Friday 24 January 2014

Bercuti Ke Sabah 2013/2014: 1Borneo Hypermall..... Destinasi Wajib Kunjung Kalau Kami Ke Kota Kinabalu

As-salam buat semua readers DSKB yang dimuliakan...

Ada beberapa entri lagi berkaitan percutian kami ke Sabah yang masih belum dipublish..... kita selow-selow dayung lah ye. 

Entri yang lepas kita dah sembang pasal tempat-tempat yang boleh dilawati di Tenom, Sabah. Kali ini kita sembang pasal Kota Kinabalu pula.

Opkoz sudah banyak info berkaitan percutian di Kota Kinabalu kan... nak sembang panjang pun rasanya macam tak guna juga. Jadi kita sembang ringkas-ringkas sajalah kan...  

Anyway, kenapa kami suka suki sangat ke 1Borneo Hypermall?

Tak ada alasan khusus sebenarnya... cuma kebetulan rasa seronok sebab semuanya dibawah satu bumbung. Hotel, shopping mall, eateries, cinema etc.... alasan tak blehh blahhhh!!!

Ok kalian... kita mulakan penceritaan dengan bagaimana mahu ke 1Borneo dari airport..... nak mudah ambil saja teksi!!! Kalau dah biasa boleh juga jalan kaki keluar dari area airport kemudian cari bas..... 

Keluar dari airport kami terus cari teksi untuk ke 1Borneo Hypermall. Tambang teksi Airport KK-1Borneo RM50 sehala. Kalau ambil dari pusat bandar untuk ke 1Borneo, RM30++ sehala.

Nak habaq juga, kami dah booking bilik penginapan di Grand Borneo Hotel. Nak check-in awal memang tak boleh sebab baru jam 11.30 pagi. Jadi kami tinggalkan dulu luggage di Grand Borneo kemudian keluar jalan-jalan cuci mata dan cari makan.

Masa jalan-jalan cari makan jumpa boutique kegemaran ambo... G2000... yippeee!!! Shopping dulu apa yang patut. Kenapa G2000... ekcelli ambo suka cutting baju dan seluar di G2000. Rasa muda remaja dan encem bila ambo memakainya ke opis... hehehe!!!

Antara yang sempat ambo sambar, 4 helai seluar kerja. G2000 punya marketing, kalau beli dua helai baru dapat discount 50% untuk item kedua. Jadi kena beli dengan bilangan genap kalau mahu harga murah.

Chumil tak Kak Tonnnn..... chumil!!!!!! Pandang atas nampak sales lady G2000 yang chumil dan bila pandang bawah nampak kaki ambo dan HM yang tidak kurang juga chumilnya... hehehehe.

Kalau ikut hati nak saja borong beberapa helai baju kerja tapi.... kontol... kontrol... kontrol.... perbelanjaan berhemat beb!!! Tunggu baju kerja di gobok rumah lunyai baru kita beli baru. Seluar kerja memang keperluan mendesak... jadi dimaafkan bila borong 4 sekali harung.

Okied... sebelum lebih banyak duit mengalir keluar masuk poket towkey G2000... jom maknya kita cari makan dulu. Perut dah lapor minta diisi ni...

Ada banyak pilihan eateries di 1Borneo.... tapi kami explore yang ini.....

Chinese foods... ambo dan HM memang suka banget. Menu dia shodap dan paling penting halal toyyiban!!! Jangan ragu-ragu ye...

Nampak biasa-biasa je kan... tapi serius shodap!!! Malay dishes yang ada sentuhan chinese food.

Dap.... dap.... sehingga menjilat jari kaki der. Memang nampak simple dan poyo je, tapi bila masuk ke mulut... fuhhhh!!!!!

Dulu masa belajar sekitar Kajang, ambo dan HM sering lepak-lepak di The Mines. Food Court sana ada satu nyonya buka kiosk makan, dia punya menu.... fuhhhh mengancam qolbu, masakan melayu tapi ada sentuhan chinese food!!!

Lepas dari situ ambo dan HM tak jumpa dah kedai yang sajikan hidangan sama. Kalau ada pun ragu-ragu pula kami nak terjah, entah halal atau tidak... huhuhu!!!

Alang-alang dah sebut The Mines Food Court, nak habaq mai juga di situ ada juga satu uncle Cina tua... jual claypot chicken rice dan sizzling noodles. Dia punya sentuhan, meleleh air liur beb!!! Tapi malang lepas uncle Cina tu pencen dan anak dia ambil alih, dia punya claypot chicken rice dah tak sesodap dulu. Meroyan den!!!! 

Hahahahaha..... rindu lak dengan claypot chicken rice yang shodap!!!

Okied... perut dah kenyang kita jalan-jalan dululah sambil tengok wayang...

Masa kami ke sana, Christmas bakal menjelang. Jadi Santa Claus dan Santa Rina ada di mana-mana. 

Layan movie di 1Borneo tapi tak ingat cerita apa. Tapi kan seat di GSC memang tak best lah berbanding TGV!!!

Audition Skool of Lawak.... layanzzzzz!!!!

Tengok wayang sudah.... jadi penonton audition Skool of Lawak pun sudah.... perut kembali lapor la der. Jom kita gi makan-makan dulu maknya.

Secret Recipe... here we cum!!!!!


Kelabu ashap la pulop!!!! Tapi deco dalaman Secret Recipe di 1Borneo memang santai... relax je.


Seafood curry laksa/noddles.... terasa hingga ke ari-ari dia punya shodap. Memang kena repeat. HM order yang atas tu, apa namanya ntah.... tawaq habaq tapi kalau diet oklah.

Menchongkam qolbu sungguh seafood curry laksa/noodles di Secret Recipe. Portion dia pun banyak... memang malam tu lena sungguh ambo tidoq....

Lepas lepak-lepak di Secret Recipe.... kira ending untuk aktiviti pada hari pertama di KK.... balik bilik dan tidoq.....zzzzZZZZZ!!!!

Sekian.

1 comment:

  1. Assalamualaikum..
    kami akan MeRealisasikan percutian anda bila berkunjung ke sabah,
    Syarikat SUHAZRINAH ENTERPRISE SDN.BHD adalah syarikat ‘Taxi Limousine’ yang beropersi sejak 5 Tahun yang lalu, mempunyai pengalaman yang mendalam tentang tempat-tempat yang menarik di sabah.
    Kami menjemput anda ke sabah untuk bercuti dengan kadar Harga yang rendah dan berpatutan,
    sila hubungi kami untuk mendapatkan pakej yang lengkap.
    +6016 8392919 (whatsApp, wechat, Telegram & Kakao Talk)
    email: taxisabahlimo.com
    http//:www.taxisabah.com
    Terima kasih Admin..

    ReplyDelete