Tuesday 27 October 2015

SaRaPaN NaSi BeRLauK aYaM GuLai TeMPoYaK @ GeRai MaKaNaN DaN RuNCiT KuaLa LiPiS



As-Salam dan Salam Sejahtera,

Belum habis lagi cerita pasal Kuala Lipis, entri terdahulu berkaitan nasi lemak. Entri ini kita sembang pasal nasi berlauk ayam gulai termpoyak pula.

Dah namanya nasi berlauk, bagi orang pantai timur sah2 merujuk kepada hidangan untuk sarapan pagi. Sah2 juga nasi berlauk merupakan menu kegemaran ambe untuk bersarapan.

Tapi ini pestaim ambe bersarapan berlaukkan ayam gulai tempoyak. Juga pestaim ambe jumpa gerai di pantai timur yang menyajikan ayam gulai tempoyak untuk lauk pauk sarapan pagi.

Tertarik untuk menchoba dan outcomenya adalah.....


Mantop meletop sampai bermandikan peluh dibuatnya, bukan setakat sedap tapi pedasnya ya ampun pak!!! Entah berapa kilo cili padi ditaruknya, namun pedas yang buat makin berselera hahahaha!!!

Rasa rugi pula tak minta nasi lebih masa order tadi, nak tambah rasa malu la pulok sebab pengunjung agak ramai. Nanti nampak kebarus sangat.

Trivia : Apa maksud K.E.B.A.R.U.S?

Kombinasi yang mantap untuk memulakan hari baru, nasi putih plus ayam gulai tempoyak plus sambal bilis dan sambal belacan. Meletop-letop dibuatnya.

Masa tulis ni pun dah mula terbayang dan meleh-leleh ayaq liuq keluaq. Tak senonoh sungguh ghupenyer LoL. Tapi seriyes memang sedap dan memang dah set dalam kelapa kepala akan repeat kalau turun Kuala Lipis lagi.

Pada pemerhatian ambe, gerai ini sememangnya terkenal di kalangan penduduk setempat. Pelanggan silih berganti memunculkan diri untuk menjamu selera. Kebetulan hari tersebut hujan turun, tidak lebat tapi berpanjangan, kesemua pelanggan kelihatan tekun melahap penuh berselera. Maklumlah makanan di sini memang sedap, ditambah dengan hari hujan membuatkan selera makin menjadi-jadi.

Ok, selain dari nasi berlauk apa lagi yang ada?

Machiam2 ada de. Nasi lemak, nasi putih dengan beraneka lauk, mee goreng, meehun goreng dan laksam pun ada. Kuih muih pula cukup meriah beraneka rupa dan warna. Harga pun cukup murah, kalau kat KL jangan harap ada kuih 3 seringgit. Tapi di gerai ini, kuih muih masih dijual dengan harga RM1 untuk 3 biji.

Mesti hang pa tertunggu-tunggu ambe bagi alamat kan?

Mintak maap de, ambe tak ada alamat lengkap. Tapi landmark untuk cari gerai ini cukup mudah. Set saja pada Waze untuk cari Sekolah Menengah Kebangsaan Orang Kaya Haji, Kuala Lipis atau Balai Bomba Kuala Lipis. Memang mereka bertiga ni hidup berjiran rukun damai.

Gerai Makanan dan Runcit Kuala Lipis hanya bersebelahan dengan SMK Orang Kaya Haji. Nun depan sikit nampak merah2 itu adalah Balai Bomba Kuala Lipis. Jumpa salah satu maka terjumpalah ketiga2nya.

p/s : Gegeh cari angle supaya nampak tulisan Kuala Lipis hahaha! 

Alamat;
Set saja pada Waze SMK Orang Kaya Haji Kuala Lipis

Telefon;
N/A

Facebook;
N/A


No comments:

Post a Comment