Sunday 10 February 2013

Avillion Admiral Cove Port Dickson 06/02/2013

Hari keluarga jabatan bakal kembali lagi, beberapa tahun yang lepas sambutan hari keluarga terpaksa diadakan in-house disebabkan kekangan bajet. Untuk tahun 2013, jawatankuasa mencadangkan perabihkan boreh untuk hari keluarga di Port Dickson pula. Harapan walau senipis kulit bawang, jawatankuasa tetap mencuba. Cadangannya sama ada di Eagle Ranch Resort atau Avillion Admiral Cove.

Jadi saya bersama seorang rakan telah ditugaskan oleh boss untuk meninjau kemudahan dan kesesuaian Avillion Admiral Cove sebagai lokasi hari keluarga jabatan kami. Seawal jam 8.00 pagi kami bertolak dari Shah Alam menuju Port Dickson. Disebabkan masih mengantuk, saya hanya tidur disepanjang perjalanan, sedar2 sudah sampai di PD dan jam baru 9.00 pagi!!!!! Merempit juga pemandu jabatan, sejam boleh sampai PD dari Shah Alam... atau memang SA-PD amat dekat?

Tanpa singgah dimana2 lokasi untuk sarapan, kami terus sahaja menuju Avillion Admiral Cove kerana pihak pengurusan sudah menunggu bersama sarapan!!! Sarapan percuma di hotel, siapa kami untuk menolak... hehehehe

Sambutan pihak hotel cukup hebat... bukan hebat apa, semuanya amat murah dengan senyuman. Bemula dari security bangsa Gurkha yang bertugas di pondok kawalan sehinggalah kepada front desk staff serta marketing officer.... semuanya menyambut kami dengan senyuman meleret disertakan tangan mendakap dada.... rasanya bekas Menteri Pelancongan.... lupa nama dia, yang muka macam mamak dan suka pakai bow tie yang perkenalkan tangan di dada sebagai cara Malaysian menyambut tetamu.

Ruang lobi hotel menempatkan sofa berbentuk tilam bersaiz queen size. Kalau anda tiba awal, boleh baring2 di sini sementara menunggu waktu daftar masuk.

Perbincangan gedik santai diadakan di coffee house sambil sarapan... dalam konteks saya sarapan sambil berdiskusi... hehehe. Sedikit malang kerana tidak banyak sarapan yang tinggal, ini kerana kebetulan ada 3 jabatan kerajaan yang sedang mengadakan kursus di Avillion Admiral Cove pada masa tersebut..... sikit punya ramai, makanan pun cepat habis. Memang staff kerajaan kaki melantak kalau berkursus di hotel... termasuklah aku!!!!

Coffee house Avillion Admiral Cove mengadap laut... pemandangan yang terhidang betul2 mengingatkan saya kepada Perth, Western Australia. Belakang hotel menempatkan jeti untuk memudahkan kapal2 persiaran singgah, diseberang tanjung kelihatan beberapa buah rumah mewah dengan bot mewah berlabuh di jeti peribadi kepunyaan mereka... persis suasana di Western Australia.

Selesai berdiskusi sambil sarapan, kami dibawa meninjau penginapan dan juga kemudahan rekreasi yang tersedia oleh pihak hotel. Ada gimnasium, bar, dewan banquet, lapang sasar untuk sukan memanah etc. Pendek kata cukup lengkap untuk pakej penganjuran hari keluarga yang hebat.

Swimming pool untuk kanak2 dan dewasa terletak di belakang Admiral Cove Club. Pengunjung Avillion Admiral Cove Hotel berkongsi kemudahan dengan ahli Admiral Cove Club. Diingatkan pengunjung diwajibkan memakai pakaian renang yang standard, t-shirt dan short pant tidak dibenarkan.

Macam kat obersea kan... mengingatkan saya sewaktu bermastautin di Perth 5 tahun yang lampau. Jeti yang menempatkan bot2 mewah ini terletak betul2 di belakang hotel dan mengadap coffee house.

Rumah2 mewah... depan rumah parking Bimmer/Mercedez.... belakang rumah parking bot mewah!!!! Pak cik kayo....

Geng2 komando polis marin UNGERIN pun turut lepak kat belakang Avillion Admiral Cove.

Nak massage tepi kolam pun ade.... kalau teman idok le, teman lebih suke massage kat bilik... lebih perivacy kate oghang Peghok!!!!!

Laluan belakang hotel yang menghubungkan blok hotel dengan club house... petang2 lepak sambil gedik santai menghirup udara segar laut syiok juga.

Jalan menuju Eagle Ranch Resort. Menarik juga untuk percutian seisi keluarga, tapi kami memutuskan untuk memilih Avillion Admiral Cove Hotel sebagai lokasi hari keluarga Insha Allah jika ada rezeki.