Wednesday 3 September 2014

Pengalaman Ubahsuai Rumah Baru | Plaster Ceiling & Wirering

As Salam, Salam Sejahtera & Salam 1Malaysia,

Kita sambung sembang pasal pengalaman masuk rumah baru. Perkara pertama yang kami renovate adalah pasang plaster ceiling dan buat wirering tambahan. 

Kontraktor yang terlibat adalah Emchek Ah Wai, yang kebetulan membeli rumah di kawasan yang sama dengan kami. Rumahnya pun tak jauh dari rumah kami, deretan belakang saja.

Kami kenal Ah Wai ni pun sebab tetiba dia datang menyinggah masa kami jenguk2 rumah semasa masih dalam pembinaan. Asal kami jenguk rumah saja, pasti Ah Wai datang menyinggah untuk promote plaster ceiling dan wirering. 

Dah kami rasa machiam dia ni ada pasang CCTV kat mana2, machiam tahu2 saja kami ada datang untuk jenguk rumah. Kekadang kami sengaja tak buka pintu, tapi sabirun sungguh dia duk tunggu kat luar pagar ekekekeke.

Mula2 rasa rimas gak, sebab kalau buleh kami nak chuba tanya kontraktor laen juga. Tapi lama2 nampak menarik juga design plaster ceiling yang ditunjuk oleh Ah Wai. 

Siap dibawanya kami ke salah satu rumah yang sedang dipasang plaster ceiling olehnya. Rumah sape la agaknya, TQVM tuan rumah dan maaf kami masuk tanpa izin. Nampak kemas dan chantek hasil kerjanya.

Lagi pula Ah Wai tinggal di kawasan perumahan yang sama dengan kami, kalau berlaku apa2 machiam ceiling runtuh ke, nanti senang kami nak chari dia.

Jadinya kami bersetuju untuk lantik Ah Wai sebagai kontraktor untuk menyiapkan plaster ceiling dan buat wirering tambahan. Ah Wai pula subcon kerja2 plaster ceiling kepada kawannya manakala wirering kepada adiknya.

Agaknya kalau saya direct saja kontek apek yang buat plaster ceiling tu mesti dapat harga lagi murah. Tapi masalahnya tanpa Ah Wai, mana mungkin saya tahu nombor telefon apek tersebut, hukallohhhhh!!!

Design yang kami pilih adalah yang jenis kotak2 tu, yang jenis orang kata buat simpan habuk tu!!!! Orang katalah, design yang kami pilih ni nanti buat simpan habuk saja, dan jenuh kena bersih selalu. Tak apalah, simpan habuk pun simpan habuk lah, dah kami suke design tersebut hehehehe.

Kami buat plaster ceiling untuk satu rumah, dalam tandas pun habis kena plaster ceiling. Ruang tamu utama, dapur kering dan bilik tidur utama kami buat plaster ceiling jenis kekotak, laen2 area buat plaster ceiling biasa saja.

Kos yang kami habes in total RM7800, plaster ceiling dan segala machiam wirering dalam plaster ceiling tersebut. Itu pun dah sakan kami nego, siap minta harga tersebut dah termasuk kos untuk mentol segala. Tapi kami tambah juga RM600 untuk beli lampu LED.


Semasa kerja2 pemasangan plaster ceiling ini, sesekali ambo singgah juga untuk jenguk progress. Janji Ah Wai, paling lama 2 minggu buleh siap, plaster ceiling dan wirering sekali. 

Gambirun atas adalah kerja2 awal pemasangan plaster ceiling. Kerangka besi dipasang. Pada masa yang sama kerja2 wirering turut dijalankan serentak.


Mamat tak berbaju ini adalah adik kepada si Ah Wai, dialah yang buat kerja2 wirering. Nampak kemas hasil kerjanya, wire2 elektrik disimpul kemas dan guna pipe untuk melindungi wire2 dari dimamah oleh si tikus.

Selepas pada itu, ambo tak jenguk dah kerja2 pemasangan plaster ceiling tersebut sebab ada urusan di kampung. Sekembalinya ambo dari kampung 2 minggu kemudian, segalanya telah siap.


Gambirun kat atas ini design plaster ceiling di ruang tamu, dapur kering dan bilik tidur utama. Lampu LED dalam kekotak plaster ceiling untuk ruang tamu dan dapur kering kami gunakan kaler kuning. Manakala untuk bilik tidur utama, LED yang kami pilih menggunakan kaler biru.


Lampu2 hiasan dan kipas pun dipasang oleh adik si Ah Wai. Upah pemasangan dah termasuk dalam upah pemasangan plaster ceiling. Nak kata jimat pun tak juga, sebab sebenarnya harga yang dikenakan oleh Ah Wai untuk pemasangan plaster ceiling dan wirering agak tinggi jika dibandingkan dengan kontraktor yang lain. Cuma ambo amat berpuas hati dengan hasil kerjanya.

