Thursday 14 February 2013

Trip To Paka, Terengganu: Day 3 - Masa Untuk Kembali

As-Salam....

Hari terakhir di Paka, Terengganu.... saat untuk pulang ke Cape Malim membawa seribu satu kenangan.... hehehehe.

Sementara FIL & MIL sibuk kemaskan villa... which saya tak faham kenapa? Saya dan anak2 meninjau2 persekitaran villa buat kali terakhir... ternyata villa di sini agak usang dan perlukan pengubahsuaian segera.

Sewaktu daftar keluar, staff bertugas tak semesra sewaktu kami daftar masuk. Masih marah dengan insiden dua hari lalu barang kali... hehehe. Nasib baik kesemua wang deposit masih dipulangkan tanpa sebarang pemotongan.... Alhamdulillah.

Saya merencanakan perjalanan pulang yang santai... bermakna kami akan singgah di beberapa tempat dan tak perlu bergegas untuk sampai. Tak jauh dari Rumbia Villa Resort, kami singgah seketika di Pantai Kemasik, salah satu kawasan rekreasi berhampiran Paka. Tampak masih baru, paling dipuji adalah kebersihan tandas... dijaga cukup baik.

Pantai yang indah, cukup hening dan mendamaikan di waktu pagi tapi amat berbahaya untuk aktiviti renang sepertimana pantai2 yang lain disepanjang rangkaian pantai di sebelah Kelantan/Terengganu.

Di Pantai Kemasik kami menikmati kelembutan bayu pagi sambil menikmati keindahan pantai yang masih belum tercemar. MHD dan QM juga sibuk mempraktiskan skills mengambil pix.... tak lama lagi bolehkan serahkan tugas sebagai photog kepada mereka.

Teruskan perjalanan sehinggalah QM mengadu lapar sebab belum sarapan. Banyak gerai disepanjang jalan tapi tak menepati selera MHD dan QM... sarapan mereka kena ada ayam.... huhuhuhu

Jadinya kami singgah di satu kedai makan berhampiran pekan Kemaman... D' Taya Corner nama kedainya. Letaknya betul2 di tepi jalan menuju Kemaman, alamat tepat tidak saya pasti. Makanan biasa2 sahaja tapi sikit punya cekik darah.... makan tak seberapa tapi kena sampai RM29 hengget.... cekik darah pun ramai juga yang datang..... apa rahsianya?

Harapkan pelayan saja comel-comel tapi harga yang dikenakan sikit punya cekik darah. Masakan pun biasa2 sahaja tiada yang marbeles. Pompuan gemuk di atas bukan pelayan kedai tapi cashier yang cekik darah kami hampir kering. Kompen kami tak jejak kaki lagi ke sini... Hampeh ko D' Taya Corner.

Kecewa dengan harga cekik darah tuan punya D' Taya Corner kami berlalu dengan muka mencuka.... huhuhuhu. Ubati kekecewaan dan kepahitan dicekik darah dengan singgah di KM 50 Jalan Kuantan-Kemaman untuk membeli keropok lekor sebagai ole2 dari T-gainu. Asalnya nak singgah juga di Cherating dan Teluk Chempedak tapi tak jadi sebab hujan makin melebat. Next time rasanya nak repeat bercuti di Cherating pula.... Legend Resort macam memanggil-manggil je.....

Deretan kedai2 menjual keropok di KM 50 Jalan Kuantan-Kemaman.

Ahkak baju kaler hijau menunjukkan skills menggentel kopok lekor sebelum direbus.

Antara produk yang dijual di kedai Ahkak Baju Hijau.

Ini makanan ringan kegemaran saya sewaktu muda remaja dahulu.... terimbau kenangan lama sewaktu mengunjungi kedai Ahkak Baju Hijau.

Setiap kedai yang menjual kopok lekor ada benda ni bergantungan termasuklah di kedai Ahkak Baju Hijau. Meroyan MHD dan QM minta beli, berbuih kereta kami sepanjang perjalanan balik Cape Malim.

Sepanjang perjalanan kami diiringi oleh hujan renyai2.... kemalangan pun banyak di kiri kanan LPT.... Alhamdulillah kami selamat tiba di Cape Malim tanpa sebarang musibah kira2 jam 4 petang. 

No comments:

Post a Comment