Thursday 14 February 2013

Trip To Paka, Terengganu: Day 2 Part 2 - Jalan2 Cari Makan

As-Salam....

Sejurus ahli keluarga yang lain bertolak balik ke Kelantan, kami sekeluarga kembali ke Rumbia Villa Resort untuk berehat. Cuaca masih mendung dan sesekali hujan renyai2. Reda sahaja hujan, saya dan AT bawa MHD dan QM untuk mandi kolam... agenda utama budak tecik berdua itu kalau bercuti. Ini juga peluang AT untuk cuba try test baju renang baru dia... hehehehe

Sejurus kami terjun tiruk ke dalam kolam, sekali hujan lebat datang daaaa... berlarian kami ke bawah payung dan kerusi di tepi kolam untuk berlindung dari hujan. Mujur tiada kilat petir segala. Pada masa itu hanya kami di kolam renang, pengunjung lain agaknya seronok berselimut di villa masing2.

Ini satu je kolam renang yang ada... ini lah untuk dewasa dan ini jugalah untuk kanak2. Kedalaman satu hujung sekitar 3 kaki dan makin dalam menuju ke tengah, maksimum 5 kaki.

Pastikan anda sebagai ibubapa ada kebolehan untuk berenang, kalau terjadi apa2 pada anak2 kes naya sebab tiada lifeguard.

Hujan hanya seketika, reda atau seghek uje kala orang Kelantan, kami kembali terjun tiruk di kolam mandi. Seronok sebab air kolam terasa hangat.... MHD dan QM masih terkial2 untuk belajar berenang, sesekali terbabas ke kawasan orang dewasa.... jenuh tertelan air kelemasan.

Kolam kat Rumbia Villa Resort ini agak kecil dan kedalamannya berbeza2 di antara 3 hingga 5 kaki. Tiada kolam khusus untuk anak2 kecil jadi ibubapa perlu berwaspada. Kalau parents pun tak tahu berenang tak payah lah bagi anak2 mandi kolam, nanti jadi apa2 susahkan diri saja... lifeguard pun tiada....

Puas mandi kolam.... actually tak puas @ happy mana pun.... pujuk anak2 balik villa sebab cadangnya nak bersiar-siar disekitar pantai Paka sambil cari tempat untuk makan malam. Sebelum ke pantai, singgah sekejap kat Pekan Paka sebab AT dan MIL nak shopping barang sedikit.... sudahnya tangan kosong juga sebab tiada yang berkenan di hati dan tidak banyak pilihan.

Kami menyusuri Pantai Paka dari satu hujung ke hujung menggunakan jalan pantai. Trauma dengan kejadian semalam, MHD dan QM tak mahu turun dari kereta, kami hanya meninjau2 dari luar akan keindahan Pantai Paka. Sambil2 itu sempat catit sedikit maklumat tempat penginapan di Paka untuk ditulis dalam blog nanti.

Memadu kasih di Pantai Paka... hep tangan diminta sopan ye... hehehehe

Antara penginapan bajet di Pantai Paka.

Disepanjang pantai kelihatan gerai2 kecil menjual makanan dan minuman. Sudahnya kami singgah di satu kedai ikan bakar untuk makan malam. Nama sahaja kedai ikan bakar... tapi ikan bakarnya tiada.... hehehehe. Nak pergi cari kedai lain malas....

Untuk makan malam kami order nasi putih berlaukkan tomyam campur + sup ekor + kailan ikan masing + ayam masak kicap + ikan masak 3 rasa serta meehun goreng untuk MHD. Tak sedap mana tapi meehun goreng memang marbeles. Dari segi harga masih berpatutan....

Lupa nak bagi taw, asalnya kami bercadang makan malam di Restoran Nasi Kukus Paka... kedai makan ni memang femes kat Paka. Tapi AT tak taw yang kat sini hanya hidang nasi dengan ayam... dan tiada hidangan yang lain..... ekekeke cantik dah parking depan restoran terus dia kensel minta pergi tempat lain.

Tomyam + kailan ikan masin + ayam masak kicap

Ikan masak 3 rasa + sup ekor

Malamnya cuma menghabiskan masa di villa dan berkemas sebab esoknya kami akan pulang ke Cape Malim.