Selain daripada itu, ambo juga guna khidmat Ah Wai untuk buat wirering tambahan. Maklum sajalah, berapa sangat soket dan plug elektrik yang disediakan oleh pemaju. Nak tak nak memang kena tambah, tambah beberapa electric plug di dapur kering, ruang tamu dan bilik tidur. 

Disebabkan banyak penambahan soket dan electric plug, Ah Wai kata kena pasang juga 2 unit breaker circuit untuk keselamatan. Ini penting untuk elak overload serta litar pintas, kata Ah Wai lah. 

Kami juga pindahkan soket telefon dan soket untuk Astro ke sudut yang lain sebab soket yang disediakan oleh pemaju semachiam tidak ngam dengan susun atur perabot kami. 

Total kos yang dikenakan RM4200 - tambahan soket/plug, 2 unit breaker circuit dan soket telefon/Astro.

Kemudian Ah Wai promote lagi untuk buat wirering bagi auto-gate. Katanya baik buat awal2, nanti kalau dah siap pasang jubin, susah mau buat kerana kena pechahkan lantai. Ukies, ambo termakan lagi umpan si Ah Wai. Tambah lagi RM1000 untuk wirering auto-gate, tapi ambo minta harga tersebut dah termasuk sekali wirering untuk pasang lampu atas pagar luar rumah dan untuk pasang satu soket bagi memudahkan ambo vacuum kereta.

Semua sekali RM13600 duet ambo mengalir masuk ke poket Ah Wai and The Gang. Itu baru plaster ceiling, wirering tambahan dan auto-gate. Belum laen2 renovation lagi tu. Betul lah orang kata, nak renovate rumah baru, poket kena kembang semangkuk baru chun.

Adehhhhhhh!!!!!

Roger and out.

42 comments:

  1. sy ad buat kerja2 plaster siling, 0125884828adam

    ReplyDelete
  2. sy ad buat kerja2 plaster siling, 0125884828adam

    ReplyDelete
  3. Ubah suai rumah dan pejabat..membina kolam ikan dan landskap terbuka untuk area bangi,kajang.cheras,serdang.puchong dan nilai.. Hubungi sy 0192945175

    ReplyDelete
  4. Ubah suai rumah dan pejabat..membina kolam ikan dan landskap terbuka untuk area bangi,kajang.cheras,serdang.puchong dan nilai.. Hubungi sy 0192945175

    ReplyDelete
  5. mna nk murah plaster syiling area seremban

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan guna shahril adam 0125884828 kontraktor

      Delete
    2. Jgn lah mencari harga yg terlalu murah tp kerja x seperti yg d harap dan tdk berkuality...carilah harga yg berpatutan ...

      Delete
    3. Jgn lah mencari harga yg terlalu murah tp kerja x seperti yg d harap dan tdk berkuality...carilah harga yg berpatutan ...

      Delete
  6. salam.... saya ada memasang plaster siling (area JB)..Tel: 01127575266..wasapp..

    ReplyDelete
  7. Hubungi sy bila ingin membuat renovat umah dan pejabat..seperti pasang tile,plaster siling,sambung rumah/dapur,wayaring,plimbing,autogate,owning dan grill,buat porch keta,lantai vinyl,wallpaper,mengecat,waterprofing dan lain2... Terbuka untuk kawasan bangi,kajang,putra jaya,serdang,ceras,puchong,dan nilai, hubungi sy(amir) 0192945175 or wssp 01129110298

    ReplyDelete
  8. SALAM..
    just nk promot je klu berminat nk wat plaster ceiling
    sila cl no 0122257152 dia wat murah.. name dia ncik izad
    umah sy pon wat kt dia mmg cntik n puas ati
    x rugi wat ngn dia.

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. kami dari JBP MAJU CONSTRUCTION & TRADING menawarkan perkhidmatan pengubahsuaian rumah dan pembinaan rumah ..untuk maklumat langjut tentang syarikat kami ,boleh call :
    013-6907173 (emy)
    emel : jbp.maju@yahoo.com
    website : www.jbpmajuconstruction.simplesite.com

    ReplyDelete
  11. Salam ada spe2 perlukan perkaja plaster ceiling atau ingin d bagi pajak. Bleh lah call no ni 0178391614 area sabah kk

    ReplyDelete
  12. Salam ada spe2 perlukan perkaja plaster ceiling atau ingin d bagi pajak. Bleh lah call no ni 0178391614 area sabah kk

