Thursday 4 April 2013

GTmax Shah Alam ~ Versys, ER6N & XJ6

Tadi sempat menyelinap keluar opis sekejap untuk servis kereta.... menyelinap pun bila dah nak masuk waktu lunch hour. Molek saja kereta masuk bengkel, saya terus chow untuk lunch terus.... kemudian jalan-jalan cuci mata kat kedai motor GTmax Shah Alam branch. 

GTmax Shah Alam

Makin besar GTmax Shah Alam sekarang.... sudah konkeq konker dua kedai..... satu untuk brand Yamaha manakala satu lagi Kawasaki. Satu bangunan lagi khusus untuk lelong motor seken hend.

Yamaha XJ6

Mula2 saya jejak kaki di GTmax bahagian Yamaha.... nampak XJ6 cantik tengah landing kat tepi kedai. Saya usha2 sekejap sambil say hello kat apek & amoi salesman/girl..... Lama juga saya kat situ..... lama tak lama pun 10 minit juga dok ayat XJ6. Tapi apek & amoi sales buat nampak tak nampak saya dok usha XJ6.... ingat saya tak berduit le tu..... huhuhuhu

Yamaha XJ6

Terus saya angkat kaki pergi bahagian sebelah.... GTmax juga tapi section Kawasaki. Kat sini baru ok sikit layanan salesman/lady dia.... baru semangat nak angkat motor satu.... customer datang kena la layan elok2 maaaa......

Mula2 usha Z250.... masih model lama.... model baru semua kena rembat dengan geng2 URB polis. Kemudian jeling sekejap Naza Blade kat sebelah.... 250cc tapi besar body dia berbanding Z250.

Kawasaki Versys

Last sekali jeling2 kat Versys dan ER6N.... jeling Versys.... jeling ER6N.... Versys..... ER6N.... mana satu pojaan lobang hidung hati.......

Kawasaki ER6N

Sembang2 dengan salesgirl melayu GTmax.... sikit2 saja sebab dia mcm kemalu2an nak entertain saya.... aisehhhh!!! Sudahnya saya sendirian layan perasaan dengan Versys dan ER6N.

Terkedu memilih pojaan hati.... tiba2 bahu saya ditepuk dari belakang. Nyaris saya nak tepuk kepala dia balik.... kan itu petua orang2 tua untuk elakkan pukau.

Rupanya Bro Amin salesman kat situ nampak saya termanggu-manggu..... sembang2 lebih kurang dia ajak masuk opis untuk buat kira2 bayaran bulanan.

Info ringkas....
Pilihan loan ada dua untuk motor 500 cc ke bawah.... sama ada guna loan kedai (interest rate 10% a year) atau guna AEON (9% a year). Kalau lebih 500 cc boleh cuba loan bank. Tapi loan bank kena ada lesen B full, paling koman L pun boleh cuba.... kalau macam saya yang belum ada lesen moto terpaksalah buat loan AEON.


Ini contoh kira2 yang disediakan oleh Bro Amin untuk saya. Loan dengan CIMB, kena ada B full boleh tarik maksimum 60 bulan tempoh bayaran ansuran.... kalau guna AEON boleh tarik sehingga 84 bulan. 

Kena congak untung rugi.... maknanya kena bertanya kepada yang lebih ahli berkaitan untung rugi guna loan AEON atau loan bank.

Lagipun penerangan Bro Amin masih belum menyeluruh dan memuaskan hati saya.... akan saya susuli bila berkelapangan nanti.

Yoshhhhhhhh!!!!!!

2 comments:

  1. elakkan guna aeon. aeon ni mmg x guna interest tinggi 2x5 along jerk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pengalaman peribadi saya, baru sehari keluar statement esoknya dah call henpon tanya bila mahu bayar, nak update dalam system katanya. Lepas tu tak henti2 dapat call nak tawarkan AEON credit card!!!!

      Delete