Monday 27 January 2014

Bercuti Ke Sabah 2013/2014: Pasar Filipina..... Tak Sah Datang Sabah Kalau Tak Singgah Sini!!!!!

Pasar Filipina memang sudah sinonim dengan tema percutian ke Sabah... pendek kata kalau pergi Kota Kinabalu tapi tak singgah Pasar Filipina dah jadi machiam... betul ke ko pegi KK der? Haaaa gittew!!!! Nak tak nak memang kena singgah... paling tidak jalan-jalan cuci mata.

Apa ada di Pasar Filipina yang havoc sangat tu der?

Haaaaa.... apa lagi, kan ke Pasar Filipina turut dikenali sebagai Pasar Kraftangan? Jadi kebanyakkan bahan jualan adalah kraftangan asli Sabah, paling famous amous adalah mutiara asli Sabah. Sembang pasal mutiara asli, khabarnya ada kekdah tertentu untuk mengenali mutiara tersebut asli atau tidak.... paling mudah kena perhati shape mutiara tersebut, kalau bulat shantek je pasti mutiara belaan (bukan pelesu ye cuma bukan yang secara aslinya terbentuk secara alamiah). Lain-lain ambo tak berapa nak tahu... hehehe!!! Kena rujuk pakar dan peminat tegar mutiara asli Sabah.

Apa lagi der.... hmmm, makanan ringan dan segala machiam kuih muih asli Sabah. Ini memang wajib beli sebagai buah tangan untuk kekawan dan keluarga yang setia menunggu di Semenanjung... sepaket sorang pun jadi der.

Kalau nak rasa seafood yang murah-murah pun boleh datang Pasar Filipina... ada gerai seafood. Seafood dia memang murah dan fresh!!! Masih ada bau laut kata orang Sabah, lepas tu makan dengan nasi panas yang masih berasap... fuhhhhh!!! Sedap der....


Shodap-shodap dan murah-murah. Manis mulot siap boleh mintak bungkusan extra.


Tidak tahu mana mahu beli.... boleh choba rasa dulu bah!!!!. Nak rasa sampai kenyang pon tiada siapa mau marah.



Sampai ada yang tertido!!!


Kami dulu-dulu kalau pergi KK memang wajib beli mutiara tapi kini tak berapa sudah. Tapi segala machiam kuih-muih dan keropok mesti borong. Boleh buat kudapan sambil layan Asteruk!!!

Kalau kamu perasan... di Pasar Filipina juga ada ramai pendatang Pilaks buat biznes ubahsuai pakaian di kaki lima pasar. Berbekalkan mesin jahit Singer yang jenis manual, bangku kecil... duduk-duduk lah mereka menunggu pelanggan.

Ambo pun pernah dapatkan khidmat mereka, minta potong kaki seluar kasi pendek. Murah juga bah kalau kau boleh cakap Sabah. Boleh tawar menawar lagi.

Juga kalau kamu perasan ada ramai juga pengemis yang terdiri daripada kanak-kanak Pilaks. Bikin rimas bah, tapi bikin kesian juga... umur machiam anak-anak ambo mengemis demi sesuap nasi. Kadang kadang boleh jumpa anak-anak Pilaks jalanan ini hanya tidur beralaskan lengan di kaki-kaki lima.... bikin pilu bah!!!

Oklah... kita berhenti di sini dulu. Nanti kita sambung lagi sembang-sembang Sabah!!!

Sekian.

2 comments:

  1. just nak crt time ktrg jln2 kat kg air xjauh dr pasar filipin ni.... kawan sy kena pau dgn budk2 filipn or suluk kat sana...habis duit sunglas jam kena sapu....harap2 berhati2 la kalu jln di kampung air...

    ReplyDelete
    Replies
    1. pernah dengar juga cerita sebegitu. saya sendiri tak berani ke sana kalau keseorangan.

      Delete