    ReplyDelete
  13. Salam... saya baru pas reno rumah saya... area paya rumput melaka... rumah semi d single storey.. 30x48 build up... 40x85 total keluasan... besar la gak.. banyak cermin plak tu :)
    Nak share pengalaman.. scope reno : cornice utk ruang tamu n dry kitchen, kitchen cabinet plus tall unit utk dry kitchen (agak luas), table top for wet kitchen, wiring plus installation termasuk auto gate wiring & door bell, tv panel, tv hanging kabinet, grill utk satu rumah, tambah tembok batu kat wet kitchen plus pintu besi... saya survey 5 contractors... quotation average rm40k.. but finally saya jumpa ah keong... quotation dia cuma rm27k... rumah saya dh 80% complete.. keje kemas... contractor dia pun sume jenis tua2 n experience... ramai gak teman ofis saya dh start mintak quotation dari dia... rasa nak share cuz price dia sgt bagus plus keje pun kualiti... dia cover area melaka seremban hingga ke kl... bley minta quotation for free n compare dgn kontraktor lain... manela tau bley save $$$ :)
    if nak more detail, bley pm saya... 0165444303...saya bley share skali pix umah saya :)

    ReplyDelete
  14. KAMI MENYEDIAKAN PERHIDMATAN DENGAN HARGA YANG MURAH DAN BEPATUTAN

    -WIRING
    pasang kipas baru
    pasang lighting timer
    pasang lampu baru
    pasang water heater
    pasang cctv
    pasang door ball
    tambah camera
    checking & repair
    wiring networking
    wiring telephone
    wiring renovation
    wiring aircond
    Electrical services
    tambah point
    tambah plug
    wiring trip
    upgrade DB box 3fase
    alih meter tnb
    aply meter tnb

    -DLL
    pasang plaster
    siling pasang partition
    pasang tiles/jubin
    plumbing repair
    welding repair
    mengecat
    bumbung leaking
    Renovation office & shop

    KAWASAN KL/PJ 24JAM

    berminat hubungi
    zali
    0182755546
    0136654505 (whatsapp only)

    ReplyDelete
  15. Plaster siling rm4. Area selangor. 0125884828 shah klang

    ReplyDelete
  16. Rm4 plaster siling selangor. 0125884828 shah klang

    ReplyDelete
  17. Boleh contact kontraktor renovation hidkal service ( 0189474001 )

    Company cover area selangor/KL

    Kerja dilakukan sepenub masa

    Whatsapp (0189474001) terus untuk mendapatkan wiring PERCUMA PERCUMA

    ReplyDelete
  18. ASSALAMUALAIKUM TUAN/PUAN. KAMI KONTRAKTOR RENOVATE DAN BUAT RUMAH AREA SELANGOR TERUTAMA LEMBAH KLANG. KERJA BERMUTU DAN ADA WARANTY. SILA HUBUNGI 0122528706 MAT. SEBUTHARGA/QUOTATION DAN SITE VISIT PERCUMA. TERIMA KASIH.

    ReplyDelete
  19. assalamualaikum, jika perlukan tukang pasang kekuda atap besi dan atap rumah (light weight steel roof trusses) termasuk siling kapur murah-murah boleh whatsap 0199862086 atau layari atapkekudabesi.blogspot.com untuk melihat hasil kerja. terima kasih

    ReplyDelete
  20. Asalamualikum saye mbuat kerje sendri plaster ciling mengecat wayring senag bincang 0123441137 terimakasih

    ReplyDelete
  21. 0162667906 pakar renovate rumah (awie)

    ReplyDelete
  22. pasang siling plaster dan ubah suai rumah

    ReplyDelete
  23. 0162667906 pakar pasang plaster siling dan ubah suai rumah

    ReplyDelete
  24. 0176620117 orang pasang tile dll
    Kl dan selangor

    ReplyDelete
  25. buat dengan org kita nama dia amir. mmg cun and puas hati, bagi design apa pun insyaAllah dia layankan ajer, harga pun okay tak mahal bebenor

    ni contact dia

    +60176986339

    ReplyDelete
  26. asalam si ketam batu...pkai lampu(konon simpan habuk) tu terang x berbanding lampu kalimatan?? sy pn minat lampu habuk tu😂

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam tuan, memang terang (rumah jiran saya). Tapi saya pilih yang malap sikit, nak bagi suasana romantik hahahaha.....

      Delete
  27. WIRING 
    pasang kipas baru 
    pasang lampu baru 
    pasang water heater 
    wiring aircond 
    tambah point 
    tambah plug 
    wiring trip 
    -DLL 
    pasang plaster 
    siling pasang partition 
    pasang tiles/jubin 
    plumbing repair 
    mengecat 
    bumbung leaking 
    Call 0143463179

    ReplyDelete
  28. Perkongsian pengalaman pasang plaster siling yang menarik.

    Semoga blog ini jadi rujukan bagi mereka di luar sana, yang berkeinginan untuk pasang plaster siling rumah.

    Plaster Ceiling Banting

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum. . Saya kontraktor renovation berlesen dan berpengalaman lbh 15thn.. Beroperasi disekitar negeri kedah, penang n perak utara..
    Blh contact saya utk sebutharga percuma.. 017-4376366

    ReplyDelete