jadi tunjuk piccas lobi dan masa dinner sajalah.

Ini ruang lobi Grand Lexis..... masa ni dipenuhi dengan pelancong2 dari Hong Kong dan Tanah Besar China. Sikit punya bingit telinga dengar kaum mereka ni dok sembang..... sembang je pun macam nak bergaduh...... huhuhu....


Lobi dari sudut yang lain..... ini laluan menuju ke lif.....


Kalau berminat dengan live entertainment dan nak dengar live show boleh lepak2 kat Lanun Bar. Masa ambo pergi ada band Philipines tengah performed.


Tapi performance band High Steps ni tak sempat ambo follow sebab siang malam ada benda berkaitan konferensi ambo kena urus. 

Masa malam terakhir kami semua berpeluang dinner di Sky Terrace. Ruang makan terbuka di puncak Grand Lexis. Boleh nampak bandar Port Dickson bercahaya pada waktu malam.

Antara hidangan pada malam tersebut.....



Sky Terrace pada waktu malam.....



@ The Hibiscus Port Dickson - coming soon

Ini merupakan projek terbaru pemilik Lexis dan Grand Lexis. Gugusan chalet menganjur ke laut dan dinamakan The Hibiscus Port Dickson. Masa sembang2 dengan security Grand Lexis, The Hibiscus dijadualkan untuk mula menerima pengunjung pada pertengahan tahun hadapan. Sama2 kita tunggu dan saksikan..... mercu tanda baru bagi industri pelancongan Port Dickson.



Ariyos!!!!!!!

2 comments: