Wednesday 21 October 2015

BeRSaRaPaN SeLeRa PaNTai TiMuR Di D'GaNu SeLeRa BeSuT @ FooD CouRT DaTaRaN KuaLa KuBu BaRu


Kalau ada yang on the way ke Bukit Fraser, bolehlah singgah Food Court Dataran Kuala Kubu Baru untuk makan2 atau sekadar untuk menghilangkan lenguh memandu.

Ada beberapa kedai makan yang agak popular di Food Court Kuala Kubu Baru, antara yang paling pemos amos adalah Asam Pedas. Memang sering menjadi tumpuan penduduk setempat dan mereka yang dalam perjalanan untuk ke Bukit Fraser.

Tapi yang ambe nak review pada kali ini bukan Asam Pedas tapi jirannya iaitu D'Ganu Selera Besut. Pada namanya saja sah2 menu yang ditawarkan berasaskan selera orang pantai timur.

Kunjungan ambe ke D'Ganu Selera Besut adalah pada waktu pagi, untuk bersarapan sebelum meneruskan perjalanan ke KPJ Rawang (guna jalan lama, gegeh tak nak bayar tol).

Antara menu untuk sarapan pagi di D'Ganu Selera Besut adalah nasi berlauk, nasi dagang, nasi minyak dan kuih muih. Aneka jenis lauk terhidang membuka selera, sehingga tak tahu nak kaut yang mana satu.

Tamak punya pasal, segala jenis lauk mahu disenduk masuk pinggan. Tengok sahaja pun dah buat kecur liur, bila masuk ke mulut tak terkata sedapnya (pada selera tekak ambe lah). Tapi selera kena kontrol, muda2 dulu bolehlah suap segala aneka masuk perut. Bila usia menjelang 4series, segala penyakit mungkin datang menjengah, jadi pemakanan terpaksalah dijaga rapi (uhuk uhuk uhuk napsu makan menangis).

Antara menu yang menjadi santapan kami sekeluarga pada pagi tersebut. Anak2 memang menjadi kelaziman untuk bersarapan sama ada dengan nasi lemak ataupun nasi kerabu. Manakala ambe sah2 nasi berlauk menjadi pilihan. Kelazatan nasi berlauk terletak pada sambalnya, tidak terlalu pedas dan juga tidak terlalu manis manakala gulainya perlu sedikit berlemak. 

Final verdict; memang tak rugi singgah sini untuk bersarapan. Harganya juga berpatutan dan boleh dikategorikan sebagai murah. Jadi kalau anda kebetulan on the way ke Bukit Fraser, cuba2 lah untuk bersarapan di D'Ganu Selera Besut, Dataran Kuala Kubu Baru.

Address;
D'Ganu Selera Besut
Dataran Kuala Kubu Baru.
Kuala Kubu Baru, Selangor.

GPS;
N/A

Contact number;
+6012-528 4178

Facebook;
N/A


1 comment:

  1. Datang menjengah. Wah bolehlah menyinggah sini. Ada plan nak ke Fraser akhir tahun insyaAllah

    ReplyDelete