Friday 13 December 2013

Lagenda 'Friday The 13th'..... Nostalgia Superstition Mat Salleh dan Minah Salleh...

As-Salam dan Salam Sejahtera,

Hari ini kita bermisteri sikit... pasal hari Jumaat yang jatuh pada 13 haribulan. 

Pada kita yang beragama Islam... tak kira berapa haribulan sekali pun, hari Jumaat tetap hari yang mulia dan dianggap penghulu segala hari. Malahan tak pernah wujud hari malang, dan juga nombor yang membawa malapetaka dalam kepercayaan agama suci kita Islam.

Friday The 13th... merupakan  satu kepercayaan tahyul masyarakat barat dan sesetengah kelompok negara timur. Menurut kepercayaan masyarakat barat (tak kesemuanya), hari Jumaat yang jatuh pada tanggal 13hb merupakan hari malang dan boleh membawa musibah dalam apa jua urusan harian.

Asal-usul lagenda Friday The 13th tidak dapat dikenalpasti dengan jelas tapi dikatakan berasal dari dua kepercayaan tahyul masyarakat barat dahulukala iaitu... 

(i) Jumaat merupakan hari malang, terutamanya bagi penduduk berketurunan Itali. 

(ii) jika masyarakat Cina menganggap no. 4 membawa musibah, masyarakat barat pula menganggap no. 13 sebagai pembawa nasib malang. Ini berkisar akan kejadian 'The Last Supper' dan 'Norse Myth' di mana jika ada 13 orang duduk pada meja yang sama untuk makan malam, ia akan berakhir dengan kematian salah seorang daripada mereka.

Kombinasi keduanya membawa kepada Friday The 13th... nasib malang yang berganda-ganda kepada mereka yang mempercayainya. 

Bagi mereka yang berpegang teguh kepada kepercayaan tahyul ini, memang mereka tidak akan keluar rumah, malahan mengelak untuk melakukan sebarang urusan harian pada Friday The 13th.

Kepercayaan tahyul masyarakat barat ini diperkuatkan lagi dengan beberapa kejadian buruk yang kebetulannya jatuh sama ada pada hari Jumaat atau pada 13hb. Antaranya...

(i) Crucifixion of Jesus yang jatuhnya pada hari Jumaat.
(ii) The Last Supper yang dihadiri oleh Jesus dan 12 pengikutnya.
(iii) Penghapusan The Knight Templar di negara Peranchis pada Jumaat, 13 Oktober 1307.
(iv) Kematian beberapa tokoh dan selebriti pada hari Jumaat dan pada 13hb.

Terdapat satu istilah psikologi.... paraskevidekatriaphobia, merujuk kepada mereka yang takutkan Friday The 13th.

Kenapa tiba-tiba ambo terfikir untuk menulis pasal Friday The 13th?

Adakah ambo pun termasuk dalam mereka yang mengalami paraskevidekatriaphobia?

Naudzubillah..... minta dijauhkan oleh Allah Yang Maha Kuasa...

Ambo sebenarnya teringat nostalgia sewaktu masih bermastautin di luar negara suatu ketika dahulu. Mat dan Minah Salleh tempatan memang masih ada yang cukup percaya dengan Friday The 13th (kunun maju sangat... puihhh!!!). 

Menjadi kebiasaan pagi atau petang Jumaat memang hari untuk kami membuat pembentangan... tak kisah apa jua pembentangan atau presentation kata omputih... memang akan dibuat pada hari Jumaat.

Mat Salleh dan Minah Salleh ini semua memang akan cukup takut kalau disuruh buat presentation atau public speaking pada Friday The 13th

Kalau nama mereka naik untuk bentang pada Friday The 13th, sanggup merayu-rayu minta tukar... biasanya kami yang Asian dan Muslim yang kena gantikan mereka. 

Ambo sendiri pun pernah disuruh menggantikan Mat Salleh dan Minah Salleh yang takutkan Friday The 13th. Bukan sekali... banyak kali jugalah.

Alhamdulillah dengan izin Allah Yang Maha Kuasa... semuanya berjalan lancar. Inshaa Allah apa jua perkara hanya berlaku dengan izinNya.

Jadi tak perlulah kita risau sangat dengan Friday The 13th... nanti boleh jadi syirik pula bagi kita yang beragama Islam. 

p/s: Nostalgia tambahan berkaitan Friday The 13th... ambo pernah download salah satu movie berjudul Friday The 13th. Ambo ingatkan filem seram rupanya filem dot... dot... dot... hehehe. 

Sekian.

No comments:

Post a Comment